Fråga: frågor om kameran tråden

Diskussion i 'Xperia V' startad av pj87, 8 dec 2012.

1. pj87

pj87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Tänkte starta en tråd där vi kan fråga och svara om kameran.
    Jag har inte hunnit använt den så mkt än och har därmed inte hunnit stött på nått än.

Däremot har jag en fråga om upplåsningen där jag tycker att den tar kort när man öppnar den är skita smart.
    Men jag har widgetlocker och har inte hittat den funktionen för att lägga in den som en slide?
    Bara kameran som öppnas.
    Nån som vet var den genvägen är nånstans så jag kan lägga in den?

2. BigR

BigR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Hur snabb är kameran jämfört med Xperia S?

• Från lockscreen till foto med focus?
    • Serie med bilder?
    • Rörliga motiv inomhus?

3. BigR

BigR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Kom igen nu ni som har prövat den! Finns det några kommentarer om kameran?

4. gregoff

gregoff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan inte jämföra med Xperia S men jag upplever kameran som ok. Hade iPhone 4S innan och jag upplever den som snäppet bättre. Dels bättre foton och snabbare slutartid (bilder med rörelser blev mindre suddiga).

Men en helt ok kamera i övrigt, men undvik rörliga motiv.

(kan mycket väl vara att jag missat någon inställning)

5. BigR

BigR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Så det är fortfarande iPhone 4S/5 som har den bättre kameran? Trist.

Hur snabb känns den? Jag tycker ett stort problem bland mobilkamerorna är att dom är långsamma. Xperia S blev bara segare och segare med tiden. Inte kul att ständigt missa "that photo moment".

6. gregoff

gregoff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Själv så tycker jag att Xperia V verkar har lite jobbigt med att hitta fokus ibland. På något sätt känns det som att bilden tas en bra stund efter att man faktiskt tryckt. Känns lite småbuggigt... kanske löser sig vid uppdateringen till JB... Alternativt får man testa Projectfreexperia när den blir tillgänglig för V (om det nu inte är hårdvaran som är problemet dvs).

7. pj87

pj87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Jag tycker den tar väldigt bra och snabba bilder från "Lås genvägen" därför jag vill ha den funktionen i widgetlocker med...
    Ingen som vet hur?

friedflow gillar detta.
  8. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

du kan stänga av AutoScan och då får du val där du kan välja sportläget när du tar foton. Då blir bilder på rörliga objekt mycket mycket bättre.

Det lilla jag läst i denna tråd är att AutoScan-läget har problem under vissa förhållanden precis som med Xperia S, för att råda bot på det ska man stänga av AutoScan och ändra på vitbalans och annat själv.
    Då kan man vida överstiga iPhone 4S i kvalitet även under sämre förhållanden, dock kräver det lite pillande.

9. gregoff

gregoff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

AutoScan? vart hittar jag den? Har tittat igenom alla inställningar i kameran men hittar inget som heter autoscan

10. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Som standard är kameran inställd på SCNAuto misstänker jag. Vet inte exakt hur kameraappen ser ut i Xperia V, men växlar man motivläge från Auto till Normal får man upp en massa val man kan göra sedan som annars inte syns eller är utgråat.
    Det är nog samma inställning som låter dig välja Panorama-läge och front-kameran också. Prova. :)

11. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

När du har växlat till normalt motiv-läge kommer du att få upp fler val för kameran. När du håller mobilen i landskapsläge ska det dyka upp två ikoner till direkt under förutom blixt-inställningen som redan syns.
    Den ena tillåter dig att välja mellan diverse olika motiv, nattporträtt, sport, fest, dokument :)makro) osv...
    Den andra tillåter dig att justera exponeringsvärdet. Den är bra om du tycker fotona blir över eller underexponerade. Typ, i dagsljus kan bilderna bli lite disiga, det brukar jag korrigera med exponeringsvärdet.
    Går du in i menyn kan du också hitta inställningar för ISO och vitbalans medmera...

12. gregoff

gregoff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Sport, fest osv hittar jag om jag har valt SCN på den översta konfigureringen. Känns som att det är "sport" jag ska ha om jag ska ta bild när grabben leker osv.

Finns det ngn guide för kameran någonstans?

13. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Här är användarhandboken för Xperia V
    http://www.sonymobile.com/se/support/phones/xperia-v/support-documents/
    Där beskrivs alla kamerafunktionerna.

Och yes, det är sportläget du ska använda. Kameran tappar lite ljuskänslighet, men i gengäld tar den bilderna snabbt som ögat med minimala exponeringstider. Så funkar det på min Xperia S i alla fall.
    Jag brukar använda det när min dotter spelar sina innebandymatcher och det blir mycket bättre än med Auto-läget. :)
    Fest-läget hjälper faktiskt när man är i mörk miljö på puben på kvällen exempelvis.

14. BigR

BigR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Ja nu när man har haft telefonen ett tag är det bara att konstatera att Xperia V har ungefär lika svårt att fokusera som Xperia S. Inte ovanligt att den får mongospel och fullständigt tappar fokus i flera sekunder. Trist.

Filmar jag mina barn på nära håll när dom leker inomhus så tappar den ofelbart fokus då och då, rum som har punktbelysning. Såvida man inte har ett gäng lysrör i taket är det rätt trist att filma med Xperia V. Det blir däremot bra om man filmar ett fruktfat eller något som inte rör sig. Utomhus blir det också bra, har iofs inte provat filma i dunkel/mörker.