Fristående kontantkort från annan operatör?

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 5 (Wear OS)' startad av TernFis, 25 jul 2024.

1. TernFis

TernFis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25+
    Platta:
    Samsung Galaxy 10 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Ultra
    Jag har skyddad ID varför Telia är den enda operatören jag kan använda mig av (abonnemang) till telefonen. Dessvärre så innebär det att jag inte kan ha e-sim till smartklocka överhuvudtaget kopplat till mitt abonnemang.. kunde dock lägga till en extra användare, men 169kr/mån var lite väl i det dyraste laget.

Jag har försökt leta i forumet, är helt säker på att jag läst om detta tidigare, men hittar inget.. Kan man inte använda sig av ett fristående kontantkort?

Om jag får till ett kontantkort på e-sim (finns det ens operatörer som erbjuder det?), vad är nackdelen med att inte ha ett "tvilling-kort" kopplat till telefonens abonnemang? Det jag är ute efter är enbart att kunna svara på samtal vid de tillfällena jag inte har telefonen med mig. Kommer inte surfa mer än vad som krävs för att nås av notiser.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, vad jag förstått det som så måste man ha samma operatör på telefon som klockan.
    Jag har för mig att man kan använda andra operatörer också. När jag ringt Tele2 den senaste tiden har jag fått ett val om jag har skyddad ID när man får välja olika val. Men bara en parantes

Kristy gillar detta.
  3. TernFis

Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25+
    Platta:
    Samsung Galaxy 10 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Ultra
    Det var ju tradigt.. :ehm: Har du provat?

Mjo, men om du redan är kund hos Tele2 när du får din identitet skyddad, då blir du inte utslängd som kund. Men du kan inte handla eller teckna dig på ett nytt abonnemang. Det går inte att ta en kreditupplysning som ett exempel. Däremot har Tele2 med flera gått ut offentligt och sagt att de inte kan garantera skyddet om man är kund hos dem, det var en härva för något år sen när Tele2 lämnade ut telefonnummer till skyddade personer till Hitta.se m.fl., så även om det finns möjlighet till att gå till en annan operatör, så är vinsten större att stanna kvar - trots avsaknad till möjligheten att ha e-sim till klockan!

Hos Telia har de en särskild avdelning som hanterar oss udda människor med skyddade identiteter, även en egen kundtjänst som går fan så mycket snabbare än 90200, för övrigt! :P

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nope, har inte haft en smartklocka. Är vad jag läst. På telia.se finns denna sida Aktivera e-sim på din Samsung Galaxy Watch – Telia.se där det står "Du behöver följande för att aktivera funktionen: Ett mobilabonnemang som stödjer funktionen. Telia Mobil och Mobil Komplett-abonnemang tecknade efter första augusti 2015 fungerar med e-sim i klocka."
    Hittade dock detta "Kan jag ha olika operatörer för eSIM i min Galaxy Watch och mitt vanliga mobilabonnemang för telefonen?
    • Ja, om din operatör stödjer eSIM samt stödjer separat abonnemang för eSIM i Galaxy Watch. Kontakta din operatör för mer information."
    Källa: esim | Samsung Sverige
    Men vad jag vet så behöver man ha ett abonnemang hos samma operatör här i Sverige iallafall. Annars kontakta operatörerna o fråga, men tyvärr tror jag inte någon operatör stödjer kontantkort till en klocka

Telia är dock väldigt dyra enligt mig :)

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För att kunna svara på ett samtal från ditt mobilabonnemang i klockan när du inte har din mobil med dig, behöver det vara samma operatör på klocka och mobil. Du kan inte aktivera ett vanligt abonnemang eller kontantkort på en Galaxy Watch, det behöver vara ett abonnemang för klockor.

Oavsett vad du, eller någon annan, tycker om priset är väl det viktiga att ens identitet faktiskt är skyddad om en har skyddad identitet. I de fall en person har skyddad identitet är kostnaden nog inget man bryr sig om för att hålla sig skyddad. Telia är väl även de enda som faktiskt erbjuder en möjlighet för detta på ett bra sätt.

TernFis och Kristy gillar detta.
  6. TernFis

Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25+
    Platta:
    Samsung Galaxy 10 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Ultra
    Att de är dyra är lite skitsamma för mig, vad är alternativet?

https://feber.se/mobil/comviq-pakomna-med-slarvig-hantering-av-hemliga-nummer/354700/
    https://feber.se/mobil/tele2-rakade-skicka-hemliga-personuppgifter-till-hitta-och-eniro/398485/

Tack för länken, ska se om jag kan få tag på ett kontantkort på e-sim och se om det och hur det fungerar. :)

Fan.. Jag får se det positivt, jag sparar pengarna!

Tack!!!

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det är synd tycker jag att man måste ha samma operatör i Sverige på båda ställena. Att inte någon operatör erbjuder ett data-SIM eller liknande för klockor. Med ett separat kontantkortsnummer kommer du iallafall behöva 2 olika nummer så i det avseendet kommer det nog bli bökigare om det hade gått :)

8. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

kolla halebop. samma kundregister och därför samma säkerhet som telia men kanske lättare att få tvillingkort. Ps. telia läckte skyddade uppgifter till hitta.se 2008.

TernFis gillar detta.
  9. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Nu hoppar jag över frågan om vilka möjligheter det finns för klockor idag då jag är okunnig där.

Men jag kan rekommendera hur jag tidigare gjort för att hantera två telefoner för att slippa bära med de, jag tror det passar här.
    Förutsatt att du har ditt vanliga abbonemang i telefonen, och ett kontaktkort i klockan. Det är att att helt enkelt sätta upp en genväg (direct dial, på hemskärmern) eller automatisera via t.ex. tasker så att telefonen vidarebefordrar alla inkommande samtal till klockan.

TernFis gillar detta.
  10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har inte ens sett något kontantkort till klockor i Sverige. Vet inte om jag missat det eller så men har du sett något? :)