Diskussion: Från IP4 till SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av GradioZ, 27 augusti 2011.

1. GradioZ

GradioZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hjälp mig med mitt svåra beslut.

Har en Iphone 4 som jag funderar på byta till Sgs 2, har kört Iphone sedan 2007 och vart riktigt nöjd.
    Det jag inte gillar är att man inte kan anpassa utseende mm efter sitt behov vilket jag vill göra.

Jag behöver verkligen inte en ny mobil men SGS2 har gett mig ett köp sug:) Måste bara hitta lite argument åt mig själv för att gå och köpa den och tycka att det bar värt 4890:-

Någon här som bytt från Iphone och har synpunkter att komma med?

Kanske är det så att ni rent av kan spara mig 4890:- om det kommer fram att Iphone 4 iaf äger SGS....skulle iof bli förvånad om det var era synpunkter i detta android forumet:)

Tackar för hjälpen

2. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Skulle välja en sgs2 före ifån4 alla dagar i veckan.
    Men tycker du att sgs 2 är dyr så.rekomenderar jag sgs.
    2222 kr för.en så.pass bra tele som (enligt mej)
    är mycket bättre än iphone4 är verkligenn.ingen big deal.
    Oavsett sgs eller sgs2 så är båda skönare,snyggare,smartare och bättre än iphone4.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

3. sethakan

sethakan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vill du spara pengarna så skall du nog ställa frågan i ett Iphoneforum.

Tyvärr så tror jag att du kommer att bli riktigt nöjd... Och några tusen fattigare:P

4. GradioZ

GradioZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inget emot att bli några tusen fattigare bara jag blir nöjd:)

Tack för snabba svar, bara en sån sak som att det är bra aktivitet i detta forum gör ju att ett köp ligger nära till hands.
    Då man blir ny på Android lär man ju få hänga här en hel del och ställa frågor som får många medlemmar att kalla en idiot.....

5. GradioZ

GradioZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Undrar också hur det är med mottagning och kvalitet på samtal. Ip4 är ju jätte bra på allt utom att ringa med. Bryts det ofta i SGS2 om man kör bil tex, försvinner mottagning rätt som det är? Dessa problem har jag på min Iphone.
    Hur upplever ni den saken?
    Skall tilläggas att jag bara har MAC hemma, blir detta problem med SGS2?

Last edited: 27 augusti 2011
  6. Idus

Idus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab A8 (2st)
    Platta 2:
    Galaxy Tab A7
    Övrigt:
    Nvidia Shield
    Jag bytte ifrån iPhone för drygt två månader sedan och detta är mina högst egna, men upplevda erfarenheter:

:) Kan omforma utseendet (Både teman och desktop - där jag kör "ADW Ex", för lite mer inställningsmöjligheter!)
    :) Kan byta ut/välja tredjeparts funktioner i systemet - t.ex. tangentbordsfunktion ("Swift X" är klart bättre än både iPhone och Android std) och SMS (där jag kör Go SMS ist. för std)
    :) Widgets... nuf said!
    :) Kräver inte någon lokal programvara för att överföra filer i USB-läge.
    :) Vill man, kan man slå på Kais air och komma åt mycket på telefonen via WiFi som man surfar till (http) telefonen.
    :) Jag tycker om att skärmen är lite större och märker användarmässigt ingen skillnad mot t.ex. IPhone 4 (isf att Samsung är lite klarare i färgerna - tycker jag)
    :) Prisa gud! Jag slipper iTunes! ;)

:cry: Det finns inte RIKTIGT lika många tillbehör och bling-bling (Men alla kategorier täcks).
    :cry: Även om Android kommer starkt, så släpps ändå vissa företagsspecifika appar först till iPhone. (Men jag har hittat alternativ till allt jag behöver i annan form)

Än så länge - det finns bara två saker som jag irriterar mig på:

:mad: Även om telefonen är på Mute, så klickar kameran när man tar kort.

:mad: Autofokusen i video-inspelningen börjar ofta "leta" när det är dåligt ljus, speciellt när man spelar in i HD eller FULL-HD - läge.

Men i slutändan... jag är MYCKET nöjd med telefonen och rekommenderar köpet! :)

Lycka till!

*** Tillägg om OSX och täckning ***
    Kör i huvudsak min SG2S mot min OSX MBP - men då jag kan göra allt via USB eller rent av surfa till den (se ovan) för att redigera kontakter, tanka ned/upp filer osv - så spelar inte OS någon roll.
    Rent mottagningsmässigt så är jag också nöjd... Ända klagomålet var när jag ovetandes hade slagit på att Skype hade satt sig som default caller - men det var Skype´s app som gjort det. Något som gjorde att min datatrafik-quota maxades lite väl tidigt förra månaden!

Har inte haft några problem med att samtal bryts!

7. GradioZ

GradioZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för en mycket trevlig läsning av din synvinkel på bytet.
    Trevligt att någon orkar vara så vänlig och skriva långt och utförligt för att hjälpa en annan:)

8. Idus

Idus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab A8 (2st)
    Platta 2:
    Galaxy Tab A7
    Övrigt:
    Nvidia Shield
    Så lite så, roligt att kunna bidra med mina empiriska erfarenheter och åsikter. Valet för du själv göra!

Just det - en annan tråkig sak som är självklar... de appar till IPhonen som man betalat för, får man se som förbrukade pengar...

