från Liquid till Nexus

Discussion in 'Liquid/Liquid E' started by Ogglord, Feb 7, 2010.

1. Ogglord

Ogglord Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kan dystert konstatera att liquid inte har uppfyllt mina höga förväntningar. Jag har beställt en Nexus som jag ser fram emot! :(

Om någon läsare här är sugen på Liquid mer än jag, eller vill ha en bra mobil billigt så PM:a mig för info.

Nu håller jag tummarna för att tullen inte ska haffa mitt paket.

2. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad kostar din Nexus inkl frakt?

3. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag instämmer i kören! Jobbar på Nexus-beställning, skickade precis bilder på mitt leg till Google.

Liquid är en bra telefon, säger inget annat, men Nexus känns lite vassare på i princip varje punkt. Framför allt ser jag fram emot att "alltid" ha senaste versionen av Android utan att behöva vänta på några tveksamma uppdateringar från tredjepart.

4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Verkar som att alla hänger upp sig på att alltid ha senaste uppdateringen. Verkar cirkulera en sjuklig fixering vid siffror.
    Visst har jag funderat på att beställa nexus jag med men sen började jag tema om mobilen och är riktigt nöjd med resultatet.

5. emilakered

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Ja, men siffrorna är ju inte allt som vi vet..
    Uppfattningen jag fått är att 2.0/2.1 hanterar nya plattformarna betydligt bättre än Eclair vilket givetvis smittar av sig på allmänprestandan. Dessutom lär program signerade Google ha en klar fördel i kombination med den senaste versionen av operativsystemet framöver.

De uppdaterar ju inte för att det är så sjukt kul utan för att förändra saker. Givetvis blir Android som OS mer och mer finslipat för varje version, något som borde märkas som mest med deras "egen" telefon.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Jag som är nöjd med min Liquid till 100% blir gärna övertygad om varför jag borde köpa en Nexus. Helt allvarligt talat nu. Berätta på vad den är bättre och varför det spelar roll för mig som användare.

Seså, ge mig vad jag tål! :)

7. underbrallan

underbrallan Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    håller med föregående talare .....shoot !

säg varför jag ska över ge min älskade liquid!....
    nästan så det lutar åt bigami här hemma!!!

8. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Totalt obegripligt!
    När ni köpte Liquiden så visste man redan att google skulle släppa en telefon väldigt snart och att den skulle ha 2.1
    Vad fan köpte ni Liquiden för då? Pengar verkar inte ha varit problemet då ni kan sälja Liquiden (och förlora på den) och köpa en dubbelt så dyr Nexus One.

Om ni vill slänga ut 3500-4000 kronor mer på i prinicp samma hårdvara bara för att få ett 2.x operativ 1-2 månader tidigare så varsågod! Och dessutom förlora mellanskilnaden på inköps och försälningspris av den i princip splitterny Liquiden.
    Ni har tydligen obegränsat med pengar.
    För mig som inte vill slänga ut en massa extra pengar så inser jag att hårdvaran är i samma klass (samma processor, grafik och skärmupplösning, det som definierar en datorbaserad pryl)

Visst, om Liquiden hade haft HTC heros prestanda med sämre processor och lägre skärmupplösning, men inte ens det hade motiverat ett mer än dubbelt så högt pris.

Känns som ni precis som Mac-användare lockas av ett flashigt märke med ett flashigt namn och "designen". Precis lika dumt i mina ögon som när Mac-användare köpter en dubbelt så dyr dator som innehåller samma hårdvara som en PC (med bara mindre skillnader). OSX på en sån Mac kan man ju också köra en hackad version på en lika snabb PC som alltså kostar hälften.
    Men dom köper ju "design" och, ja, Macen ska visst vara bättre på att bildbehandling och design och musikskapande också(sagt med ett väldigt ironiskt tonfall).
    Ja, sure! Som om det inte går att göra percis lika bra på en Pc.
    Som om märket ger något mervärde med extrafunktioner.
    Precis på samma sätt blir personer med samma "mindset" föförda av den "slicka" GOOGLE Nexus One.
    En telefon som föresten är tillverkad av HTC...

Vänta åtminstone till i Mars och se om Acer släpper 2.1 till Liquiden!

Om den inte släpps så hamnar saken i ett annat läge, men inte fan skulle jag köpa en Nexus one då! Det är redan fler andra telefoner med 2.1-stöd som kommer att ha samma prestanda som Nexusen.
    Men det klart vill man bränna över 7 lappar så...

En sak är i alla fall säker:
    Det finns en stor chans att vi är en bunt personer här inne i forumet som kan garva gott åt dom som hoppade av Acertåget och på "The Google!" i Mars om Liquiden får sitt 2.1.

9. emilakered

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Äh, jag skrev något halvdrygt här men det känns onödigt att bråka. Jag förlorar inte många hundra på bytet och är dels allmänt teknikintresserad och pigg på att testa nya saker, dels sugen på att börja utveckla lite kul apps tillsammans med Nexus-ägande vänner. Går cirka 600 kronor back på Liquid-affären vilket jag kan leva med på samma sätt som adnra lägger pengar på bilar, golf eller svindyr sprit.

Om det nu gör dig så upprörd att jag och några andra väljer att byta telefon, varför engagerar du dig då? Sluta dra alla över en kam och behandla oss som mindre vetande.

Last edited: Feb 9, 2010
  10. Crozz

Crozz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Onödigt tjafs i denna tråd. Nexus och Liquid har båda sina fördelar och nackdelar. Man får helt enkelt det man betalar för och för mig som är student så är en telefon som Acer Liquid guldvärd :) Om jag däremot haft ett heltidsjobb och bra betalt så hade jag nog köpt en Nexus men nu är jag ju "bara" en gymnasieelev. Alla har vi olika förutsättningar och plånböcker.

Jag hade ju inte tackat nej till en Nexus men jag hade definitivt aldrig byt bort min Liquid, den är för underbar för det ;) Om ingen 2.1 version släpps nästa månad, då spammar vi supporten :) Allt går att lösa!

11. xfs

xfs Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror inte supporten bryr sig om oss om vi spammar dom efter en 2.1-uppgradering alls faktiskt eftersom dom inte har lovat oss 2.1 över huvud taget.

Det är inte bara att installera och uppgradera nuvarande system. Hade det varit så enkelt, då hade naturligtvis folk redan lagt in 2.x på Liquid. Dessutom kan det vara så att dom kanske redan arbetar på en 2.x-uppgradering, men eftersom ingen läckt ut än verkar det som den inte ens kommit till testning än.

Då jag själv jobbar inom "mobilbranchen" som utvecklare vet jag att testperioden ofta är längre än utvecklingsperioden på sådana här saker.
    Testningen ska sedan leverera sina resultat tillbaka till utvecklarna som ska fixa buggarna, sen till testning igen o.s.v...

2.1 kommer nog inte släppas till Liquid inom en månad. Däremot kan vi ju hoppas att den kommer så fort dom bara har något att leverera, om inte annat så lär det läcka ut test-roms från de inte så nogräknade testarna så fort dom får tag i något som går att flasha in på våra enheter.

Vad jag ville säga, lite mer kortfattat alltså:
    Om 2.1 ska släppas i mars, då hade vi redan haft tillgång till testroms eftersom det ligger så nära i tiden för en release.

Läcker det ut en 2.x-rom till våran liquid inom en vecka någonting så finns det dock en möjlighet att det kommer en 2.x-rom i mars... men eftersom de rommar som redan läckt ut inte ens släppts officiellt än så kan ni själv räkna på det där.

12. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Varför skulle vi ha tillgång till testroms ?? vet inte varför du får för dig det.
    Det är utlovat 2.1 i mars av någon jag tror mer på än det du säger faktiskt.

13. 007Magnus

MINA ENHETER

Nja, jag inte så mycket upprörd som att jag helt enkelt inte kan förstå hur man resonerar.
    Tycker personligen att alla smartphones är våldsamt dyra, alldeles för högt prissatta i förhållande till vad de egentligen borde kosta. Men det är förstås en konsekvens av att de allra flesta normalt säljs ihop med en operatör. Hade dom konkurerat på en marknad där alla från början varit obundna så hade priserna varit helt andra.
    Därför vill jag inte lägga ut så lite så möjligt, även om det redan känns som för mycket. Jag skulle ha kunnat slängt ut pengar på en Nexus(fast det hade frestat på), men det känns så fullständigt onödigt. För dom pengarna får jag ju en riktigt kraftfull dator, eller två bra netbooks.
    Att man då först köper en Liquid i vetskap om att Nexusen står bakom knuten att släppas och sen säljer Liquiden och köper en Nexus, det är det som jag inte kan förstå!
    Detta i ett läge där telefonerna ändå är alldeles för dyra överlag!

I övrigt så är det bara bra om det blir fler androidtelefoner så att utveckling pushas på. Någon annan får möjlighet att köpa din telefon till ett lägre pris. Han hade kanske inte köpt någon Androidtelefon alls annars.
    Så i det stora så är det bra för androidsystemet att du gör som du gör.

Last edited: Feb 9, 2010
  14. xfs

xfs Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

För att de läckor vi hittils fått verkar vara testroms och inga officiella roms.
    Första läckan var dessutom märkt "test4ru", och verkade tydligt vara en test-rom.

Testare brukar inte hålla lika hårt i mjukvaran som utvecklarna. Vet själv av egen erfarenhet när jag jobbade som testare att man ibland "råkade" dela med sig av mjukvara till goda vänner. ;-)

Vet inte vilka källor som de läckta rommarna nu kommer ifrån till Acer Liquid, men har mina misstankar.

Sen om det är så att 2.x håller på att utvecklas och testas och att läckorna inte läckt ut dessa rommarna så är det mer otroligt än något annat, och då säger jag med GLÄDJE att jag hade fel och flashar glatt in 2.x-rommen i min liquid och är lycklig.

Jag säger inte att mitt inlägg var en sanning, det var mer en spekulation. Har jag fel blir jag bara glad och erkänner med stort leende att jag hade fel.

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Det är ju precis detta jag menar.

Jag sätter undan 10k i månaden då jag levt gött och betalt kräkningarna. Jag vill bara göra klart att jag har råd med en Nexus. Men än en gång kommer frågan. Varför?

Nexus har 256MB mer i ram.
    242mhz snabbare.
    Den har blixt.
    ~1mm mindre åt något håll.
    5 gram lättare.
    2.1 istället för 1.6.

Är det helt ärligt talat detta som kostar som två Liquid och lite där till?

För mig är det helt oresonligt att ta ut så mycket mer pengar för en produkt där du inte märker så stor skillnad. Skulle den gått på steroider och hade 1gb rom/ram och 2ghz processor skulle jag absolut övervägt en. Men det har den inte.

Lika oresonligt att ta ut pengar för den som det är korkat att köpa den. Eller korkat och korkat. Oekonomiskt kanske är rätt ord. Och då är jag inte ens snål.

Jag kommer fnissa lika hårt åt de som köper en Nexus som de som köper en iPhone. Nästan i alla fall.

16. Dreas

Dreas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

4400 för Nexus One, eller 3700 för Liquid, valet är ganska lätt va?

Sedan kan det råka sig att man får betala engelsk VAT, men det verkar som om Borderlinxköparna klarat sig undan detta.

17. emilakered

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Vill inte elda på något här, måste bara hälla med Dreas lite.
    Många av er verkar kolla på de svenska Nexus-priserna som är helt absurda. Med Borderlinx och en proxy landar man runt 4500kr för bara telefon.

18. Crozz

Crozz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja en Liquid eftersom min budget var på 3800kr. Dessutom så var Nexus One bara en spekulation och ett rykte när jag beställde min lur. Och priset var aningen högre än 4500kr.

Men saker och ting ändras dag för dago_O

19. Dreas

Dreas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, jag vet inte när du beställde, det var mest att jag menade att nu när Nexusen kan fås till ett såpass förmånligt pris ligger Liquiden djävulskt dåligt till :)

20. 007Magnus

MINA ENHETER

3700 kronor för en Liquid? Har länge legat runt 3300 kronor nu, 3287 på Pixmania.

Finns det föresten någon länk till där Nexus One säljs för 4500 kronor?
    Gick in på Bordelinx. En usel websida, där man inte kunde söka direkt.
    Fick byta till UK (som den skulle finnas på). Finns ingen kategori för mobiltelefoner.
    Dyker inte upp någon träff på Acer Liquid då man gör en sökning (sökrutan dyker upp då man valt någon kategori).
    Sen det här med att man ska köra med Proxy för att maskera land och alltså sen chansa på att inte åka fast i tullen.
    Det tycker jag inte räknas då det mycket väl kan bli så att man fastnar och får betala ett betydligt högre pris.
    Men om vi kör på det så är väl samma villkor för en Liquid det som den ska jämföras mot. Skulle inte bli förvånad om Liquiden isfall skulle hamna på runt 2500 kronor och då är det återigen två olika divisioner av prisklasser.
    Jämför inte päron med äpplen...