Från X10 mini till X8?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av rina., 6 okt 2010.

1. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag funderar lite på att sälja min mini och köpa en x8?
    Är det fail eller bra?
    Vilken är "bäst" och vad är det som skiljer dem åt förutom kameran?

2. MrHydrodynamic

MrHydrodynamic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som jag har fattat det så är det kameran, separat batteri och större skärm på X8an. Så är den billigare också.... Någon har nämnt nått om processorn, kan det vara så?

Min mini är låst och jag är mycket nöjd, funderar dock på att hitta en billig X10 Maxi och ha som fritidsmobil och ha Mini som vardagsmobil...

3. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Titta här på Swedroids artikel om X8.
    https://swedroid.se/swedroids-exemplar-av-sony-ericsson-xperia-x8-har-anlant-videouppackning/

De båda ser förvillande lika ut i specarna.
    Men tre viktiga skillnader är det som jag kan se.

X10 mini är lite smidigare och lättare.

X10 mini har bättre kamera, 5MP och autofokus med led-blixt. X8 har bara 3,2MP utan autofokus, och heller ingen led-blixt.

X8 har större skärm 3 tum mot minis 2.6 tum, det är högre upplösning på den också HVGA 320*480 mot minis QVGA 240*320. Därav att X8:an är lite större.

Sammanfattning, köp en X8 om du vill ha större skärm och högre upplösning, gör det lättare att surfa på nätet exempelvis.
    Men om så inte är fallet kan du gott behålla din mini. :)

4. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det är lite mer som skiljer dem åt än det som nämnts tidigare (skärm+kamera):
    - Med X8: följer det med enklare hörlurar, de har ej play/pause knappar etc. Dessutom ej in-ear.
    - Byggkvalitet/känslan är sämre på X8:an.

Just byggkvalitén reagerade jag på - X10 mini har ett helt front-skal, X8:an har en liten kant mellan skärm och skal. X10:ans lucka för USB:n är mjuk, på X8:an är den hård, etc. X10:an känns som en riktig lyx-telefon i jämförelse.
    Det är dock stor skillnad på skärmen - X8:an skärm är mycket bättre. Jag tycker att den förutom högre upplösning även har bättre kontrast.

Last edited: 8 okt 2010
  5. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

En X8 Pro vore något - utskjutbart tangentbord och bättre kamera! :cool:

6. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Minin är i mitt tycke 10 ggr snyggare.
    Stör du dig på minins skärm och vill ha bättre och att kameran inte spelar så stor roll kanske det är värt att byta. Men de är ju riktigt lika varandra ändå så känns som det inte gör så stor skillnad.

7. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Större skärm - sämre kamera.
    Jag gillar minin pga dess storlek.

Som jämförelse mellan varandra så är det samma interna hårdvara i princip.

Tror att om du byter så är det egentligen bara ett nytt format men inget nytt innuti du
    vinner direkt på. Tror inte du kommer få känslan av en ny telefon pga att de är så lika.

Gillar du större skärm så är de klart en vinst.

8. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det enda som blir bättre är skärmen (och den är förmodligen skönare att hålla i osv.) men samtidigt blir kameran sämre och responsen kommer inte vara lika snabb heller skulle jag tro. Det senare kanske man inte märker av så mycket iofs, men desto större skärm desto mer kraft krävs det för att rita upp det som ska visas, och "kraften" i hårdvaran är ju lika begränsad som i Mini-familjen - fast där är den ändå överdimensionerad i förhållande till storleken.

Jag skulle valt en X10 Mini Pro om jag vore du, men som någon skrev ovan, en X8 Pro kommer förmodligen bli SEs bästa mobil hittils. Undantaget den plastiga, lite billiga känslan som Xperia-serien är begåvad med.

9. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

X8:an känns lika snabb som X10 mini, så den högre upplösningen verkar inte ha påverkat hastigheten alls.

Det vore trevligt med en X10 mini med samma upplösning som X8:an, eller en X8 med samma byggkvalitet som x10 mini. Men man kan inte få allt...