Frågor om WhatsApp

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 10 sept 2024.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag har just skapat ett WhatsApp-konto för första gången i mitt liv, för att kunna ha kontakt med en viss person specifikt. Upptäckte till min förvåning att 212 av mina telefonkontakter har WhatsApp, vilket gör att jag nu känner att jag behöver få klarhet i ett antal saker, så jag inte orsakar problem för mig själv genom att ha skapat detta konto. Jag hoppas på er hjälp, frågor följer nedan!
    Citera gärna så jag vet vad som är svar på vad ;-)

Jag läste att Facebook planerat att integrera sina meddelandetjänster, dels med varandra (FB Messenger, WhatsApp, Instagram), dels med chattjänster från andra företag. Det sistnämnda var en nyhet här på Swedroid för två dar sedan bara, och är inte lanserat ännu. När det gäller att göra det möjligt att skicka meddelanden mellan Facebook Messenger/Whatsapp/Instagram så har detta nämnts som en plan i ett flertal år, sedan 2019 typ. Men: Det är inte lanserat ännu, eller? När kommer det?

WhatsApp krävde ett flertal behörigheter såg jag. För att appens grundläggande funktioner ska fungera behövde den tillgång till "Contacts", "Photos and Videos" och "Music and audio". Jag tycker det känns lite sketchy. Varför behöver den t.ex. tillgång till alla lokala bilder och filmer och alla kontakter för att kunna aktivera backup till Google-kontot? Varför måste jag dela alla mina telefonkontakter, om jag redan vet vem jag vill kontakta och vet att personen har whatsapp?
    Jag hoppas mina telefonkontakter aldrig laddas upp någonstans, utan bara hanteras lokalt på enheten av Whatsapp, eller?
    De namn jag döpt mina telefonkontakter till, de namnen kan väl aldrig bli tillgängliga för personen i fråga, t.ex. om jag skriver till personen i whatsapp?

Kommer dessa 200 kontakter jag nämnde få en notis om att "en av dina kontakter är nu tillgänglig i WhatsApp", eller är det bara om de självmant bläddrar i kontakt-fliken i whatsapp som de får vetskap om att jag finns där nu?
    Om de inte har mig inlagd som telefonkontakt själva (utan att det bara är jag som har dem som telefonkontakt), då antar jag att jag inte kommer dyka upp någonstans hos dem? Så länge jag inte skriver till dem alltså.
    När folk ser mig i whatsapp, kommer de se det namn de själva lagt till mig som (dvs telefonkontaktens namn) eller se det whatsapp-namn jag själv skapat? Eller ser de både och kanske?

Att klicka på en föreslagen kontakt i listan kommer väl, hoppas jag, inte leda till att något skickas till personen/syns för personen eller att en meddelandeförfrågan görs - jag antar att det är först om jag skriver något och trycker på "skicka", som personen får en notis? Bara så det inte syns ifall jag snokar på någon, tänker jag, hehe.
    Printscreens detekteras inte heller av whatsapp, antar jag?

Till sist, om jag får ett meddelande i whatsapp, sen går min telefon sönder innan den dagliga google drive-backupen körts, då antar jag att jag förlorat det meddelandet? Om jag aktiverat den där parningsfunktionen, så att appen är uppkopplad till en annan av mina telefoner, då antar jag att jag inte förlorar något innehåll ifall huvudtelefonen går sönder, för då är meddelandet synkat omedelbart efter det skickades till en annan av mina telefoner?

Mycket tacksam för svar!

EDIT:
    Jag blev alltså tvingad att ge whatsapp tillgång till alla lokala bilder och filmer på enheten (samt music and audio), för att kunna aktivera backup till google. Jag hoppas verkligen att whatsapp inte gör något med mitt lokala bibliotek av bilder, eller hur funkar det, någon som vet? Kör de någon detektering av screenshots den vägen?
    Att ge en sån behörighet brukar ju vara nödvändigt för att kunna använda fotoväljare, ifall man vill skicka foton i en chatt. Det hade varit okej, men i detta fall verkar det väldigt märkligt när google-backupen uttryckligen krävde denna behörighet. Google-backupen krävde även tillgång till "kontakter".