Lycka till i ditt val! :)

PS Jag uppdaterade några punkter med lite mer text och lite extra info om OSX i mitt svar.

9. crewz

crewz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Måste tillägga att de som varit Iphone-trogna ägare som bytt telefon som vågar och gärna ställer sig positiv till sina android köp. Det är väldigt sällan enlig mig att man får läsa om positiva/negativa utlåtanden mellan apple och samsung. Väldigt kul att läsa p.g.a att jag själv heller inte har använt Iphone tidigare och är en amatör i läget att jämföra!

Mvh

10. dubalizer

dubalizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har inte ägt en iphone själv, men har många kompisar som äger iphone, så denna jämförelse är bara baserat på dom gångerna jag har lekt lite med deras mobiler.

SGS2:
    + Jag har bättre täckning än mina kompisar med IP4 (samma operatör)
    + Filhantering via:
    └ FTP-server på mobilen, ftp-klient på dator, (måste installeras)
    └ KIES Air
    └ USB, utan iTunes eller andra påtvingade programvaror
    + Spelar alla filformat och storlekar, ex:
    └ MKV (1080p)
    └ XviD, DivX, Mpeg, MP4, x264... osv... mm..
    + Streamar bild, ljud & video till andra DLNA-enheter trådlöst
    └ T.ex: Jag lägger en film på mobilen. Sen får jag den att visas på min Samsung-TV. Play, Paus och Volym styrs med antingen TV-dosan eller mobilen.

+ Bildkvalité på foto och video är bättre än IP4 (enligt eget tycke iaf)
    + Laggfri (vilket iofs kanske IP4 också är)
    + Kraftfull: Lyssnar på spotify och spelar det väldigt krävande fysik-spelet Apparatus med 60 FPS utan lagg (https://market.android.com/details?id=com.bithack.apparatus&feature=search_result)

+ Installera spel/program via Android Markets webbplats, och det installeras trådlöst på din mobil (osäker på om IP4 också kan detta)

+ Har inte på något sätt lyckats göra "DEATHS GRIP", vilket har skett på alla IP4 jag har fått leka med.
    + Inbyggd FM-radio
    + Spelar upp Flash på hemsidor utan lagg. (Jag är ingen flashförespråkare, men vill ändå kunna bestämma själv om jag vill se det eller inte)

+ Om man är spec-freak :)
    └ SGS2 CPU = 1,2 GHz x 2 | IP4 CPU = < 1 Ghz
    └ SGS2 RAM = 1 Gb | IP4 RAM = 512 Mb
    + Wifi-Direct: Mobil-A kan skicka filer till mobil-B, via WiFi, utan behov av router eller access point.
    + USB-OTG: USB On The Go, koppla usb-minnen eller mus/tangentbord till mobilen.

-------------------------------

- Lite sämre upplösning än IP4 (Dock ser jag ingen skillnad)
    - Jag tycker personligen att IP4 är snyggare än SGS2. Fast den skillnaden har börat vända.

11. kalaspuff

kalaspuff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Nej. Detta korrigerades i senaste uppdateringen. Nu kan du smygta bilder bäst du vill. Glöm inte stänga av blixten bara.

12. lejonel

lejonel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    721

MINA ENHETER

hahaha! :P

13. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Här lär du alltid få snabba svar. Vi nördar är inte som de flesta iphone users, ute på krogen eller singelmamma xD. Vi sitter här och hjälper alla andra... I den mån vi kan :) vilket är typ... Oändlig. XD

Sent from my Nexus S using Tapatalk

14. PePPiZCH

PePPiZCH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hade en iPhone 3GS som jag sedermera bytte ut mot en IP4... diggade båda riktigt mycket men ingen av dem har något att sätta emot SGS2:n. Eventuellt att ljudet vid musiklyssnande var lite bättre i iPhonen men det kan fixas med lite equalizers eller ett musikuppspelningsprogram som PowerAMP.

I övrigt känner jag bara att Samsung + Android är helt överlägset på alla plan, går inte ens att jämföra. Som jag sade så tyckte jag att IP4:an var grym när jag hade den, men skulle aldrig någonsin kunna gå tillbaka till iOS så länge som det är ens någorlunda likt nuvarande systemet.

Gav 4:an till syrran som blev överlycklig och helt besatt av den, men så fort hon fick se min blev hon lite avundsjuk igen ;)

15. GradioZ

GradioZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror man måste åka och skaffa sig en SGS2 imorgon iaf. Måste ge den en chans...
    Tack alla ni som delat med er av era erfarenheter.:)

16. dubalizer

dubalizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hoppas du blir nöjd. Skriv gärna vad du tycker, då det kan vara kul att höra från en som har bytt från ip4!

17. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Roota och ta bort kameraljudet då :)

18. Actt

Actt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kommer från iphone4 och ja kan bara säga att ja e supernöjd Me min sgs2. snabbare surfa mer minne mm. + att man slipper itunes.

skeckat från min S2a

19. GradioZ

GradioZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är den inköpt:) Har dock inte öppnat den ännu då jag inte helt 100% bestämt om jag ska ha den eller lämna tillbaka. Snacka om beslutsångest, men troligen så lär väl förpackningen knäckas ikväll.
    Är det någon som vet om SGS2 kommer kunna uppdateras med nästa version av Android?

20. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Den lär kunna uppdateras i säkert minst 2 år framåt och efter det kan man alltid fixa egna roms. Det är knappast något man behöver oroa sig för.