Frågor om root

Discussion in 'Wildfire' started by marcusorwen, Nov 11, 2010.

1. marcusorwen

marcusorwen Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    har en fråga angående när 2.2 släpps (om den släpps men det tror jag).

om jag rootar min wf nu (2.1) och när 2.2 släpps kan jag bara köra updaten som vanligt eller måste jag ta tillbaka rooten?

Har letat i forum nu läge utan att hitta något bra svar.

2. Walhelm

Walhelm Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

nej. du måste i så fall gå tillbaka till orginal med din nandroid-backup och sen uppdatera.

3. Infinitum

Infinitum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Marcus, ett ROM är som ett operativssystem. Uppdateringar till Windows 7 funkar inte på Windows XP right? Tänk så.

Tycker du använder begreppet root lite fel. Låt oss säga att du använder Windows XP nu (HTC Sense) utan root (Gäst konto på datorn). Att roota betyder att du har tillgång till allt (Du blir administratör på datorn). Därefter installerar du ett custom rom (Windows 7) som plötsligt flyter på bättre. När 2.2 släpps (Världens bästa uppdatering till Windows XP) så kan du enkelt formatera Windows 7 (wipe) och sedan installera Windows XP igen (flasha HTC Sense) och installera Windows XP uppdateringen (2.2).

Haha.

Last edited: Nov 12, 2010
  4. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra förklarat. Har en till fundering själv som jag bara sett otydliga svar på (för att alla hänvisar till Google vilket i sin tur bara leder till svar som hänvisar till Google). Om jag installerar t.ex Wildpuzzle och det kommer en ny version av ROMen, kan jag då bara uppdatera eller måste jag flasha om helt och installera om alla program och föra in kontakter osv?

Minns på gamla Windows Mobile-tiden fick man flasha om varje gång det kom en pytteliten uppdatering bara, vilket innebar en jävla massa backupande och så. Vore skönt att slippa :)

5. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu börjar jag också närma mig att roota min lilla WF för att få ut lite extra krut ur den... Funderar dock på vilken kernel man behöver för att kunna köra SetCPU? :)

6. Infinitum

Infinitum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Beror på. Exempel, jag hade Openfire 2.1 och för att uppdatera till 2.3 så var jag tvungen att wipe:a och sedan flasha. Men de som hade 2.2 och ville uppdatera till 2.3 behövde bara flasha in det direkt.

Är det små förändringar i uppdateringen så räcker det oftast med att flasha, men hoppar man från version 1.0 till låt oss säga version 4.5 så är det wipe och flash som gäller. Personen bakom romen informerar oftast om detta. Bara att fråga i ROM tråden.

Det finns en app som heter TitaniumBackup som kan backa upp apps, inställningar etc. Har inte provat den men om du känner att du har en massa apps du inte orkar installera på nytt så prova Titaniumbackup.

Angående kontakter så tycker jag du ska ha dem på ditt Google-konto istället. Blir mycket enklare i framtiden då du endast behöver importera kontakterna från ditt Google-konto.

Tror det funkar med vilken custom kernel som helst. Jag rekommenderar att du använder Openfire 2.3 romen.

Om du kör på detta så kan din Wildfire inte bli något snabbare :)

7. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för den genomgången, kanske har lite med om själva Android-versionen uppdateras? Man får iaf hålla sig uppdaterad på det då :)

Kontakter och sånt har jag redan på Google så det är lugnt, är väl mest såna inställningar som ringsignaler, widgets och program och så som jag kan tycka blir lite jobbigt. Måste man wipe:a ofta orkar man till slut inte fippla med allt sånt, minns på WM6.5 att jag till slut inte orkade fixa favoriter i webläsaren och så för att det blev så jobbigt att göra varje gång. Överväger starkt CustomROM iaf, Angry Birds går knappt spela och vill ha Beautiful Widgets' live wallpaper :)

8. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad menar du med widgetlocker? Haha, jag verkar rätt random men jag har inte tänkt på att roota mobilen tidigare, först idag egentligen.. Sen tänker jag på om Cyanogen (stavning?) 6.1 är bra eller bara skit, med tanke på att det är en väldigt känd ROM så kan den väl inte vara skit, eller? :)