Framtiden för sms/mms trafik

Diskussion i 'Allmänt' startad av f0az, 30 oktober 2009.

1. f0az

f0az Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nya tider nu! Vem har inte en mobiltelefon med internet uppkoppling inom 2år? Hur påverkar detta SMS/MMS trafiken? Varför skicka ett SMS som kostar 50öre eller ett MMS som kostar 1kr när vi kan använda av oss mail , msn eller någon annan snabbmeddelande tjänst ...

Jag använder ju knappast ett MMS meddelande för att dra iväg en bild till en polare som jag vet har en Android, Iphone eller någon annan internetuppkopplad mobil . Mail fungerar alldeles utmärkt till det där, eftersom jag vet att dom använder dessa i sina telefoner.

SMS indikeringen , är nästan identisk med Mail indikering i min Hero lur. Ett dolt budskap där kanske?

Teleoperatörerna måste väl ändå ana en viss oro ? För jag antar att förtjänsten för MMS och SMS trafiken är en fin inkomst.

Någon som kan tipsa om någon befintlig app på market, som passar in i mina argument?

cheers

2. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Teleoperatörerna (speciellt de amerikanska) gillar inte riktigt tanken på att bli ISP'er... dom vill ju tex inte att man kör VoIP program över mobilnätet av förståeliga anledningar... men det är kunden som har makten...

3. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Google Talk i Heron är grym! Jag har helt slutat SMSa de Android-försedda kontakter jag har där.

4. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag kör mycket med gTalk och mail, och snart hoppas jag på Skype också för att slippa dedär fasta priserna.

I USA är det tydligen olagligt med VoIP i mobilnäten enligt någon nyhet som publicerades för några veckor sedan, då skype lackade ur och ville vara med i etern.

Någonting säger mig att teleoperatörer kommer bli ISP ganska snart, iom 4g speciellt. Däremot kommer de nog fortsätta existera men kanske beblanda sig med riktiga internetoperatörer då de har några egenskaper som är åtråvärda:

Rörliga kanaler: Inte ens wimax kommer ha samma möjlighet att ha en flytande uppkoppling överallt med såpass bra kanaljustering som 3/4G, vilket är ett krav om vi nu skall ha internetuppkoppling i realtid medans vi springer runt på stan och pratar. Just den egenskapen kommer nog säkerställa deras framtid rätt bra.

Men sms kommer leva i många år till för "Folk är idioter"TM

5. dalailama

dalailama Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tror faktiskt att sms har en framtid... det är ju trots allt en väldigt enkel lösning utan lull-lull.. sådana har en tendens att hänga sig kvar :)

6. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Mjo, sedan e ju kostnaden för sms nu oftast "0" tillsammans med de flesta abonnemang tillhör massa "fria" SMS eller billigt att lägga till.
    Sedan titta på MMS, hur ofta använder man det egentligen? Massa onödigt krimskrams stör bara, jag gillar SMS starkt, det är simpelt och funktionellt, enda negativa e folk som e sega att svara, de borde döden DÖ!

7. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

E-mail överlevde från 60-talet. SMS lever tills...2060? :)

//J

8. schlet

schlet Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som med allt annat överlever det tills det kommer ett smidigare sätt. Och som tidigare sagt så trycker många abonnemang in 3000 fria sms i månaden.

Det är inget skrämmande alls för teleoperatörerna då största delen går över till att bli bredbandsleverantörer. Vad som är skrämmande är snarare att de inte satsat hårdare på att etablera sig som bredbandsleverantör (förutom mobilt bredband), de försöker säljer mobiler där taket på trafiken per månad ligger på 500mb... Vilket är halebops mobilsurf erbjudande, suck.
    Skippa mobilt bredband (antagligen säljer de fortfarande bra så, not gonna happend), kör via telefonen, ta bort taken. BAM! ny produkt, definera målgrupp, marknadsför!

Finns absolut ingen mening med att oroa sig, bara att hitta nya modeller.

9. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Tyvärr kommer de nog hänga med länge.

Med tanke på vilket liv det blev när Apple inte brydde sig om att inkludera den hopplöst omoderna mms-funktionen så lär de väl hänga med. Vilken telefontillverkade skulle våga ta bort sms/mms-funktionaliteten?