Frågor om "Nest Cam"

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av N6290, 1 nov 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att köpa denna:

    https://store.google.com/product/nest_cam_indoor?hl=sv
    Nest Cam | inomhus | med kabel
    1099 kr

    Är det någon som äger en sådan kamera här på forumet, är ni nöjda isf? Jag önskar klarhet i några saker, den som vet får gärna svara.
    Går kameran att koppla ihop med "Home and Away"-funktionen i Nest-appen, så att kameran bara aktiveras när jag inte är hemma? Ifall jag skulle bo med någon annan som t.ex. har Iphone, skulle den personen kunna ladda ner Nest-appen och på något enkelt sätt bli tillagd som "gäst" i mitt Nest-konto, för att upprätthålla "Home and Away"?

    Jag funderar på om det går att använda kameran som ett väldigt enkelt "inbrottslarm light". Typ att när jag inte är hemma, således när kameran är aktiverad efter "Home and Away"-funktionen, om någon då rör sig framför kameran så får jag en notis omedelbart. Är det möjligt? Är det bara ett enkelt "pling" eller går det att få något slags "tjut" om man föredrar det?

    Vad kan kameran göra ifall jag inte vill betala för prenumeration med inspelning (Nest Aware-prenumeration, 30 eller 60 dagars händelsebaserad inspelning)... kan den t.ex. visa tre timmars historik och avisera mig vid rörelse, trots att jag inte betalar prenumeration? Tyckte tre timmar nämndes någonstans.
    Kan jag ladda ner videoklipp från appen, vid behov?
    Om jag ogärna vill bli filmad när jag själv är hemma, är det möjligt att avaktivera kameran helt och hållet när jag är hemma, fast på automatisk väg? Home and Away-funktionen avaktiverar väl rörelsesensorn när jag är hemma, men denna fråga tar snarare sikte på om uppladdning av kamerabilden över nätet kan stängas av när jag är hemma, så kameran inte skickar iväg data alls. Jag tänker t.ex. om någon mot förmodan skulle få tillgång till mitt Google-konto, då ska någon kamerabild inte gå att få fram om jag är hemma.
    Hur lång är strömsladden, går den att byta ut till längre vid behov (t.ex. USB-C)?

    Är det värt att köpa någon av de dyrare modellerna? Nån skillnad som är så viktig att man bör "uppgradera" till annan modell? Googles "produktblad"/jämförelsetabell listar dessa modeller (se nedan), jag tycker inte listan är så lättförståelig beträffande skillnaden mellan modellerna. Man kan ju tycka att kamera med strömsladd borde ha bättre funktioner än motsvarande med batteri, men så verkar inte vara fallet alltid.
    Nest Cam (Indoor eller Outdoor, batteri)
    Nest Cam med strålkastare – kommer snart
    Nest Cam (Indoor, med ledning, andra generationen) – kommer snart
    Nest Cam Indoor
    Nest Cam Outdoor
    Nest Cam IQ för inomhusbruk
    Nest Cam IQ för utomhusbruk
    Nest Doorbell (batteri)
    Nest Doorbell (med ledning)
    Från https://store.google.com/product/nest_aware?hl=sv
    (Välj "Läs mer om varje enhets funktioner och varningar", scrolla sedan högst upp på sidan).

    Google har möjligen ingen kamera med någon slags inbyggd motor, typ så att jag med ett knapptryck på telefonen kan få kamerahuvudet att vända sig från fönstret (utomhusvy) och kolla in i lägenheten? Den jag länkat kan inte det iaf, såvitt jag förstår.
    Tacksam för all input! Finns befintlig tråd i ämnet?
     
  2. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Följer* :)
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tips: Finns knappen upload_2022-11-1_21-25-51.png ovanför första inlägget då behöver du inte säga följer i en tråd :)
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag är ju glad för alla bumpar av tråden hehe :)
    Verkligen ingen som äger denna produkt?
    Får väl vänta några dagar och se om svar trillar in. Annars, hur mycket har Nest-kameror sålt i Sverige, nån som har någon uppfattning? Jag kanske får översätta frågorna till engelska och leta upp något engelskspråkigt forum, i värsta fall. Jag personligen känner ingen med Nest-kamera iaf, så vore ju intressant att höra hur utbrett det är i andras bekantskapskretsar.
     
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jodå jag vet
    , det var mest för att ge tråden lite skjuts, vilket inte verkar hjälpt..
     
  6. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Äger Gen 1 av indoor och är nöjd.

    Japp, funkar ypperligt!

    Ingen aning, aldrig testat.

    Ja, du kan välja att få notifieringarm, ställa in olika zoner, och välja om det skall plinga för människor, rörelser eller ljud.

    Har alltid betalat så jag vet inte vad den INTE kan göra.

    Japp!

    Japp, det är det Home/Away gör.

