Från Iphone till Android...

Discussion in 'Allmänt' started by Zambuca, Nov 26, 2011.

1. Zambuca

Zambuca Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har idag en Iphone 3gs 32gb som jag har haft sedan sommaren 2009. Känner nu att det är dax att byta för den börjar bli ganska seg. Hade då tänkt att köpa mig en Iphone 4s men då det är en väntetid på ett antal månader på den telefonen så har jag börjat tröttna lite och ser mig nu omkring efter något annat. Är typ totalt ny på Android men har haft ett par telefoner innan under korta perioder. Har haft en Samsung Galaxy s som jag testade ett tag men sedan gav jag bort den till min son för han behövde en ny telefon.. och jag gick tillbaka till min 3gs. Sen köpte jag en Htc Desire HD men den tröttnade jag på efter nån vecka för jag fick ladda den 2 ggr om dagen. Så den fick min dotter ta över och jag gick tillbaka till min 3gs. Sen när Samsung galaxy SII kom så köpte jag mig en sån. Hade den i ungefär 2 veckor men sedan tjatade min dotter till sig den av mig då hon också hade tröttnat på Htc´n och batteritiden på den... och jag gick återigen tillbaka till min 3gs... :)
    Kan ärligt säga att jag inte direkt har gett det en chans då jag har haft android under för kort tid för att få mig en uppfattning. Men Har egentligen inget dåligt att säga om Samsung telefonerna. Dom funkade bra och var snabba. Bra skärm och allt funkade rätt så bra tyckte jag. Htc´n däremot var ju bara ett fiasko. Hade den till och med inlämnad för att kolla om det var fel på den men enligt verkstaden så funkar den som den ska. Tycker det låter helt sjukt när den har en passningstid på 4-6 timmar.. men htc kanske inte funkar bättre än så helt enkelt.

Nu till min fråga. Vad ska man köpa? Vill ha en snabb telefon utan lagg och störningar. Vill att det ska flyta när jag använder telen och att den ska starta appar snabbt. Använder den mest för surf, mejl, facebook, twitter, bloggande och spelande. Och ibland kan jag till och med ringa nått enstaka samtal hehe.
    Vill även ha gott om utrymme för filer på den och en lagom stor/bra skärm så man kan surfa/spela bra på den utan att få huvudvärk.

Vet ju att android är ett mycket öppnare system än Ios och att man får mycket mer valmöjligheter. Och det kan ju vara både bra och dåligt antar jag. Jag själv är väl en normal användare utan direkta hacker kunskaper.. har man då nån nytta av all den frihet man får i en android? Jag menar kan en sån som jag göra en egen bootlooder och allt vad det nu heter? Finns det bra guider för hur man gör?

En del av dessa frågor finns kanske besvarade på forumet redan. Jag har sökt och läst det som kom fram men kände ändå att jag ville ha lite hjälp. Är en Applenörd och Android nybörjare. Men jag är i alla fall en nyfiken nybörjare :)

Tack på förhand för hjälpen :)

2. bombay

bombay Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du borde kika lite närmare på nya Galaxy Nexus!

3. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nexus Prime, Galaxy S2, Sensasion XE. Om Desire HD har en passningstid på 4-6h så har den det sämsta batteriet hos alla telefoner någonsin. Min Wildfire S klarar sig i 2-4 dagar på en laddning (Inte allt för hård användning).

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

5. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag tycker definitivt du ska titta på Galaxy Nexus som släpps om ca en vecka. Marknadens bästa skärm och iom ICS mycket bättre flyt i gränssnittet än andra androidmobiler. Tror den uppfyller det du söker efter.

Sedan behöver du inta ha hacker-kunskaper för att kunna utnyttja valfriheten i Android. Andra har redan gjort allt åt dig och du behöver bara följa några enkla guider för att lära dig att utnyttja allt fantastiskt som de riktigt kunniga kokat ihop åt oss andra.

6. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Börjar med halv off-topic : Desire HD klarar sig i ca 1,5-2 dar med lättare användning (sitter samma batter i den som i Wildfire S som kuriosa), anledningen till att din höll så kort var antagligen en bugg DHD hade i början som gjorde att telefonen aldrig vilade när den var inaktiv...

För övrigt anser jag att tjusningen med android är att man kan anpassa telefonen på ett helt annat sätt än med iPhone, det bästa jag gjort hittills är att installera GO Launcher och WidgetLocker...

7. Zambuca

Zambuca Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm ok. Är det en mjukvarubugg som man kan ta bort med en uppdatering? Eller är det en hårdvarubugg som man får leva med? Trodde nog inte att det är fel på alla DHD telefoner. Därför jag skickade in min på garantiservice för jag var övertygad om att det måste vara nått fel på den.

Förövrigt så vill jag tacka er alla för svaren. Har fått en hel del att fundera på nu och tror att det enda att göra är väl att ge sig ut i butikerna och klämma och känna sig fram till vilken som passar bäst. Tycker Nexus Prime verkar vara en bra telefon. Men om jag har fattat det rätt så är det bara 16gb och utan kortplats.. och då räcker inte minnet till för min del.

8. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Galaxy Nexus HSDPA+ (EU-versionen) kommer med 16GB, ja. Ingen kortplats heller, nej. Skärmen ska dock vara fantastisk och batteritiden beundrasvärt bra för en så pass stor skärm. Liksom iPhone och alla andra smartphones får man väl ställa in sig på att ladda varje kväll dock, oavsett. Måste man spara batteri får man väl stänga av GPS, 3G, WiFi, blåtand etc, men då motverkar man ju syftet med telefonen.

HTC släpper ju telefoner i höger och vänstervarv. Galaxy S2 är en riktigt bra telefon, faktiskt med bättre hårdvara än Galaxy Nexus (sånär som på ljudchippet och skärmen). Varför man väljer en Nexus framför någonting annat hör lika mycket till mjukvaran som med hårdvaran dock.
    Nexus är Googles "egenbrandade" telefon som olika tillverkare får tillverka åt dem. En sorts referenstelefon som alltid får uppdateringar direkt från Google. I alla andra fall (HTC, SE, Samsung, Motorola etc) måste man vänta på att tillverkaren ska få tummen ur och snickra ihop en uppdatering.

Nexus är alltid oerhört lätt att låsa upp (ett kommando) samt har en mycket stor community bakom sig.

9. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Inställningar -> Program -> Utveckling -> Bocka i USB-felsökning

Skall bara behövas i 2.2, med 2.3 försvann detta problemet...