Framgångshistorier - Finns dom ens?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ree, 2 december 2011.

1. Ree

Ree Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, jag undrar om ni känner till någon typisk framgångshistoria, där en privatperson kommer på en appidé och lyckas gå från noll erfarenhet till en framgångshistoria, dvs. en populär app.

Det verkar nämligen som att många på "Jobb"-avdelningen har idéer, men få programmerare vill ta i dom. Så är det bara en myt att man kan nå framgång enbart på en bra idé, eller?

Försöker få lite information om hur man går till väga, och tänkte alltså försöka kontakta dessa personer för att få lite tips och tricks. Har redan kontaktat TrueCaller, och Nami där var väldigt hjälpsam, dock så kommer han från en programmerings- och företagarbakgrund och hade en nära vän som även var programmerare.

Hoppas på svar.

2. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Snubben som gjorde minecraft, Marcus Persson? Gick väl från arbetslös till mega succé.

3. Ree

Ree Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Appar, appar. :)

4. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Spel är väl en app. Bra idé som bra idé. ;-)

5. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

PR-biten är ofta avgörande för huruvida en app slår kommersiellt eller inte, så nej, en bra idé är sällan tillräckligt. Sen gäller det att ha lite flyt också - vissa appar tar fart, andra inte, och det kan väl ofta vara tillfälligheter som avgör.

Läs lite intervjuer med Markus Persson, definitivt intressant läsning. Vill minnas att han enligt honom själv hade en ordentlig dos tur, och att han är ganska tveksam till att han kommer kunna upprepa den helt sanslösa framgången som han rönt med Minecraft.

6. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Håller med de andra som skrivit att timingen är helt avgörande. Sedan vet jag av några framgångshistorier när appstoren iPhonen släpptes och lika väl till Android. Ska man lyckas som ensam utvecklare utan några större marknadsföringskrafter så måste man vara tidigt ute. Nu är konkurrensen mycket tuffare och marknadsplatserna överfulla av applikationer.

Ett exempel på framgång skulle jag säga är Robo defense på android https://market.android.com/developer?pub=Lupis+Labs+Software. Det spelet har sålt i nästan 1 miljon kopior på Android. Men anledningen till det är att det fanns på Android market för redan 2 års sedan när jag köpte min första Android telefon (Hero) och då var konkurrensen bland spel väldigt låg.

Om du har en bra ide för en applikation just nu så är mitt tips att titta på Windows 8.

Detta är annars den bästa källan som jag skulle ge dig https://www.youtube.com/user/untetherTV. Det är en Youtube kanal där en kille intervjuar massa olika utvecklare av mobila applikationer.

Last edited: 2 december 2011
  7. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Wordfeud är väl en riktig framgångssaga. Vad jag hört så är det hans första och enda app.