Frågor om sms och uppkoppling

Discussion in 'Galaxy Spica i5700' started by Napali, Jun 20, 2010.

1. Napali

Napali Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Är lite av en noob när det gäller dessa sk smartphones ;)

När man nu tex ska skicka ett sms- klickar på meddelande -nytt meddelande - och sedan till vem/vilka man ska skicka till så är det tomt under kontakter. Än fast jag nu har fullt med kontakter i min telefonbok.Och hur gör jag för att vidarebefodra ett sms?

Kan ju iofs gå direkt till kontakter - välja kontakt - klicka på smiliegubben och skicka ett sms den vägen. Men om jag då vill skicka ett sms till flera personer samtidigt, hur går jag då tillväga?

Sedan en fråga när det gäller uppkoppling.

längst uppe på skärmen så visas förutom batteriikonen - klockan - mottagning - en 3g symbol som byts ut till bokstaven H när man laddar upp en ny sida .Som tydligen står för HSDPA =High Speed Downlink Packet Access.

Min fråga nu, är jag uppkopplad mot internet hela tiden eller endast när jag surfar in på en sida, eller kopplar den upp sig endast när den ska hämta upp en ny sida. Och när den har laddat klart kopplar den ner sig då?Den är iallafall inställd så att den Inte checkar min mail med jämna mellanrum

Kom ihåg att på min gamla mobil så hade man full koll om man var uppkopplad mot nätet eller ej.

Visst, det överstiger väl inte mer än 9kr per dag om nu så är fallet, men många bäckar små........ tacksam för svar från en nybörjare:cool:

2. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

När jag skickar sms och vill välja vem jag ska skicka till så börjar jag skriva in namnet i "Till:" fältet och så får jag upp alternativ efter som jag skriver. Jag har också ett plustecken vid "Till" fältet trycker jag på den så får jag upp alla mina kontakter och kan markera så många jag vill skicka till. Jag använder iofs Handcent, men jag kollade och det är likadant i originalet för mig.

Man kan vidarebefodra ett sms, du går in i konversationen där den delen du vill skicka är och trycker på den och håller in så får du upp en meny där du kan välja vidarebefodra.

Jag är inte helt hundra, men jag tror alla fall att det är som så att du är inte uppkopplad mot Internet hela tiden. Utan bara när du ska synka dina mail, kontakter eller kalendern. Du är också uppkopplad när du surfar så klart eller laddar ner applikationer utan att vara uppkopplad till wifi. Dagens Internet abonnemang kollar ju hur mycket trafik det går inte hur lång tid du är uppkopplad. Så gör du inget som använder Internet så är du inte uppkopplad i princip.

Hoppas det gav lite svar alla fall.

3. Napali

MINA ENHETER

Tack Pjodor för en utförlig beskrivning. Angående sms så är det ju den mest logiska förklaringen hur det borde fungera men tyvärr inte för mig.Skriver jag något i "Till" fältet så kommer det inte upp några alternativ.Klickar jag på plus tecknet bredvid "Till" fältet så visar den inga kontakter. Går jag in via "kontakter" så kan jag skicka sms den vägen. Att vidarebefodra sms går ej heller. Klickar jag och håller in på ett inkommande meddelande så får jag alternativen Visa tråd- Visa kontakter- Radera tråd.

Några förslag?!:eek:

4. Napali

MINA ENHETER

Har nu kommit en bit på väg...tror jag.Det simkort jag använder är från min gamla mobil med alla mina kontakter.När jag startade min mobil för första gången så importerade jag alla mina kontakter.Så långt ok för dom finns under "kontakter", men att skicka sms som jag beskrivit tidigare är värre om jag inte går via telefonboken. Skapade nu en ny kontakt i min telefonbok och med den nya kontakten så funkar det att skicka sms.Den dyker alltså upp om man trycker på + tecknet.

Gör jag nått fel när jag importerar från mitt simkort eller vad?

5. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, jag vet inte om det är så bra att importera kontakter från SIM. Det bästa är att importera dina kontakter till ditt Google konto för att sedan synka där ifrån. Det var så jag gjorde. Har tyvärr inte tid att gå in mer ingående på hur jag gjorde just nu om det inte löst sig imorgon så kan jag försöka se om jag kan förklara.

6. skrot

skrot Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kolla vad det är för typ av nummer på dina kontakter. Alltså om det är "hem", "mobil", "arbete" osv. För smsprogrammet som följer med i telefonen visar bara kontakter med mobilnummer (på min iaf). Om du däremot installerar Handscent kan du välja om du vill visa alla eller endast mobil.

Du gjorde nog inget fel när du importerade kontakterna. Däremot kanske din gamla telefon hade konstig hantering av namn och nummer. Hade själv problem med det när jag skulle impotera kontakter från en SE till en Spica.
    Från min W810 till Spica gick det utan problem. Men tjejens W760 till Spica ledde till problem med telefonlistan. Så jag fick kopiera över hennes kontakter till min telefon och ändra sorteringssättet på de och därefter kopiera över till hennes nya.

7. Napali

MINA ENHETER

Ja, jag verkar ha fått ordning på det hela nu.Gick in på min gmail och gick igenom alla mobilnr och hem nummer.Tydligen var alla telefonr valda som "annat" och det gillade nog inte Samsungen;)

Nu hittar den iallfall kontakterna .:teeth:

Tack för supporten!!