Frysbox - Tips och råd

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 20 jul 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

Vi skulle behöva en extrafrys pga. för liten frys. Frysboxen bör rymma minst 15 kg men lite mer skadar inte, fast ju mindre desto bättre pga. platsbrist.

Sitter och kollar på Prisjakt och undrar om det är något speciellt man ska kolla efter? Kan liksom inget om frysar.

Vad jag söker:
    • Plats för 15 kg+
    • Mindre frysbox
    • Energisnål
    • Tystgående
    • Max 2-3k (verkar inte finnas billigare?)
    Finns det något märke som är att föredra framför andra och varför? Skulle ni rekommendera någon specifik för ändamålet?

Kan nämna att den ska stå i köket i en lägenhet så det är viktigt att den har låg ljudnivå.

Tacksam för tips och råd.

Last edited by a moderator: 20 jul 2016
  2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

om det är så lite som 15kg mer du vill ha så kanske du skulle överväga att byta ut den befintliga mot en större istället? bara en tanke.
    2 frysar kommer aldrig att bli lika energisnåla som en.
    2 frysar kommer att bullra mer än en.

vad gäller märke skulle jag gå på elektrolux. erkänt slitstarka och bra frysar. om något mot förmodan skulle gå sönder håller elektrolux med reservdelar länge! som anekdot gick min fars ena frys sönder för ett år sen, då hade den elektroluxen gått oavbrutet i 38år. reservdelar fanns att köpa.

chraist gillar detta.
  3. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Jag fyndade en större frysbox hos webhallen för ett par år sen. Var som du säger nästan samma pris för en stor som en liten. Dock verkar deras utbud vara mindre idag. En mindre vanlig frys kanske kan vara ett alternativ det med (ca 1500:- )?

4. chraist

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Som @drzap@drzap nämnde är elektrolux ett bra märke på boxar, var just en sådan jag fyndade.

5. Droid55

Droid55 Guest

Det är tyvärr ingen lösning att byta ut den befintliga eftersom vi inte får plats med en större. Vi är tvungen att ha frysboxen i ett hörn i köket. Fast nu nämnde pappa att vi kanske kunde ha den i källaren men vi får se. Han hade en frysbox i stugan men den är gammal och drar säkert onödigt med ström.

Jag får se hur vi gör.

En mindre vanlig frys för ca 1500 kr? Kan du ge ett exempel?

6. chraist

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    http://www.elgiganten.se/product/vi...RhU35d-70vc1TgFvpGpLNhoCVarw_wcB&gclsrc=aw.ds

Annars lät frysbox i källaren som en bra idé och samtidigt kunna köpa en större för i princip samma pengar som en mindre [emoji1]

7. Droid55

Droid55 Guest

Wow! Den var billig. Tack!

Vi har inte världens bästa grannar så därför är jag inte helt pepp på en frys i källaren. Dessutom är det klart smidigare att ha i köket eftersom vi ska lagra hundmaten i den dvs. använder ständigt.

chraist gillar detta.