Frigöra RAM eller inte - Android?

Discussion in 'Allmänt' started by Dockland, Sep 26, 2013.

1. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag läser Whitepaper för Sony Xperia M och sprang över stycket "To see which apps and services are currently active, go to Settings > Applications > Running Services.
    You should have at least 50 MB, and ideally 100 MB or more, of free RAM to avoid slowdowns and application restarts"

Är taskkillers alltså av godo?

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

"You should have at least 50 MB, and ideally 100 MB or more, of free RAM to avoid slowdowns and application restarts"
    Det innebär ju bara att antingen så dödar OS:et applikation X när minnet behövs eller så gör din task killer det. Din task killer gör det nog tidigare än det egentligen behövs.

Så nej, de är inte av godo.

3. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Varför nämna det i whitepaper för en telefon om Android tar hand om det själv?

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

För faktumet kvarstår? Du vill ha RAM-minne som nya appar ska kunna använda för att vara snabba. Är väl lite av dunklet kring det som många tror att taskkillers är bra.

5. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Det står "You should have at least 50 MB, and ideally 100 MB or more, of free RAM to avoid slowdowns and application restarts"

Hade det inte varit användaren som skulle monitorera det hade den meningen aldrig stått i ett Whitepaper för en telefon.
    Så min fråga kvarstår. Varför står det så om det ändå inte har någon betydelse?

Det är lika ologiskt som att skriva "Se till att processorn arbetar på 100% när du renderar en bild i Photoshop på din Windows-dator."

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Det står "You should have at least 50 MB, and ideally 100 MB or more, of free RAM to avoid slowdowns and application restarts"
    Det står alltså att detta sker automatiskt av operativsystemet. För vad skulle annars vara anledningen till de här application restarts? En magisk fe i din telefon?
    Det informerar ju om hur telefonen beter sig. Om du har många appar som allokerar RAM-minne så kommer till slut ram-minnet vara en begränsande faktor och detta informeras det om. Har du inte mycket ledigt och vill starta en ny app, då kommer en annan app få offra sitt utrymme.

Skilj detta med nojandet att ha så mycket fritt ram-minne som möjligt.

7. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Jag nojar inte, jag har aldrig använt en task killer och kommer inte heller göra.

Jag undrar bara varför de skriver så. de kunde väl skriva "Du kan starta och ha igång så många appar du vill, hur du vill, Android/telefonen kommer automatiskt allokera minne till rätt app och stänga av andra inaktiva tjänster/appar automatiskt"

Att de skriver att du BÖR ha minst si och så mycket ledigt minne, gör det, uppenbarligen, lite förvirrande.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Definitivt, jag kan hålla med om att det kan ses som lite suddigt formulerat. Och det var inget påhopp riktat mot dig. Utan bara allmänhetens hets med RAM-minne och task killers.
    Om du vet av dig att du använder app X en gång per vecka eller månad och denna håller kvar mycket ram. Då kanske du vill döda den själv om det nu finns gånger operativsystemet dödar en app du använder mer frekvent än just app X.

Formuleringen informerar hur det ligger till och så jag ser det, ger även tips likt ovan. Inte att du ska ha en task killer som ligger och dödar allt i onödan hela tiden. Var snarare så jag tolkade det. Det står bara hur mycket minne som kan vara bra att ha, inte att du ska göra si och så eller att du ska installera app Y eller Z för att döda allt.

Dockland likes this.
  9. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det tar inte längre tid att skriva till nyflushad minnesyta än oskriven minnesyta när det gäller RAM.