Från Desire 2.3.3 till Miui

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Raida, 15 aug 2011.

1. Raida

Raida Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag är en av alla de som var dumma nog att uppgradera min Desire till 2.3.3 för att sedan ångra mig någon dag senare, vilket jag nu skulle vilja bli av med för att istället köra Miui.

Jag har kollat runt en del och hittat att man nu kan "låsa upp" telefonen på nått sätt, så den blir S-OFF eller nått, och att man på så sätt ska kunna installera andra ROMs på den. Vad jag däremot inte hittat är någon bra guide precis hur man ska gå till väga för att från 2.3.3 ska få in Miui på mobilen. Skulle vilja ha någon liten enkel steg för steg beskrivning på hur jag ska bära mig åt för att få allt att funka.

Är väldigt rädd över att jag ska råka bricka skiten så då tar jag hellre det säkra före det osäkra och frågar hur jag ska göra innan jag börjar testa mig fram.

Tack på förhand.

2. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Börja med att kolla min post här: https://swedroid.se/forum/post700777-3/

Den beskriver hur du med en windowsmaskin förbereder dig för att köra revolutionary.

Då får du S-OFF

Deras wiki beskriver också hur du får root och hur man flashar in en custom recovery.

Det viktigaste för att byta ROM är att få in en custom recovery så att du kan göra en full backup av telefonen. Det är oftast från recovery som jag flashar in ROM sedan.

3. Raida

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Behöver jag root och en custom recovery för att kunna lägga in andra ROMs? Och behöver jag root för att skaffa en custom recovery? Är det så viktigt att göra en full backup?

4. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Custom recovery är mer eller mindre nödvändigt för att flasha andra ROM på ett smidigt sätt.

root är inte strikt nödvändigt, men tro mig, när du provat Titanium Backup och inser att du kan rädda undan enskilda appar med alla inställningar så vill du ha root.

Det fiffiga med full backup är att du när som helst kan gå in i recovery och backa HELA telefonen och återställa. Det gör att du kan backa upp, prova en ny rom och återgå precis där du var innan på 10 minuter. Så jag skulle säga att det är viktigt att känna till och att kunna göra.

5. Raida

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag gjort allt det du sa, tror jag iaf. Telefonen är nu S-OFF, jag installerade den custom recovery som programmet villa ladda ner och installera, jag har även kört deras zip fil för att roota.

Men nu undrar jag hur jag ska göra för att lägga in miui på den, har hittat en guide som beskriver och visar steg för steg hur man ska gå till väga på MIUI Official Site men jag undrar om jag kan följa den helt och hållet då jag dels kommer från 2.3, men även redan har root och en custom recovery. Om jag fattar guiden rätt så ska man lägga in deras egna recovery eller nått sånt. Så är det bara följa guiden som det står eller är det något speciellt jag ska/inte ska göra, och i så fall vad?

Tack på förhand.

6. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Sorry, jag har bara erfarenhet av Cyanogenmod och deras wiki är top-notch när det gäller att beskriva hur man gör.

http://wiki.cyanogenmod.com/wiki/HTC_Desire_(GSM):_Full_Update_Guide

En del av stegen, som att roota och ta en backup är dock universella oavsett vilken ROM man vill köra in. Principen för att flasha en ROM från ZIP-fil är också likadan.