    På min Gen 1 är den ca 2 meter vill jag minnas.

    Jag har även Gen 1 Outdoor samt Gen 2 dito, och kameran anser jag är rappare och med bättre bild på Gen 2. Nackdelen med Gen 2 är att den inte kommer inte i Nest appen, som jag personligen tycker är mer användarvänlig för kamerorna än Home appen.
     
    matssoderstrom och N6290 gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar! Kul med någon som har lite insikt.

    Om jag förstår rätt så lanseras Nest Cam Indoor gen 2 (med kabel) framöver. Är den jag länkat därmed gen 1? Blir något förvirrad av alla modeller.
    Vet du vilket år generation 1-kamerorna släpptes? Med tanke på Googles oförlåtliga beslut att mjukvarudöda OnHub nu i nästa månad (Google Wifis föregångare, dvs en router), så blir jag ju tyvärr lite rädd att köpa en äldre Google-produkt. Tänk om de fortsätter med en liknande killing spree, fast för Nest-produkter, i framtiden. Kanske bättre att vänta på gen 2.
    Att de fragmenterat Nest-kamerorna så att vissa modeller styrs från Home-appen och vissa från Nest-appen var ju ett märkligt beslut från Google. Tycker du detta orsakar mycket krångel? Jag tänker om t.ex. inställningar för kamerorna eller funktioner/logik funkar annorlunda pga olika appar. Men om jag bara äger en kamera så borde jag ju vänja mig hyfsat enkelt.

    Har du den nya abonnemangsformen, som kostar 55 kr per månad oavsett hur många kameror du har, eller den gamla abonnemangsformen där man betalar en summa per kamera istället?
    Du råkar inte känna till någon annan Nest-ägare, som inte betalar för prenumeration, som kanske vet vad som ingår utan abonnemang? Eller kan det vara så att man ser i Nest-appen vad som är gratisfunktioner och vad som kostar extra, typ att vissa fält är markerade på något särskilt sätt/särskild färg? Google vill ju verkligen inte marknadsföra gratisalternativet på något tydligt sätt.
    Jag ska gräva vidare :)

    Kan man få appen att börja tjuta (högt), som ett riktigt larm, för att t.ex. väcka mig - eller är det bara vanligt notisljud som kan uppmärksamma mig på en incident, dvs endast ett pling?
    Många frågor... Uppskattar om du orkar skriva ett till inlägg!

    Btw, har någon av kamerorna du äger en inbyggd motor, så du med appen kan snurra runt kameravyn, och få kameran att kolla åt annat håll?
     
  8. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Borde vara Gen 2 då min indoor ser ut så här

    Nej, ingen aning.

    Problemet jag har med Home Appen är att jag har vant mig vid att dels justera zoner och hantera klipp via desktop, och tycker att det blir meckigt på en mobil.

    Den nya, då jag har tre kameror på landet och en hemma.


    Nej, det ser man inte, what you see is what you get typ.
    Men du kan kolla den här länken för lite mer info.

    Såvitt jag vet bara en normal avisering, kanske går att lösa med root eller kanske Tasker, IFTTT eller annan typ av app.

    Nej, inget sådant alls.
     
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Får jag vara med i tråden?
    Jag spontan köpte igår 2st "Google Nest Cam" från Elgiganten för 2380 kr..var det ett ok pris? köpte via webben så kan ju ångra mig.
    Jag har dålig koll på versioner men denna verkar bra om det är just rea.

    Vill ha koll på mina 2 katter så skall ha dom i min lgh, 1 i v.rum och 1 i sovrum

    Skulle vara kul att göra lite filmer när dom myser på morgonen i sängen också

    Jag har en massa Google produkter så jag kör vidare på denna linje som en fanboi :o
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Spännande, uppdatera oss gärna om hur det går, och vad ditt intryck är! Du kan låna tråden så mycket du önskar ;-) Det hade även varit av stort intresse ifall du stöter på svar på några av mina kvarvarande frågor ovan!
    Kommer du betala för prenumeration? Skulle du kunna testa vad som ingår UTAN att betala, innan du tecknar prenumeration tro?
    Du köpte inomhusvarianten, med kabel då, eller?
    Som jag förstod det ovan, om kameran styrs i Google Home-appen så är det gen 2, om den styrs i Nest-appen så är det gen 1. Borde kunna svara på din fundering om vilken generation det är. Även utseendet på produkten borde avslöja generation, för ett tränat öga åtminstone, eller med en Google-sökning.

