Fråga: Fuktindikator

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Purren, 13 feb 2012.

1. Purren

Purren Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Någon som har en bild på var fuktindikatorn sitter i Samsung Galaxy Nexus, och hur man ser att den är triggad?

Lämnat in telefonen till Anovo och har nu i efterhand läst att det företaget har väldigt mycket fuffens för sig.

2. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag har inte hittat någon synlig sådan...tyvärr....

3. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Finns inte synligt, skulle tro att de visar sig om man skruvar lite.

4. Murvald

Murvald Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vart den sitter kan jag tyvärr inte svara på, men vanligen ser dom ut som den vita "plupp"n. När den är utlöst blir den röd eller rosa.

Bifogade filer:

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Fuffens och fuffens, är en fuktindikator röd är det rätt självklart att det inte är ett garantiärende. Att de då tar ut en undersökningsavgift får man väl skylla kunden på då kunden rimligtvis borde förstå att en vattenskada inte är garantiärende.

Det sitter säkerligen flera indikatorer i telefonen som är synliga först när chassit demonteras. På vissa batterimodeller finns en indikator bredvid polerna. På vissa telefoner kan man snegla in i en "spricka" bakom batteriluckan så kan där finnas en fuktindikator (en av flera som sagt) som sitter mot moderkortet.

6. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Det är ett känt problem att företagen som repar mobiler ofta skyller på fukt.
    Jag lämnade in en telefon efter en helg och den vägrade de laga. Inte fan var det nån fukt i den, men man är totalt maktlös.

7. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

I slutändan är det väl verkstaden som skall kunna bevisa att du/någon annan förstört telefonen. Dock blir det ju konstigt, eftersom det bara är att skvätta en droppe vatten på indikatorn så är det bevisat.

8. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Och det är exakt vad jag (och många med mig) tror händer.. :(

9. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Anovo har ju inget intresse av att fejka fuktskador.... Dom får betalt av tillverkarna när dom repar en telefon... Så dom lagar nog gladeligen varje telefon dom kan... En telefon som inte lagas, är missad inkomst för Anovo.. Så det tvivlar jag starkt på att dom sysslar med...

10. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag menar inte att de gör det, utan att det inte hade varit svårt att göra det om det finns intresse för det.

11. Purren

Purren Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du ser inte den stora bilden dock.

Dom får en viss slant för varje undersökt mobil också.

För Samsung kostar det mer att reparera en trasig mobil än att ha en mobil på undersökning som visar sig vara fuktskadad. Kostnaden för undersökningen läggs på kunden.

Eftersom Samsung anlitar flera servicefirmor, blir det en konkurrensnackdel för Anovo att skapa stora kostnader för Samsung.

12. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det där låter väldigt konspirationsteoretiskt... anovo är i särklass störst i sverige, dom lider inte brist på uppdrag. Phone house t.ex använder enkom anovo, och jag satt på hk och skicka dagligen 5-15 telefoner till dom, hur många varje butik skicka vågar jag inte ens gissa. Dom fall där det var vätskeskada användes aldrig indikatorn som bevis, utan man fotade kretskorten. Indikatorn är bara en indikation att vätska kan vara orsak. Protestera kunden krävdes alltid fotobevis på kretskort. Just för att indikatorn kan bli röd av vad som helst. Aldrig under mina två år där skedde ett avlsag endast pga triggad indikator, utan det krävdes som sagt fotad skada på krets.