Problem: Från branded till unbranded

Discussion in 'Sensation - ROM-filer och utveckling' started by Jonathan Sterner, Oct 10, 2011.

1. Jonathan Sterner

Jonathan Sterner Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har en htc Sensation som är 3-brandad.

Mitt mål är i dagsläget att försöka få tag på originalversionen av htc Sense. Det som finns på icke-brandade versioner av htc Sensation.

Senare funderar jag även på att istället använda mig av CM7 på telefonen.

Men, jag märker att jag kan mycket lite om hur jag skall gå till väga.

Min första fråga är: Kan man använda sig av htc:s officiella metod för att låsa upp bootloadern på en branad telefon? Jag har mjukvarunummer 1.45.771.4 (2.3.4) och det som står att man skall ha på htc:s sida är 1.45.401.2.
    Om inte: vad är bästa sättet att låsa upp bootloadern annars?

Min andra fråga är: Kan man på något sätt få tag på originalversionen av htc Sense? Då menar jag inte en custom-version av originalet utan det faktiska originalet? Eller är det någon skillnad?

Min tredje och sista fråga är: Hur gör jag för att installera originalversionen av htc sense på min telefon?

Hoppas att jag har förklarat tillräckligt bra och att någon har lust att hjälpa mig med mina små bekymmer :)

/Jonathan Sterner

2. Serian

Serian Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle INTE använda HTC's metod då garantin försvinner. Gå istället in på XDA forum och använd deras unlock metod. Då kan du gå tillbaka till S-ON ifall du behöver lämna in för reparation.

[Guide] to Installing S-off, ClockWork, Root, SuperCID & S-on [03/AUG/11](noobproof) - xda-developers

Sen finns det flera versioner av ROM's där. Mitt tips är att skippa orginal versionen och bara använda någon custom ROM då du får ut mycket mer av det.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1074559 för ROMs.

Jonathan Sterner likes this.
  3. Jonathan Sterner

Jonathan Sterner Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag borde kanske förtydliga att jag tycker att det känns lite läskigt att använda inofficiella metoder och jag föredrar att använda mig av beprövade och stabila metoder.

Med detta menar jag inte att custom ROMs är dåliga eller att jag över huvud taget har någon kunskap om deras stabilitet. Jag menar bara att min känsla är att jag i första hand vill utforska de mer officiella metoderna och om jag sedan märker att dessa inte är det jag söker så får jag leta efter andra lösningar.

Det är därför jag frågar om huruvida jag kan använda mig av HTCs egna metod för att låsa upp bootloadern och sedan om man kan få tag på HTCs egna ROM (få det som är på obrandade Sensations installerat på min lur).

4. Serian

Serian Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Officiella metoden är liknande deras. Men kör på HTC's om du vill, fast då förlorar du software garantin.

HTC officiela rom's finns i min första post.