Kan en installerad app alltid se vilket google-konto enheten är inloggad på, eller kan det i den delen vara nödvändigt med behörighet till "kontakter" för att telefonen ska avslöja google-kontot för appen?

Last edited: 10 sept 2024
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte lanserad ännu
    Tillgång till bilder och videor är för att du kan skicka och ta emot bilder och videor och dessa lagras på enheten. För kontakter är det för att du måste ha personen du vill kontakta i din kontaktbok för att kunna skicka ett meddelande om inte den andra personen kontaktar dig först
    Se ovan
    Om personen du skriver till inte har ditt nummer inlagt i deras telefonbok kommer bara ditt nummer visas
    De kommer se det namn som de angett i sin telefonbok
    Stämmer

3. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Tack för dina svar. Tror jag börjat få kläm på appen nu.

Videor och foton laddas automatiskt ner i mitt galleri på telefonen, har jag sett. Om jag tar bort dem från lokala lagringen i telefonen, kommer de i så fall försvinna från inne i chatten i whatsapp också? Jag hittade ett gammalt inlägg där det stod att på android försvinner de i den situationen, medan på iphone så finns filmer/bilder kvar i själva whatsapp-chatten i den situationen. Så vore bra att få klarhet i vad som gäller idag, på Android då.

Vet du ifall mina telefonkontakter laddas upp någonstans, genom whatsapps försorg? Dvs om de lämnar min telefon på något sätt, när whatsapp har fått behörigheten att se dem.

Har du någon gång fått en notis från whatsapp, i stil med "en ny person är nu tillgänglig på whatsapp - Karl Oskar Nilsson"? Typ om folk jag känner kommer få en notis om att jag nu skaffat whatsapp.

Om jag bara snokar på en kontakt utan att skicka något, eller om jag tar en printscreen nånstans - inget av det antar jag ger en notis till motparten, utan det är bara om jag trycker på "skicka", dvs skickar ett meddelande, som en person får vetskap om att jag varit inne och kollat på den personen?

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vet ej, men du borde få en fråga, i o med att Meta frågar om det i Messenger appen vilket de inte gör här så antar jag att de inte gör det
    Nej, och det finns heller ingen inställning för det
    Ja

5. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Jag håller också på med Whatsapp. Skolan kräver det. Eller, inte riktigt, men det är ett måste för att se vad som händer då många meddelanden kommuniceras där (de viktigaste finns även i skolplattformen).
    Känns som den moderna tidens rökruta. Man måste inte hänga där, men man missar mycket information, skvaller, och även beslut, om man håller sig borta.

Så. Vad i hela friden är detta? :[​IMG]

Jag vill inte använda Whatsapp till telefonsamtal. Ska Whatsapp ringa mig för att verifiera att numret är mitt? Så jag valde verifiera på annat sätt, via SMS, men när jag väl fått SMSet hade appen gått vidare så jag fick inte chansen att skriva in det. Eller läste den SMS automatiskt, utan att jag gett tillåtelse?

Nåja, installerar på vinst och förlust. Har såvitt jag vet inte gett tillgång till kontakter, men gett begränsad tillgång till bilder.

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du ger den tillstånd att läsa smset, så det har du missat att du gett tillstånd. Du använder inte WhatsApp för samtal om du inte vill, detta är bara till för att verifiera att du har numret du angett, precis som det står på bilden

7. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Bara sluta använda och be skolan skicka ut information osv i de "rätta" kanalerna dvs den skolplattorm ni har och hör och häpna i pappersformat.

Du ska inte behöva känna dig tvungen att använda något annat, då brister som sagt skolan i den kommunikation de har för informationen.

Även viktigt gällande t.ex. GDPR, de behöver äga sin data och inte skicka ut eventuella personuppgifter till företag där de inte kan ha koll på sin data. Låter som ett riktigt big no no det här.

Värt en anmälan till skolinspektionen.
    Missförhållanden i skolan

Last edited: 11 sept 2024
    HakanC och Rocco420 gillar detta.
  8. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ang. att behöva dela alla dina kontakter med WhatsApp.

Jag använder också WhatsApp endast för kontakt med ett fåtal personer, och efter installationen och initiering av en chat med alla aktuella personer, går det alldeles utmärkt ta bort Whatsapps tillgång till dina kontakter.

Detsamma gäller allt annat som WhatsApp vill ha tillgång till vad jag minns.

Jag har t.ex. även gjort likadant med Telegram.

HakanC gillar detta.
  9. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    Platta:
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Ok. Tyckte det var så väldigt kryptiskt skrivet. Jag har som synes 0 koll på Whatsapp. Däremot är jag rimligt säker på att jag inte beviljat den tillstånd att läsa SMS, men det kanske gick via Chrome (eller nåt) som jag säkert gett tillstånd nån gång.

Skolan har nog på fötterna här, detta är "klassföräldrarnas" grupp, men då samarbetet med skolan är tätt gällande insamling till skolresor, planering av julfest, med mera, så "måste" jag vara med känner jag, för mina barns skull. Kommunikation direkt från skolan går via epost och skolplattform.

Har tidigare varit med om att förskolan haft kommunikation via Instagram, det var ännu värre för då kom det faktiskt från lärarna. Men de förklarade att den officiella plattformen var så usel att föräldrarna inte kunde använda den, knappt pedagogerna heller - däremot kan alla föräldrar tydligen instagramma. Ja, inte jag då. Menmen.

Ok, jag är iaf med i Whatsapp nu, ska fixa rättigheterna till minsta möjliga och så får jag väl köra med notiser avstängt och kolla läget nån gång i veckan. Får vara glad att det inte är en Iphone-only lösning de valt känner jag...

10. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag reagerade också på det meddelandet när jag skapade kontot, det med att verifiera med ett samtal.
    För att förtydliga: Det är alltså en engångsgrej, att den vill verifiera ditt telefonnummer med den metoden en gång, och har ingen koppling till att ringa andra slags samtal med whatsapp. Men ändå ett lite förvirrande och ogenomtänkt meddelande.

Hur skulle det vara enklare för mig som användare att ge whatsapp full tillgång till samtal och samtalshistorik, istället för att bara mata in en engångskod över sms, som alla andra appar gör?
    Jag valde, liksom dig, sms istället. Och jag gav aldrig någon tillåtelse för whatsapp att läsa mina sms, ändå fyllde den i verifieringskoden automatiskt. Med andra ord, du har helt säkert verifierat med sms-koden, bara att du inte hann se när den fyllde i det åt dig.
    Det infördes en funktion för flera år sedan, att Android skulle kunna identifiera vilka sms som innehåller verifieringskoder, samt att appar skulle kunna mata in verifieringskoder automatiskt. Kanske är det den funktionen som var i farten här? Jag minns inte ifall den funktionen funkar automatiskt eller kräver någon behörighet som jag måste aktivera? I detta fall fick jag dock inget val om att tillåta något.
    Men andra appar brukar göra samma för mig, jag minns att sms-koder fylls i automatiskt ganska ofta för mig i olika appar. Men då brukar man se det och själv få trycka "gå vidare", inte att den hoppar vidare själv.
    Alternativt, jag har ju gett whatsapp behörighet till "notifikationer", vilket i min värld är att de ska få skicka notifikationer till mig. Men denna behörighet kanske också innebär att de kan läsa alla notiser jag får? Då skulle de kunna ha hämtat in sms-koden den vägen. Obehagligt..

Du måste ge behörighet till kontakter för att kunna starta en konversation i whatsapp. Ifall du vill slippa, så kan du be någon annan lägga till dig eller starta en konversation med dig (enligt ett inlägg ovan).

Både kontakter, notiser och bilder/filmer/musik/ljud gav en tydlig indikering när man skulle godkänna de behörigheterna. Bara sms som betedde sig märkligt.

Jag försökte ge "begränsad tillgång till bilder och filmer" - då vägrade den starta backupfunktionen till google-kontot. Så jag fick snällt ge den full tillgång till mina bilder och filmer, först då ville den låta mig aktivera backupen till google...

Som jag skrev ovan, jag hade precis samma upplevelse som "pirum" - jag gav inte heller någon tillåtelse för appen att läsa sms, ändå fylldes koden i automatiskt.
    Antagligen beror det på någon av de två förklaringar jag skrev ovan? Hmm.

