Frekvenser i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Amedi21, 14 feb 2013.

1. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Var osäker på om jag borde publicera denna tråd under "Mobiloperatörer" "Övriga Android-telefoner" eller "Köp & Sälj". Admin får gärna flytta tråden dit den passar bäst :)

Min S3:a har pajat här i Thailand och det dröjer ytterligare några månader innan jag kommer hem till Sverige. Planerar därför att köpa någon budgetlur här borta men har lite funderingar kring frekvenser och kompatibilitet.

Jag har riktat in mig på en telefon som heter i-mobile IQ2. Finns en nästan identisk modell som heter i-mobile IQ2A. Skillnaden är vilka frekvenser de arbetar på. Det är den senare, IQ2A, som är kompatibel med mitt thailändska sim-kort. Även om informationen står på thailändska är det ganska lätt att förstå specifikationerna med tanke på siffrornas karaktär.

Min fråga är därför följande: Vilken av dessa versioner är kompatibel med de svenska operatörernas 3g-nät? Jag planerar nämligen att sälja den så snart jag kommer hem (ngn intresserad köpare förresten? :))

Rätt prisvärd är den också med tanke på dual-core 1 gHz. 6190 thailändska baht, som motsvarar strax under 1400 svenska kronor. Helt ok för en dual-sim telefon (vars funktionalitet jag visserligen inte har någon aning om i dagsläget).

Ett alternativ är en telefon av samma märke men med single-core 1GHz processor, 4" skärm, 4 gb lagring och dual-sim för 5000 baht eller för drygt 1100 kr.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Senast jag læste/hade koll kørde 3 sitt 3G på 900-bandet och øvriga operatører anvænde 2100. Så en lekmannagissning ær att det ær IQ2A du vill ha.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som det är i Sverige idag sänds 3G på 2100MHz av alla operatörer; 3, Telia, Tele2 och Telenor. Utöver detta så har 3, som enda operatör i Sverige, börjat sända 3G på 900MHz för att förbättra täckningen ytterligare utöver deras täckning på 2100MHz - då 900-bandet ger större yttäckning och bättre genomträngning av husväggar och skogar som exempel. Så 3 är den enda som använder två frekvenser för 3G i Sverige idag.

Vad gäller 2G/GSM så sänds det på 900 och 1800MHz.

Så jag skulle rekommendera IQ2A-telefonen då den fungerar med alla de frekvenser som används här i Sverige idag för 2G och 3G-näten :)

Amedi21 gillar detta.