Problem: Frusen/död pixel

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av fastson, 8 dec 2011.

1. fastson

fastson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ny Android-användare här, nyligen konverterat från iPhone. :P

Köpte telefonen hos Expansys och tyvärr var det första jag såg en lysande cyan/grön (svårt att avgöra) pixel i nedre vänstra hörnet.

Det o-roliga med denna är att pixeln lever sitt eget liv eftersom den brassar på med full effekt även om ljusstyrkan på resten av skärmen är dämpad. Så otroligt irriterande att se den lysa hela tiden, speciellt när man kör svagare belysning inomhus.

Har kontaktat Expansys och de har gjort en returanmälan.. det där verkar inte 100% säkert dock för det måste "godkännas" av returavdelningen enligt den senaste kontakten jag hade med dom.

Detta var för 1½ dagar sedan och har fortfarande inte fått något mail om att returen blivit godkänd. Men fransoser jobbar väl i fransostempo, inte undra på att ekonomin går som den går för deras del.

Har inte jag hört att Samsung har en noll-död-pixel-garanti? Isf, vad är det att tjabba om?

Någon som haft med Expansys att göra tidigare när det gäller returer osv? Hur lång tid brukar sånt här ta?

Provade även att kontakta Samsung, men deras support var ungefär lika hjälpsam som LGs: Kontakta återförsäljare.
    Tacka vet jag Sony som flera gånger varit vänliga nog att kringgå återförsäljare och tar på sig serviceansvar.

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Pixelgarantin gäller enbart TV-apparater och enbart de sålda på den svenska marknaden (dvs. av Samsung Sverige). Import från Tyskland exempelvis ger inte den garantin när det gäller TV-apparater.

Vet tyvärr inte exakt vad som gäller för mobiler. Det hade kanske varit bäst att bara returnera den om du kunde. Ibland kan det vara enklare än att åberopa garantin.

3. demo007

demo007 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    usch sånt där suger, du har väl dina 14dagars ångerrätt annars? vet inte vad som gäller för användning av produkten när man ska nyttja den, men det skall väl vara ok och starta osv.

4. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Säg bara att du vill göra en DOA, då borde allt gå mycket snabbare?

5. InBreed

InBreed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så pixelgaranti gäller inte mobiltelefoner, om dom är köpta i Sverige?

6. fastson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kan nog vara ett alternativ..

Så här står det

"Kunden har alltså rätt att skicka tillbaka en produkt som inte Kunden längre vill ha. Produkten måste vara i gott skick likaså orginalkartongen för att Kunden ska få pengarna tillbaka. Kunden kan välja att byta ut produkten mot en annan vara eller att få pengarna tillbaka, med undantag fraktavgiften som Kunden måste stå för. Kunden är alltså berättigad en 14-dagars period för att informera eXpansys att han eller hon önskar annulera köpet och för att uppnå ett RMA nummer från Kund Supporten."

Eftersom jag bara använt telefonen litegrann här hemma och aldrig haft med den ut så är den i princip i mint condition. :P

Isf köper jag den från en svensk butik när den väl släpps här.

Tänkte göra det med under villkor hos Expansys står det

"OBSERVERA: Endast enheter med ett bevisat DOA motiv från tillverkaren accepteras. I annat fall kan enheten skickas tillbaka till Kunden på hans/hennes egen bekostnad, eller kommer att returmotivet att ändras."

Tyvärr är det väl så.. Man kan tycka att det borde vara lättare att garantera pixlar på en mobil som inte har så många, jämfört med en FullHD TV med sina 2+ miljoner. :)

Tror det blir retur istället för garanti. För ni misstänker att dom kommer försöka reparera den istället för att skicka en ny?

Sedan vet man väl aldrig hur dom bedömer en lysande pixel "Sacrebleu! Le retur!" ;)

Sedan lär man väl få vänta X antal veckor på att pengarna återbetalas (5.9K), jag köpte iofs mot faktura så den kanske kan återkallas?

