Fukt i mobilen enligt verkstaden... Skeptisk!

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av Joka, 13 jul 2011.

1. Joka

Joka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har haft min X10 på service (Telenorservice) då den hela tiden startade om sig. Första gången fick jag tillbaka den med svaret att de uppdaterat programvaran.... och ja det tog max 2 minuter innan mobilen startade om sig igen. De kan aldrig ha provkört den!

Andra gången fick jag svaret att mobilen är fukt/vattenskadad! Det hade ärgat igen på kretskortet varför de ej ville laga den! Jag VET att jag inte haft den i vatten!! I vintras var dock telefonen kall och då jag kom in blev det kondens på utsidan. Ska inte telefonen klara detta? Jag kan ju inte heller kontrollera om den är fuktskadad utan får helt enkelt lita på Telenorservice, vilket inte känns helt bra med tanke på slarvet vid första servicen!

Min fråga är nu om någon råkat ut för liknande svar då ni lämnat in telefonen till Telenorservice och om ni vet om någon annan verkstad där ni fått felet (ev fuktskadan) lagad till rimligt pris?

2. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Det finns en vit "kudde" på batteriet bredvid kontakterna. Den blir missfärgad om den blir blöt. Tydligen finns sådana "kuddar" i telefoner också. Om det finns i alla modeller och framför allt i X10:an vet jag inte. Men kolla "kudden" på batteriet först. Om den fortfarande är vit borde det ju indikera att telefonen inte varit utsatt för väta. Om kortet blivit ärjat kan det säkert hänt av kondens och det borde den ju klara av.

Tipps om man vill undvika kondens på el-prylar är att om den varit ute i kallt väder (minusgrader) lägga den i en plastpåse innan du går in, suga ur så mycket luft som möjligt och sedan låta den bli varm (ca rumstemp.) innan du plockar ur den ur påsen. Jag har aldrig gjort det på en mobil men på systemkameran.

3. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Utan att ha någon som helst erfarenhet av xperia kan jag tillägga att det är lättare än vad man tror att få fukt i mobilen...

Den behöver inte på något sätt komma i kontakt med vatten, utan det räcker med fukten som uppstår när man bär den i jeansfickan en varm sommardag om det vill sig illa. Har precis fått en Desire utdömd som fuktskada, och den har aldrig varit i direktkontakt med vatten på något sätt, och oftast förvarats skyddat i väska.

Så möjligt är det definitivt. Men om det är så med just din telefon vet jag förstås inte.

4. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Om en telefon inte håller för normal användning borde det gå på garantin. Annars borde man kunna påvisa att den är felkonstruerad. Kolla med konsumentrådgivningen i din kommun (själv bor jag i en kommun som inte har någon konsumentrådgivare, men ni kanske har en).

5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

"Normal användning" enligt tillverkarna numera verkar enbart vara att mobilen används i ett luftkonditionerat rum och då med bomullsvantar på händerna. Däremellan förvaras den i en hurts i ett speciellt damm och fuktskyddande fodral, aldrig bäras med sig och definitivt aldrig i en ficka. ;)

6. Tjotte

Tjotte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Under batteriluckan längst upp i mitten, till vänster om en liten skruv, finns ett vitt papper med röda prickar på, detta är en fuktkontroll, om papperet ser rosa ut finns risk att telefonen utsatts för fukt. Försök igen på en annan telenor butik :)

7. Joka

Joka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för era svar!!

Ja det är kanske så att det blivit kondens men jag tycker det är bra synd att man inte kan använda en telefon ute.... Har inte telefonen hemma men jag ska absolut kolla in "fuktpappret"!