    Jag har inte bestämt mig ännu. Jag litar egentligen helst på Google, jag tror att deras it-säkerhet är väsentligt bättre än random mindre företag som tillverkar kameror. I det sistnämnda fallet med ett mindre företag finns nog risken att en angripare relativt enkelt kan få tillgång till kamerafeeden om de hittar bugg/säkerhetshål, och det vore ju katastrof. Men Google har ju sabbat OnHub-routrarna som jag nämnde, de kommer göra en fullt fungerande hårdvaruprodukt nästan värdelös genom en mjukvaruuppdatering som rullas ut nu innan årsskiftet, så därför har jag blivit lite tveksam till Google-hårdvara för stunden. Jag hade velat se ifall de tänker använda samma exempellösa agerande igen med andra produkter.

    Men antagligen kommer jag snart inte orka stå emot köplusten, och slå till, och då lutar det nog ändå mot en Google-kamera. Så all feedback är av intresse! Utbudet av kameror är förvisso stort, men Google-produkter kan ofta vara värt de extra pengarna av flera skäl.
     
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Som kanske framgått så har jag noll-koll på kameror utanför mobilkamrea, och ungefär lika lite koll på smarta hem....med det sagt skall jag se om jag kan hitta någon skoj lösning på detta, det är ett 90% impulsköp.

    Angående vilken modell det är så står det "Google Nest Cam Outdoor or Indoor / Battery" om det finns 2 generationer hoppas jag det är gen 2.

    Det jag genast inser är ju att jag inte kan sätta upp dom, kabeln som följer med är 1 meter kanske....
    Så det blir att beställa 2 uppsättningar längre kabel.
    Google verkar ha 10-14 dagars leveranstid och flera andra har kabel som beställningsvara...

    Frågan är om man köpt 5 meter och det räcker eller om jag kör på 10 och lindar ihop den för möjlig annan placering i framtiden.?
    Finns ju ett stativ också men jag tror att högst uppe på väggen i ett hörn är bäst om jag vill täcka 2 rum?

    Sedan monteringen om man funderar en runda till....den har ju batteri så den kanske kan köra en dryg månad på batteri, hur struligt är det att komma ihåg att ladda och hur enkelt är det att få den i exakt samma position efter varje laddning?

    Mm många frågor.

    Slutligen vet jag ännu inet vad kostnaderna för abb. är men jag antar att jag behöver ett abb då den annars bara spar 3 timmar om jag läst rätt och det funkar ju inte.

    https://store.google.com/se/product/nest_aware?hl=sv
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag har 4 st gen 2 utomhus, alla med strömmatning och det stora abonnemanget. Samtliga är inställda att spela in hela tiden. Valde strömmatning för att slippa ta fram en stege för att ta bort dom för laddning och har man gjort zoner är det ju viktigt att få tillbaks dom i samma läge vilket inte är lätt med ett magnetfäste.

    Är otroligt nöjd med mina, har fungerat klanderfritt sen jag köpte dom vid release. Zonerna fungerar ypperligt och jag har inte fått några falskvarningar. Valde mellan någon form av doorbell vid ytterdörren men valde att ha en kamera där istället så kan man placera den mer fritt. Får ändå en notis en stund innan någon når fram till dörren.

    Har fasadbelysning runt huset och där kamerorna sitter så bilden även nattetid blir väldigt bra.

    Använder ju sen innan Google home så för mig passar det väldigt bra att ha allt samlat där
     
    Salvion gillar detta.
  13. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Jag laddade min utomhus första gången i september, den var nere i ca 20% i slutet av november, och då laddade jag den. Efter det har det varit i snitt -15 och idag står det att batteriet klarar sig i fyra månader. Den skall tydligen lära sig "vad som händer" och därefter kunna optimera batterianvändningen.

    Jag fick ingen pling eller så, men det är väldigt tydligt i Home Appen hur mycket batteri du har kvar.

    Jag hade inga större problem med att få den i samma position som tidigare, hade ju zonerna till hjälp.
     
    Salvion gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Du skriver "Jag laddade min utomhus", förtydliga gärna hur laddningen går till. Jag skulle gissa att du tar den inomhus och laddar med USB-kabel, men din första formulering om "laddade utomhus" fick mig att bli osäker.
    Hur lång tid tog laddningen?
    4 månader, låter som ett imponerande batteri. Jag gissar att den bara sparar film vid rörelseaktivering, du kan inte spara 24/7 och ändå få sådan batteritid, eller?
     
  15. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Dåligt formulerad svenska, jag laddade min utomhuskamera ska det givetvis vara.

    Nej, jag betalar inte för 24/7 inspelning, utan händelsestyrd inspelning.

    Den laddas med en vanlig mobilladdare och medföljande sladd.
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Köp Google Nest Cam (indoor, med sladd) 2-pack online | tink
    Google Nest Cam (indoor, med sladd) 2-pack
    1.199,00 kr

    Detta pris verkar väl väldigt bra?
    Köpsajten Tink har en del dåliga omdömen tyvärr, bl.a. om lång leveranstid, men så länge man får produkten till sist så kanske det är värt att beställa, om man får ett bra pris.