7. fastson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ops, missade detta om öppet köp..

Så.. vad tusan? Man har inte rätt att använda den alltså? :/

8. demo007

demo007 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    tror inte man har rätt och diktera egna vilkor för distansavtalslagen :) nu kan jag inte den i huvudet, men jag tror man egentligen ska ha rätt och packa upp och testa produkten.... kolla med en konsumentvägledare... brukar finnas sådana i kommunen.

förstår inte hur dem skulle kunna sälja din "returnerade" lur som ny dock :), jag hade ju returnerat en sådan produkt direkt om jag fått den som nr2, men det brukar väl vara sånt som säljs som demo ex.

9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Om du inte blir av med luren så prova att massera den trasiga pixeln relativt hårt och sakta (den är inte död för den lyser, den har bara "fastnat"). Jag har själv masserat bort krånglande pixlar på både dataskärmar och telefoner. Dock inte alltid det fungerar.

10. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    eftersom expansys inte är ett svenskt bolag så spelar det ingen roll alls vad konsumentvägledaren har att säga om saken.

11. fastson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset. Men jag undrar om dom verkligen räknas som en svensk butik?
    Gäller svenska lagar och regler ändå?

Har gjort detta med en LCD-skärm en gång till datorn, och det fungerade faktiskt. :)
    MEN, jag vet inte om samma sak gäller OLED. OLED-skärmar är en annan teknik, varje pixel lyser för sig själv i motsatsen till en LCD-pixel som "öppnar och stänger sig"?
    Kan ju vara värt ett test iaf.

12. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Just ja det tänkte jag inte på. Oled skärmarna är väl mer som plasma paneler i tekniken.

13. bonis666

bonis666 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nog måste man väl ändå förhålla sig till svenska regler om man säljer saker till svenska marknaden?

14. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag är ganska säker på att det tyvärr inte gäller vid import då företaget är beläget i Frankrike!

15. fastson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Drog iväg ett mail bara för att höra med honom.

Oh well.. man får väl invänta deras returmail.. Hoppas det löser sig och går fort samt att Frankrike inte hinner kursa innan jag får hem telefonen. ;)

Jag överlever nog på min 3GS så länge.. Fast tusan vad den känns slö helt plötsligt. :D
    Google Maps är ju helt underbart på Android, tyckte det var bra på iPhone men då hade jag inte sett ljuset. Vill verkligen testa Navigation också, men vill inte riskera att det händer något med telefonen när den ändå ska iväg.

16. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Härligt, berätta vad de svarade sen, jag har nämligen köpt min där också :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

17. fastson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Byta? 500kr och en pizza i mellanskillnad? ;)

Skojar bara.. Or am I? :teeth:

Passar på att testa olika apps just nu.. Märks att Market är "öppet", mycket skräp men även mycket roliga grejer som inte skulle tillåtas hos Apple.

Nöjd med bytet.

18. The Phone House

The Phone House Adult Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Senaste jag hörde om garanti gällande döda pixlar på mobiler var ca. 4-6 nära varandra. citera mig inte på det här nu dock då det var ett tag sen ämnet kom upp hos oss. jag kan kolla upp hur det är imorgon enligt samsung sverige

19. fastson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar, vore snällt.

Har haft döda/frusna pixlar på LCD-paneler och jag upplevde dom inte lika störande som på en OLED-skärm, eftersom den frusna pixeln på OLED-skärmen har en annan ljusstyrka (MAX) mot övriga skärmen (om man då inte kör på högsta bakgrundsbelysning), så den syns extra tydligt.

20. ipx

ipx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Förvånad att ingen har nämnt något om de programvaror som försökte laga trasiga/låsta pixlar? Det finns ju massor av dem om du bara söker på market som skiftar färg kontinuerligt tills pixeln är fungerande. Testa detta först!