Fransk version

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Mabrotnosh, 14 aug 2011.

1. Mabrotnosh

Mabrotnosh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har köpt en arc från netonnet gjord för den franska marknaden. Är det någon mer som fått en fransk version? Sen undrar jag om det verkligen får säljas? Enligt netonnets hemsida framgår det inte att telefonen inte skulle vara svensk. Det går ju att ställa in telefonen till svenskt språk med får likväl leva med fyra värdelösa franska appar som jag inte kan ta bort som tex. page jeunes och allo cine. Men frågan är om de har gjort sig skyldiga till falsk marknadsföring? Men den franska versionen och de värdelösa apparna är liksom inte allt som är fel med min telefon, har tio fel på telefonen och börjar bli rädd för att använda den då det verkar komma fler och fler fel på den ju mer jag använder den. Telefonen är sen bara 1½ månad gammal och detta får mig att känna mig lurad. Vad tusan ska jag göra? Enligt netonnet kan jag inte häva köpet utan måste skicka in den på reparation. Men vad har jag egentligen för rättigheter efter 1½ månad? Nån som kan hjälpa mig?

2. LimaHotel

LimaHotel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har köpt ett flertal telefoner på Netonnet, bla. Iphone 4 och senast en Neo. Alla telefoner har varit avsedda för andra marknader än Sverige. Dem är märkta med FR,DE,IT osv.
    Språk går som sagt att ändra i själva telefonen men all dokumentation som följer med är på annat språk.

3. Mabrotnosh

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Men frågan är om jag har rätt att häva köpet efter en och en halv månad pga att det är en FR telefon och för att den har 10 fel efter bara så kort tid? Har jag rätt att kräva det?

4. LimaHotel

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Felen ska åtgärdas via garantireparation.
    Jag tror inte att du kommer få köpet hävt.
    Håller med om att dem borde bli tydligare med att upplysa om att det inte är "svenska" telefoner man köper.

5. Mabrotnosh

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tycker att det tyder på falsk marknadsföring då det inte tydligt framkommer att telefonen inte är svensk. Min slutlednings förmåga talade inte om det för mig när jag läste på hemsidan att "svensk manual finns här" eller att språket var skandinaviska. Hade jag vetat hade jag köpt den någon annanstans, och nu kan jag inte få den nya uppdateringen heller för att det är en fransk telefon, nu får jag vänta ännu längre.

6. LimaHotel

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Köpte du via nätet eller i lagershop?

7. Mabrotnosh

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Köpte den via nätet.

8. LimaHotel

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Netonet har öppet köp i 14 dagar när du köper i lagershopar, gäller även mobiltelefoner. Och via näthandel är det samma sak.
    Det du skulle gjort var att lämna tillbaka telefonen inom denna 14 dagars period när du upptäckte att den var fransk.
    I laglig mening har du godkänt köpet/produkten och är därför utan rättigheter att häva eller lämna tillbaka den.

9. Mabrotnosh

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Men likväl är det sjukt att det är 10 fel på telefon på en och en halv månad. Visst jag har godkänt köpet för att jag hade använt telefonen mer än en gång och trodde det var försent att lämna tillbaka den. Nu sitter jag här med en skräp arc som det inte går att skicka sms eller ringa på. Jag känner mig maktlös och lurad. Det är inte en telefon jag köpt utan en elektronisk klocka som går efter fyra timmar och som piper vid inkommande samtal som jag inte kan ta emot för att jag inte hör vad personen i andra änden säger. Men jag får väl helt enkelt lämna in den på lagning och se när jag får tillbaka den då netonnet tydligen inte känner att de har bråttom med reparationer.

Jag kunde ha gått in på ica och köpt en leksaks telefon som piper när man trycker på den. Det är i princip vad jag köpt för 4600 spänn. Blev en dyr leksaks telefon.

10. LimaHotel

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Du ska inte nöja dig med en telefon som fungerar felaktigt.
    Felen ska som sagt åtgärdas via garantin.

11. Mabrotnosh

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Blev nekad att lämna in den på reparation då alla tillbehör till telefonen saknades i original kartongen.

12. twisted

twisted Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Va? Vad har tillbehören med telefonen att göra? Det är ju telefonen det är fel på. Det är väldigt sällan mer än telefon och batteri behövs vid en garantireparation.

Skickat från min telefon

13. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Precis. Man lämnar väl ändå in telefonen och inte hela kartongen med innehåll vid reparation. Låter väldigt skumt.

14. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    De vill väl ge dig en ny telefon och sedan sälja din felaktiga som ny till en annan ovetandes jävel...?

15. Scribe

Scribe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Köpte även jag min Arc hos Netonnet, inte online utan lagershop. Har precis som du en fransk modell, med samma skitappar osv.

Har dock inte upplevt samma problem med mobilen som du har, vilket för övrigt är grymt synd att höra!

Enda nackdelen, som jag kan tänka mig att det hela beror på att den är fransk, är att den senaste uppdateringen fortfarande inte finns att hitta genom PCC.

Låter skumt att du ska lämna in alla tillbehör. Vad i kartongen har du supit bort?

16. Mabrotnosh

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har inte supit bort någonting, men killen jag snackade med sade att jag var tvungen att ha alla tillbehör och en komplett kartong för att kunna göra en reparation, så jag fick ta min telefon och åka fyra mil hem igen. Imorgon kommer jag att prata med en konsument rådgivare för att se om det inte är falsk marknadsföring genom att det inte framgår på hemsidan att telefonen skall vara fransk. Sen skulle väl butiksföreståndaren hör av sig till mig imorgon för att lyssna på mitt ärende, gör han inte det kommer det bli ett jäkla liv.

Men ska du lämna in din telefon på lagning till netonnet är man tydligen tvungen att ha alla tillbehör med som, ladd kabel, hdmi kabel, headset och hela baletten.

Det jag däremot vet är att jag kan kräva att få en manual på svenska från netonnet till mig telefon, kan de inte ge mig en direkt i näven så kan jag kräva att få en ny telefon med svenska manual. De har gjort sig skyldiga till ett reklamtions ärende iallafall genom att det inte följer med en svenska manual i kartongen.

Jag vet inte men jag känner mig lurad och jag känner mig riktigt förbannad om sanningen ska fram. Jag fattar inte att jag har 10 fel på telefonen efter en och en halv månad och ingen lyfter upp ögonbrynen och allvarligt hjälper mig i ärendet, jag fick heller inte som sagt lämna i telefonen på lagning. Jag tycker att det är total ruttet.

17. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du har ju manualen att ladda ner via hemsidan, enligt konsulentverket räcker det med engelsk manual på till exempel avancerade tekniska eller elektroniska apparater. Bruksanvisning - Konsumentverket
    Du ska däremot få den lagad på garanti om det nu är fel på den, häva köpet är nog svårt då du haft den längre än 14 dagar.

Last edited: 14 aug 2011
  18. Mabrotnosh

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

bruksanvisningen finns inte på engelska heller. Har att välja mellan spanska och franska och jag är inte haj på något av dem. Ja den finns där men ska följa med i kartong.

19. swematte

swematte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du ska inte behöva lämna in kartong å hela kitet vid lagning,så äe det bara,har själv lämnat in mobiler på netonnet å då räckte det med mobilen.

20. Mabrotnosh

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har också lämnat in telefoner förut på reparation och aldrig behövt hela kartongen och alla tillbehör. Så vad håller de på med?