Frågor om uppkoppling till internet

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av pearlycow, 18 jun 2011.

1. pearlycow

pearlycow Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nyligen köpt en s2 och har lite allmänna frågor angående internet som jag ej kunnat hittat i den fullständiga bruksanvisningen jag laddat hem och ej hittat svar på genom google.

Fråga 1:
    Jag har i wi-fi anslutningar ställt in mitt eget hemmanätverk och det går utmärkt att surfa genom hemmets bredband. Min fråga är när jag surfar blir det automatiskt genom bredbandet istället för min mobiloperatör? Måste jag manuellt alltid gå in och aktivera wi-fi för att automatiskt ta hemmets bredband? Jag vill inte konstant vara ansluten via wi-fi för att jag vill spara batteritid. Eller ansluts jag till mitt bredband per automatik när jag börjar surfa om jag har kontakt med min router?

Rörigt eller förstod ni min fråga?

Fråga 2:
    Hur stänger jag ner uppkopplingen mot internet när jag surfat färdigt? Hittar ingen stängningsknapp utan det enda alternativet att lämna fönstret är genom den vanliga tillbakaknappen (svängd pil nere till höger). Går jag sedan via uppgiftshanteraren så har jag internetsurfandet där. Innebär det att jag alltid måste gå den vägen för att stänga ner det aktiva internetfönstret? Om jag inte surfar via bredbandet, kostar det att ha sidorna kvar aktiva eller kostar det bara när jag mobilen hämtar data?

Fråga 3:
    Jag har synkroniserat med mitt gmail konto. Själva synkroniseringen går den såsom fråga 1 i första hand genom mitt hem bredband om det är aktiverat?

Tack på förhand för lite newbies frågor!

2. pulsar

pulsar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Ja det går automatiskt genom wifi om det finns tillgängligt. Så har du wifi påslaget bara så. Sen kan man ju inte garantera det, din router kanske är nere just då, eller det tar en liten stund innan du ansluter. Eller det vanliga att wifin bara är igång när skärmen är på. Då går ju trafiken inte via wifi när skärmen inte är på (ändrar sleep policy för wifi under advanced settings i wifi-settings, från meny-knappen där).
    Att wifi är igång och uppkopplat syns rätt tydligt längst upp på skärmen.

I android stänger du inte av något, det sköter OSet själv. Är programmet inte längst fram på skärmen så det syns, så körs det inte, men är kvar i minnet. Något förenklat men i princip. Detta så att man snabbt kan komma till det programmet igen och på samma ställe osv.

Ja om wifi är igång ja, men som sagt kolla vad du har för sleep policy för wifi under wifi-settings. Tryck på meny-knappen där för advanced settings. Bara ha wifi påslaget när skärmen är på så går de tju vi mobilnätet annars...

Du kan ju också ha snabb-knappar på hemskärmen för att slå av på wifi samt av/på sync av konton eller all slags datatrafik. Ingår en widget för det som du kan lägga till.

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER