Från Nougat 7.1 till Oreo?

Discussion in 'Android Auto' started by Peroni, Aug 11, 2018.

1. Peroni

Peroni Infant Droid Medlem

Första ”posten” här. Tänkte kolla om man ska sträva efter att uppdatera till Oreo från Nogat 7.1. Har fått frågan från mobilen. Fårnya bilen nästa vecka och ska då förhoppningsvis få detta att fungera.

PN

2. inact_0030

inact_0030 Guest

Man skall ALLTID uppdatera till den senaste versionen av Android som finns för den telefon man har. Detta beror på att varje uppdatering har ett antal säkerhetsfixar som man absolut skall ha. Detta både för den egna säkerheten, men också för att inte utsätta andra för risk genom att köra en version av programvaran som inte har de senaste säkerhetsfixarna. Så är det bara helt enkelt och det är därför tillverkarna trycker på för att man skall uppdatera så fort det går.

3. Johan76

Johan76 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Så fort som möjligt?

Jotack. Tror telefontillverkarna högaktningsfullt skiter i säkerhetsuppdateringarna.

Annars hade vi sett uppdateringar oftare.
    Tar ju ofta flera månader att få uppdateringar och när telefonen är över 2 år skiter de totalt i uppdateringarna.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror mycket på vilken tillverkare, OnePlus har ju gått ut med att OnePlus 3 (som nu är över 2 år gammal) kommer få Android P och säkerhetsuppdateringar fram till november 2019

5. Peroni

Peroni Infant Droid Medlem

Hej alla,

Har nu uppdaterat till Oreo och samtigt en mängd uppdateringar till telefonen (MotoX64).

/pn

6. inact_0030

inact_0030 Guest

Samsung kommer varje månad med nytt firmware med den senaste säkerhetspatchen för Android för min vid det här laget ganska gamla S8. Den har redan den 1.a augusti i säkerhetspatchnivå. Du skall nog akta dig för att dra alla tillverkare över en kam. När en telefon är över två år bör man nog fundera på att byta.

7. jmkhenka

jmkhenka Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Oj, det märks att du aldrig jobbat med IT....
    Uppdateringar i all ära, men det tenderar förstöra mer än det fixar av ren erfarenhet. Sure, det är säkerhetsfixar osv men nästan ingen av dom påverkar gemene man, kör man 7.1 är man tämligen säker i dag och det finns väldigt få (om inga) kända exploits ute för ens 6.0.

Grejen varför folk inte uppdaterar och att tillverkarna är så dåliga på att pusha uppdateringarna är att det har historiskt sett gjort folk upprörda. En del appar slutar funka, andra ändrar helt utseende och funktion och andra blir helt sonika bara sämre. Speciellt med större OS uppdateringar rapporteras det ofta om sämre batteritid, sämre stabilitet osv.

Så att säga att man ska uppdatera för att det går är dumt. Speciellt på telefoner då en nedgradering sällan är möjligt.

För klarhet så jobbar jag som IT konsult och har fått rädda mer än en verksamhet från uppgraderingsfiaskon.

8. inact_0030

inact_0030 Guest

Oj, det märks att du inte läser vad jag skriver! Jag skriver BARA om telefonerna inte uppdateringar i största allmänhet av datorsystem.

9. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Med tanke på att du också är IT-konsult precis som mig, så vet du också vad problemet egentligen heter... in-place upgrades [emoji13] Det blir aldrig bra.

Men att få ordinärt folk att acceptera uppgraderingar där de måste börja om från början varje gång en ny huvudversion av operativsystemet släpps skulle mottas lika lätt som om det skedde vid varje halvårs-uppdatering till Windows 10. [emoji16]

Däremot så håller jag inte med dig om att uppdateringar tenderar till att komma med negativa aspekter. Visst har jag stött på nån FortiOS uppdatering som kommit med nån bugg här och där, nån enstaka Unifi kontroller-bugg och även nån KB för server os som ställt till det. Men oftast så beror problem med uppdateringar på att något underliggande system inte uppdaterats innan så jag är alltjämt positiv till uppdateringar med 17 arbetande år inom branschen. [emoji4]