FTP via NAT

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av davvelito, 3 jun 2011.

1. davvelito

davvelito Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Frågan är väl egentligen lite mer generell för Android än just denna underbara telefon men jag kör ändå.

Jag har installerat FTP-server-appen droid FTP-server. Jag ställer in användarkonto samt vilken port den går på. Portforwardar sedan porten till mobilens lokala IP på mitt nätverk. Man kan ansluta utifrån men filer och mappar listas inte. Lokalt inom nätverket fungerar det finfint.

Jag misstänker att det är TCP-porten för listing som behöver öppnas också men har ingen aning om vad den är.

Mina frågor är då: Finns det något sätt att ta reda på vilka fler portar man behöver öppna? Någon annan som känner till någon ftp-server-app där man manuellt kan välja vilken port som ska användas för listing?

mvh

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Active/passive ftp. Prova byt på klienten.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

3. davvelito

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testat både passive och active :(

4. Castigation

Castigation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du använder normalt inte mer än en port för FTP. Som Holck säger så låter det som ett problem med passive / active. Har du testat med mer än en klient? Om du sätter telefonen som DMZ fungerar det att ansluta utifrån då?

5. davvelito

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har faktiskt inte testat att sätta den i DMZ. Har testat med olika server-appar samt olika klienter och det är just listningen som strular. Jag har testat passivt läge men också aktivt läge där jag skrivit in min publika IP manuellt (att hårdställa det i klienten, alltså inte i servernappen i telefonen då det inte går)

När jag pratar om port för listing tänker jag på om det finns någon motsvarig inställning för "Passiva Data port", som det finns i t ex Bulletproof ftp. Där väljer man ju ett portintervall, som i sin tur begränsar hur många använder som kan lista samtidigt.

Jag kan ju testa att sätta den i DMZ senare, dock känns det väl, som ni själva säger, att det pekar mer åt något med passive/active.

EDIT: Anledningen att jag tjatar om de där portarna för passiv data är för att när jag kör med Bulletproof som server och jag inte portforwardar det portintervallet som jag valt som passive data ports så uppstår exakt det problem jag upplever nu.

Jag antar att jag skulle behöva en FTP-server-app där jag kan välja Passive-mode-inställningar där man får ange routerns publika IP eller dynamiska DNSen, som man gör i vanliga datorklienter

Last edited: 3 jun 2011