    Någon som har erfarenhet av att beställa där?
    Jag gjorde just ett inlägg i Swedroids dedikerade tråd för Tink också, om någon är intresserad av ev. svar där.

    Jag har än så länge inte lyckats klura ut vad som ingår för funktioner om man inte vill betala för Googles Nest Aware-prenumeration, jag får djupdyka i det under morgondagen ifall jag skulle vilja beställa Nest-kamerorna.
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Nu har jag läst på ordentligt, det tog några timmar! Nedanstående två hjälpartiklar innehöll mest vettig information om de saker jag undrade.

    Event and 24/7 video history - Google Nest Help
    What you get with a Nest Aware subscription - Android - Google Nest Help

    Så jag var lite spontan och gjorde faktiskt en beställning från köpsajten Tink (se länk ovan) idag, så nu hoppas jag få två kameror levererade hem snart, till det väldigt förmånliga priset! Att de "rear ut" kamerorna så billigt får mig att undra om generation 3 av kameran är på gång? Mig spelar det ingen större roll dock. Ingen annan sajt verkar ha sån rea heller.
    Vid min jämförelse såg jag iaf att Gen 1 av kameran hade en del nackdelar av olika slag. Kvarlevor i funktionalitet från Nest-tiden som de inte ändrat på för sina äldre produkter (vad som kostar respektive vad som ingår bland annat). Så jag skulle rekommendera Gen 2, särskilt om man som mig planerar att inte betala för prenumerationen "Nest Aware".

    Men: ett litet problem uppstod. Överallt på Googles webbsidor när jag läste så förstod jag det som att utan prenumerationen så kommer man kunna se tre timmars inspelade "händelser" sammantaget (dvs när kameran automatiskt upptäcker rörelse). Tre timmar låter ju mycket, och jag antog då att det äldsta materialet kommer raderas löpande när man uppnått tre timmar, så att man kan gå tillbaka till sina nyliga "händelser" en ganska lång tid, säkert under flera månaders tid, så länge man inte uppnår tre timmars inspelning alltför ofta. Men, i den svenska (översatta) informationen på nån av produktsidorna, står följande, vilket gjorde mig lite bestört:
    Inspelningar är tillgängliga för händelser som inträffat under de senaste 3 timmarna. Inspelade händelser som var mer än 3 timmar sedan raderas automatiskt och är inte längre tillgängliga, Mer information finns på g.co/nest/3hours .
    Ovan står det något helt annat, nämligen att efter tre timmar så raderas händelser som kameran upptäckt. Så om jag ligger och sover och missar en notifikation, så kommer allt material vara borta när jag vaknar, oavsett om jag sett inspelningen eller inte. Kan någon bekräfta vilket som är rätt? Jag hoppas att Google gjort en dålig översättning, då ingen information på engelska varit formulerad såhär vad jag sett. Den svenska texten borde rimligen vara fel.

    Google har väldigt otydlig namngivning för övrigt. Det verkar som att de benämner Gen 1 respektive Gen 2 på följande sätt i sina supportartiklar, för den som är osäker på vad som är vad av inomhuskamerorna:
    Gen 1: Nest Cam Indoor
    Gen 2: Nest Cam (wired)

    Hur som helst, jag ser fram emot att experimentera med kamerorna. I värsta fall, om jag misstolkat tretimmarsgränsen, så får jag väl köpa prenumeration vid de tillfällen då jag verkligen behöver tillförlitlig information, typ om jag är på långresa. Antar att man kan teckna en månad åt gången, och säga upp direkt efter behov.
    En av kamerorna planerar jag att sätta på landsstället. Där har vi dock ingen uppvärmning att tala om vintertid. Inomhuskameran ska klara en temp ner till 0 grader står det (utomhuskamerorna minus 20). Får fundera på om det kan bli nollgradigt inomhus.. Och även kolla vad 4G-routern klarar.

    Finns det förresten några "Ok Google"-kommandon som funkar med kamerorna?

    Om jag vill dela kameran med någon annan, men bara dela kameran och inget annat i mitt Google-konto, är det då enklast att skapa ett nytt separat "hem" i Google Home-appen, lägga kameran i det och sen dela det nyskapade hemmet? Eller hur gör ni andra?

    Nu ser jag, baserat på den fetmarkerade meningen, att du kör samma modell som jag tänker mig, nämligen gratisalternativet utan prenumeration. Har du koll på något av ovanstående? Särskilt det med hur tretimmarsgränsen funkar är jag nyfiken på.
     
    NoNick2 gillar detta.
  19. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
  20. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    106
    Jag har inte nest cam själv men just 3 timmar inspelningen avskräckte mig från nest cam. Eller egentligen månadskostnaderna. Utan abonnemang kan man alltså inte se saker som händer medans du sover, då dom flesta sover mer än 3 timmar.

    Men som sagt, alla gör vad dom vill med sina pengar.