Har jag en gång delat kontakterna, då får de ju betraktas som "röjda", även om jag senare tar bort behörigheten.
    Jag gillar inte alls privacy-tänket i whatsapp. Nu tror jag inte att mina kontakter faktiskt har laddats upp någonstans, det är min gissning att de hanteras lokalt bara. Men de har byggt appen och dess behörigheter på ett väldigt korkat sätt, och skapat onödig oro därigenom.

Google har ju satsat på privacy-funktioner i Android-OS:et på senare år, men installationen av whatsapp fick mig att inse att google har ganska mycket kvar att göra. Jag kan lätt komma på ett flertal justeringar i Android som hade gjort min personliga data betydligt säkrare mot snokande/ogenomtänkta appar. Till exempel, varför måste jag ge full tillgång till alla kontakter? Varför kan jag inte få välja själv exakt vilka kontakter den ska kunna se? Alternativt att appen tror att den har tillgång till kontakter, men att OS:et lurar den, om jag vill.

11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Haha, det där har man ju hört många liknande historier om, om såna usla plattformar för skola och förskola. I Stockholm var det ju en riktigt stor nyhet i media för några år sedan, hur mycket det hade kostat att utveckla plattformen..

Du minns inte vad plattformen hette på den förskolan, om det var någon större plattform?
    Alternativt om du vill säga vilken kommun det gällde.

12. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    Platta:
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Kan inte svära på om det var Hjärntorget. Det var några år sedan. I övrigt var den förskolan och pedagogerna fantastiska. Jag hade hellre sett mass-SMS om man snabbt ska dela något som alla föräldrar ska läsa (exempelvis : Idag kommer polisen att hälsa på, inget att oroa sig för)

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    My bad, kollade på min telefon och den har inte frågat om sms tillstånd. Trodde den gjorde det.

14. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Funktionen jag nämnde, där appar kan fylla i sms-kod automatiskt, du minns inte hur den funkar eller vilken behörighet den kräver för att kunna göra det?
    Det är väl en funktion som Google byggt in i Android, så gissar att det kan funka likadant för en mängd appar som använder den, och att det förhoppningsvis sker på något säkert/integritetsvänligt sätt i så fall.

15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nope. Dock så tror jag inte den funktionen ger den vanliga behörighetsfrågan, men då får man en fråga på tangentbordet om man vill tillåta att typ messages appen ger koden till appen. Man får den frågan när man loggar in i SJ appen.
    Ja, det är det

16. realdexter

realdexter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag har själv aldrig använt whatsapp, min fru kollade just appen i sin mobil och blev förvånad över att hennes kontaktlista var en blandning av mina och hennes kontakter. I min whatsapp har jag bara mina egna kontakter.
    Hur kan mina kontakter finnas med bland hennes? Vid kontroll av hennes googlekonto visade det sig att hon förutom sitt eget även var inloggad med mitt googlekonto. Jag tror att anledningen till att hon även var inloggad med mitt konto är att hon en gång fick tillgång till mitt betalda youtubekonto. Jag loggade ut henne från mitt konto, eftersom vi numera har ett familjekonto på youtube. Kan det vara därför kontakterna blivit ihopblandade?

17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja. Det har inte med Whatsapp att göra, utan det är nog för att du har loggat in med ditt konto på hennes telefon

realdexter och Leo83 gillar detta.
  18. realdexter

realdexter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Nästa fråga blir då - går det att ta bort mina kontakter i hennes Whatsapp?

19. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Om du går in på kontaktlistan, trycker på Inställningar och väljer Uppdatera kontakter - vad händer då?

Screenshot_20240929_113146_WhatsApp.jpg

20. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Appen Smsbackup+ gör backup av sms/mms till Gmail, och backupen körs nästan varje minut i normala fall. jag tycker det är skönt att veta att inget innehåll går förlorat, om telefonen skulle gå sönder eller försvinna när Googles egen backuptjänst inte hunnit köras.

Nu är frågan, finns det någon möjlighet att - genom någon tredjepartsapp - få backup av sitt Whatsapp-innehåll till Gmail (eller till annan tjänst) på motsvarande sätt? Jag menar alltså en backup som körs typ direkt, där jag inte måste vänta på en backup som bara körs en gång per dygn.