Framtida uppdateringar?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Hessi, 21 feb 2010.

1. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Tjena!

Hur tror ni att de framtida uppdateringarna kommer se ut för HTC Desire? Tror ni att HTC kommer vara lika dåliga på uppdateringar till Desire, som till Hero?

T.ex. så är ju Google på väg att släppa en kernel-uppdatering. Denna uppdatering borde ju inte kräva allt för mycket mod av HTC?

2. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

om Desire ska konkurrera med Nexus så måste HTC börja öka tempot med sina uppdateringar... men hoppet mellan 1.5 -> 2.1 var så stort att de behövde göra om hela sense, Om det blir små uppdateringar så tror jag (iaf hoppas) att HTC släpper sina uppdateringar minst några veckor efter google/android.

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Eftersom HTC är inne och pillar i Android på så låg nivå så skulle jag inte förvånas om det tar tid varje gång, om det ens blir några uppdateringar. Väldigt synd att Sense grejerna inte bara är utbytt tema och ny launcher utan också ändringar i hur Android hanterar kommunikation med mobilmaster mm. Men det är väl för att deras support avdelning ska få nått att göra.

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det lär nog ta ungefär lika lång tid som till deras tidigare telefoner.

5. Jimbo

Jimbo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För oss som inte är insatta i hur HTC släpper uppdateringar, ungefär hur lång tid är vanligt?

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det vet vi inte än.
    Heron kom i början på augusti med en rätt buggig programvara som inte ens var på svenska. De var ganska snabba att släppa en första uppdatering som tog bort de värsta buggarna, fixade svenska och snabbade upp den. Den uppdateringen kom i mitten på september men efter det så har det varit helt dött. Några operatörsspecifika uppdateringar som bygger på septemberuppdateringen har kommit till den engelska marknaden.

Magic kom innan Hero och jag tror dom har lyckats få ut 2 uppdateringar till den.

Varken Hero eller Magic har lämnat 1.5. Undantaget är vodafone Magic som såldes i tyskland som är googlebrandad. Den tror jag har fått 1.6 men jag är inte säker.

7. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vodaphone magic har 1.6 och heron ska få 2.1 i slutet på mars, magicen har ingen sagt något om.

8. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Både T-Mobile och Kanadensiska Rogers har sagt att de planerar att släppa en 2.1-uppdatering för Magic.

När jag pratade om uppdateringar så menade jag större uppdateringar till nya Android-versioner. HTC verkar mest släppa uppdateringar som endast uppdaterar deras egna frameworks och liknande. Om de inte har bättrat sig så kan det nog bli så att när Nexus One får 2.5 eller vad nu nästa version blir så stannar HTC kvar på 2.1 tills ytterligare en eller två versioner av Android släppts för att slippa uppdatera sitt Sense-gränssnitt och framework till de nya versionerna.

9. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Ser mycket spekulationer om att N1 skulle ha stora fördelar med framtida uppgraderingar.
    Ja, så kan mycket väl vara fallet, man vill i vart fall gärna tro det, om man har, el. tänkt satsa på N1, så man känner man valt rätt.
    När nu HTC satsar mycket på att vinna marknadsandelar, med bl.a. sänka priserna, tror jag man kommer jobba med att ligga i framkanten med uppdateringar framöver också, om man vill hänga med androidtåget, som tuffar på snabbare för var dag.
    Vad som varit tidigare, är ju inte så mycket att jämföra med.
    Detta är såklart bara spekulationer från min sida också.
    Jag väljer den som faller mig bäst i smaken, i dagsläget.
    I morgon kan vara något helt nytt.

10. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nja, är nog inte bara vi N1-ägare som spekulerar. Att HTC har gjort sitt eget gränssnitt mer eller mindre garanterar att uppdateringar kommer ta längre tid. Förhoppningsvis kanske inte så extremt som tidigare men att det skulle ske i samma takt som för N1 känns ganska osannolikt med tanke på att hur många manstimmar HTC skulle behöva lägga ner bara på att konstant hålla sin egen mjukvara uppdaterad och bekräfta att den fungerar med de senaste versionerna av koden.

Med det sagt ska man naturligtvis välja den telefon man gillar bäst. Tvivlar inte på att Desire är en trevlig och bra telefon. :)

Last edited: 3 mar 2010
  11. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Ja, det är väl så ungefär jag menar. Att HTC kommer att komma efter med uppgraderingarna är väl ganska sjävklart. Vad jag ville ha fram var att jag tror HTC kommer att anstränga sig för att få fram framtida uppdateringarna så snabbt som det bara går.

12. Droid110

Droid110 Guest

HTC borde vara snabba nu med framtida uppdateringar då det lär gå undan för N1. Tror inte att HTC vill ligga efter med Android 2.1 när t.ex Nexus har 2.5 :). Man kan ju hoppas att de är snabba men men, det är HTC..

13. ravenshield

ravenshield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
  14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En stor fördel är att Desire verkar få stöd för OTA-uppdateringar, det förenklar saker och ting något.

I Sverige har vi ännu inte stött på en operatörsbrandad Android-telefon och känns det inte som att man plötsligt släppt detta helt och hållet? Farten med vilken nya lurar kommer ut och det extra krångel egen mjukvara innebär har väl fått dem, tack och lov, att tappa greppet.

Visst, de kanske lägger in en genväg från webbläsaren till sin hemsida och skickar med lite bakgrundsbilder, men i övrigt tycks mjukvaran vara densamma som telefonen olåst/obrandad levereras med.

Desire kommer nog med andra ord att precis som HTC Hero ha samma mjukvara som den olåsta varianten. Frågan blir väl då om HTC kommer att trycka ut sina OTA-uppdateringar en åt gången för olika regioner, som man gjort för Hero, eller för alla lurar på gång som i fallet Google/Nexus One. Det sistnämnda hade ju underlättat för alla inblandade något oerhört.

Sedan undrar man om HTC kommer stå fast vid att bara släppa större uppdateringar så som Cupcake->Eclair eller om vi kommer få se mindre med, så som Cupcake->Donut.