Frågor om din data (mobilsurf)

Discussion in 'Off Topic' started by Droid55, Jan 6, 2013.

1. Droid55

Droid55 Guest

Frågor:
    1. Hur mycket data förbrukar du i mån? Med din smartphone alltså mobilabb!
    2. Vad gör du när du surfar? Om du gör flera saker, vad du gör mest (rangordna).
    3. Om du ska uppskatta tiden, hur länge surfar du per dag?

Ställer dessa frågor eftersom jag känner mig smått förvirrad över hur mycket data jag verkligen behöver. Tänkt jag behöver 10GB eftersom jag kan komma att surfa i över 1 tim (70 min) varje vardag. Jag gillar streama videos (SVT Play, TV-serie avsnitt, YouTube osv. men långfilm blir på större enhet), musik (Grooveshark), men jag kommer även sitta på Facebook, bloggar osv. Hur det här fördelar sig har jag svårt att säga, det kan gå i perioder. Ibland streamar jag mer och ibland mindre. Sitta på Facebook, läsa bloggar osv. gör jag dock dagligen. Skulle nog påstå att jag mest surfar vanligt på sidor, sen streama. Varför jag snöat in mig på 10GB beror ju på att jag streamar, något som tar mest data.

Frågade en kille som hade 10GB data hur mycket han utnyttjar i snitt per månad, han svarade 2-3GB och 7GB inkl. Wi-Fi. Wi-Fi utnyttjade han hemma och hemma kommer jag göra detsamma (och använda surfplatta istället). Han ska också streama mycket video (YouTube, TV-serie avsnitt) och dessa 2-3GB som han i snitt utnyttjar varje månad består av 3 tim varje vardag.

Rent spontant känner jag att för 70 min/vardag där jag blandar surf på sidor med streama inte bör nå upp till 10GB heller. Vad tror ni? Kan givetvis inte veta exakt hur hans fördelning ser ut (liksom hur mycket "mycket" är).

Inte fel att ha 10GB data att utnyttja men det känns samtidigt onödigt att betala för mer än jag behöver. Bättre då att kanske lägga det på samtal och SMS eller MMS även om jag sällan ringer eller skickar SMS/MMS, jag gör det bara när jag måste för att inte slösa pengar. Om jag hade fria samtal och SMS eller MMS att tillgå skulle jag troligen utnyttja det mer, men det ska inte påverka min möjlighet att surfa.

Last edited by a moderator: Jan 6, 2013
  2. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

1. Ungefär 80 gb
    2. Stream, nedladdning, surf på web
    3. Svårt att säga men säg en 3-4 h plus/minus 1h

Jag surfar på både min platta, dator och mobil. Plattan har jag 3kontant som är då obegrämsad datamängd, på mobilen har jag 1 GB som lätt håller 1 månad utan problem. Och då kör jag mycket youtube och en del vanligt surf.

3. Kung

Kung Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

öh, BS!

4. Kung

Kung Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

fan vad din kompis öööverdriver...... kolla youtube klipp i 3 timmar om dagen!?
    haha lyssna EJ på din vän samt killen som citerade dig.
    3 timmars youtube & streaming skulle förbruka dina 3 gig på 1-2 dagar

5. llama

llama Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    jag streamar diverse video över 3g i cirka 1 och en halv timme varje dag, streamar mycket musik och surfar mycket, vissa månader hamnar jag på kanske 9gig
    men oftast har jag nått 10 gig med lite mindre än en vecka kvar tills
    månadens slut så ger upp med 3gt då, hade kanske fått 12 gig ifall de inte sänkt hastigheten.

så 3gig med minst en timme video varje dag låter tyvärr omöjligt :(

6. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag kommer upp i ca 800mb per månad på min telefon. Det jag gör är facebook, twitter, kollar mail och kanske surfa runt nån gång i veckan... Streamar lite fram och tillbaks från jobbet med (40 min tur och retur). Hemma så använder jag ändå plattan på Wi-Fi.

Men brorsar kommer lätt över 2gb, han tittar typ på youtube nån gång ibland och facebook lite oftare.

Iallafall så lär 70 minuters "surf" per dag självklart gå utmärkt, medans 70 minuters film streaming per dag gå mindre bra...

7. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Jag ligger allt mellan 1gb till 2,5 gb varje månad. Men då tankar jag typ 3-4 rommar på 150mb styck. Pluss nånting mer typ :)

Sent from my super fast Prime filled with beans.

8. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

hahaha jasså ? Vad är det som är BS med det? Jag sitter ju inte på youtube på min lilla iphone telefon i 5 timmar om dagen när jag säger rätt mycket syftar jag på vanligt användande!

9. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Varför? Jag själv har bara 0.5GB och visserligen tar det slut i slutet av månaden, men med 1GB kan man komma rätt långt, helt klart.

10. Droid55

Droid55 Guest

Insåg nu att det kanske inte framgick av mig. Jag syftade enbart på din smartphone, hur mycket du surfar med den och på vad. Alltså ditt mobilabb och inte om du sen har fler abb t.ex. mobilt bredband till surfplatta, laptop osv. Fast du svarade på frågan ändå. :)

11. Droid55

Droid55 Guest

Nu tror jag att du misstolkar mig. Han sa att han tittar mycket på videos t.ex. YouTube men inte att han BARA tittar på videos. Så om han surfar totalt 3 tim varje vardag så innebär ju inte det 3 tim av YouTube-tittande. Han gör ju annat med, surfar på sidor, mailar, Facebook osv. Hur det fördelar sig vet jag inte och jag vet inte ens om han vet det själv.

Just nu kommer jag surfa 70 min varje vardag men det lär nog inte bli 70 min video heller, troligen video, musik och vanlig surfing (video och musik streamar jag alltid och laddar ej ner). Svårt att veta fördelningen, speciellt eftersom det går i perioder.

12. Droid55

Droid55 Guest

Jag kommer surfa minst en tim varje vardag, men om jag bara skulle streama video och musik har jag svårt att tro. Jag tror jag kommer surfa på sidor också.

13. Droid55

Droid55 Guest

Jag lär nog inte bara surfa runt på sidor i 70 min, men jag lär nog inte streama i 70 min heller. Ingen aning hur jag kommer fördela det.

Jag kan tänka mig att det kan fördela sig såhär olika för mig mellan dagarna:
    - 40 min musik eller surf, 30 min video
    - 40 min musik, 30 min surf
    - 40 min surf, 30 min musik
    - 70 min musik (minst troligt)
    - 70 min surf

70 min video lär jag troligen inte göra. 40 min är jag på bussen och där kommer det antingen bli musik eller surf, inte video. På lunchrasten på 30 min kan det bli både musik, surf eller video.

14. llama

llama Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Aha det var jag som misstolkade dig bara, my bad! men du kanske skulle klara dig på 1gig speciellt med tanke på ditt wifi hemma också, i värsta fall kan man ju alltid köpa till i efterhand även om det kanske inte är optimalt :3

15. Droid55

Droid55 Guest

"Vanligt användande" kan vara ganska missvisande. Vad som är vanligt användande för dig kanske inte är vanligt användande för mig osv. Fast jag tror inte att du snackar BS för det. Alla utgår ju ifrån sig själva.

16. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hehe okej tänkte heller inte på att du endast menade mobilen :)

Hittade även detta ifrån halebops support där någon ställt frågan.

0,5 GB Data - Varje dag kan du lyssna på ca 15 min strömmad musik och besöka 5 webbsidor.

3 GB Data - Varje dag kan du lyssna på ca 60 min strömmad musik, besöka 5 webbsidor och se 10 min strömmad video.

10 GB Data - Varje dag kan du lyssna på ca 120 min strömmad musik, besöka 100 webbsidor och se 30 min strömmad video i 4G.

Hur mycket data som förbrukas när du spelar strömmad musik och video beror på kvaliteten på ljud & bildkällan - desto bättre kvalitet desto mer data förbrukas.

17. Droid55

Droid55 Guest

Tack för denna redogörelse. Jag kör alltid i standardkvalité dvs. den kvalité som är automatiskt (på YouTube är det t.ex. 360p).

Undrar hur mycket 5GB ger?

Angående besöka webbsidor, är det själva besöket (när jag klickar mig in) som tar data eller hur länge jag är på webbsidan?

18. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    När du klickar dig in, eller så fort något laddas på sidan.

19. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Säg att 5gb ger hälften av vad 10 gb gav så en cirka 60-70 min strömmad musik och en 50-60 på hemsida beroende på vart du lägger fokus.
    En bild:

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2

Last edited: Jan 6, 2013
  20. Droid55

Droid55 Guest

Bilden skiljer sig ifrån Halebops svar.