Frågor:
1. Hur mycket data förbrukar du i mån? Med din smartphone alltså mobilabb!
2. Vad gör du när du surfar? Om du gör flera saker, vad du gör mest (rangordna).
3. Om du ska uppskatta tiden, hur länge surfar du per dag?
Ställer dessa frågor eftersom jag känner mig smått förvirrad över hur mycket data jag verkligen behöver. Tänkt jag behöver 10GB eftersom jag kan komma att surfa i över 1 tim (70 min) varje vardag. Jag gillar streama videos (SVT Play, TV-serie avsnitt, YouTube osv. men långfilm blir på större enhet), musik (Grooveshark), men jag kommer även sitta på Facebook, bloggar osv. Hur det här fördelar sig har jag svårt att säga, det kan gå i perioder. Ibland streamar jag mer och ibland mindre. Sitta på Facebook, läsa bloggar osv. gör jag dock dagligen. Skulle nog påstå att jag mest surfar vanligt på sidor, sen streama. Varför jag snöat in mig på 10GB beror ju på att jag streamar, något som tar mest data.
Frågade en kille som hade 10GB data hur mycket han utnyttjar i snitt per månad, han svarade 2-3GB och 7GB inkl. Wi-Fi. Wi-Fi utnyttjade han hemma och hemma kommer jag göra detsamma (och använda surfplatta istället). Han ska också streama mycket video (YouTube, TV-serie avsnitt) och dessa 2-3GB som han i snitt utnyttjar varje månad består av 3 tim varje vardag.
Rent spontant känner jag att för 70 min/vardag där jag blandar surf på sidor med streama inte bör nå upp till 10GB heller. Vad tror ni? Kan givetvis inte veta exakt hur hans fördelning ser ut (liksom hur mycket "mycket" är).
Inte fel att ha 10GB data att utnyttja men det känns samtidigt onödigt att betala för mer än jag behöver. Bättre då att kanske lägga det på samtal och SMS eller MMS även om jag sällan ringer eller skickar SMS/MMS, jag gör det bara när jag måste för att inte slösa pengar. Om jag hade fria samtal och SMS eller MMS att tillgå skulle jag troligen utnyttja det mer, men det ska inte påverka min möjlighet att surfa.
Last edited by a moderator: Jan 6, 2013