Den senaste tiden när jag har dödat alla processer i min task manager, så har ledigt ram-minne gått till en sisådär 50 mb. Innan låg det alltid på runt 80-90 när jag gjorde detsamma... kan man se någonstans vad det är som ligger igång, som inte min task manager klarar av att döda?
Är det något problem? Jag körde taskkiller i början. Fick problem med missade larm med mera. Avinstallerade och körde in Astro, stänger bara ner appar som inte stänger ner sig själva eller hänger sig. Låter Android sköta resten, funkar klockrent. Jag kör orootat förresten.
Android fungerar inte som Windows. Du vinner inte mycket på jaga ram minne genom att döda processer. Låt applikationerna använda minnet som det är tänkt och låt operativsystemet sköta fördelningen av resurserna.
Kör orootat här med. Dödar allt när jag upplever att det går slött, och ja, jag upplever att det hade en mer påtaglig effekt när jag kunde frigöra 80-90mb, än vad det har nu. Har inga som helst problem i övrigt, med missade larm eller så. Klockan och Zap's Hitta ligger på ignore list, så de påverkas inte av det här. Men flera appar stänger ju inte ner sig själva, och när minnet går ner mot ~20 så rensar jag gärna. Det fungerade klockrent tidigare, och jag vet inte riktigt vad som har ändrats, som har påverkat det, så jag efterlyser något sätt att se vad som är igång och kör, som inte min task manager lyckas hitta... Jag känner till skillnaderna jämfört med t.ex. Windows, men det är fortfarande ett faktum att bara enkla uppgifter som att ta fram listan med alla applikationer går betydligt fortare ifall det finns mer ledigt minne, och just det - mer ledigt minne - har gått att åstadkomma tidigare, men av någon anledning inte längre, i samma utsträckning.
Har du haft igång din Hero länge så kan det ju vara alla roliga minnesläckor (och andra läckor) i HTC's program och ändringar i Android. De är väldigt små, men har man på mobilen i nån månad så lär man märka av dem. Enklaste lösningen är nog att starta om. Att ta fram listan över alla appar går fort på min mobil även med väldigt lite "ledigt" minne, så det kan vara något annat problem du löser när du dödar processer om det går fortare efteråt. Edit: Brukar ligga runt 3Mb ledigt.
Japp, det verkar ha varit ett gäng läckor, minsann. Störigt; att starta om en sån här mobil är ju inte en helt angenäm upplevelse. Nåja, tack för tipset... känns ju som något man borde kommit på själv :rolleyes: Visst går det fort att ta fram alla appar, men allteftersom ledigt minne blir mindre, så är det ett märkbart lagg i animationen, och det är väl i sig självt ingenting som direkt stör mig, men det är ju bara det allra minsta. Tycker allting går segt när det är så lite ledigt. Att man ens kan märka det på något så fantastiskt simpelt är ju anmärkningsvärt...
Delvis pga detta, och andra brister och saker jag stör mig på i HTC's version av Android som jag nu rootat min mobil och installerat en ROM som är så när vanilla Android man kan komma. Får se hur det känns när jag använt den ett tag, ingen com.htc.provider eller htcime som läcker minne nu iaf. Sen så kan det finnas andra problem jag inte stöt på än, får se vad jag tycker när jag kört så här ett tag.