Hejsan kära forumdeltagare! Jag har ett problem och skulle vilja höra era tankar kring detta! Jag fick för någon vecka sedan problem med att min Magic inte kunde koppla upp till något nät, jag testade åtskilliga simkort som fungerade i andra telefoner men inget ville funka. Telefonen läser kortet men jag får ett felmeddelande "Ditt simkort tillåter dig inte koppla upp till något nät" när jag försökte koppla upp mig på exempelvis Tele2. Jag gjorde då en factory reset på telefonen och sedan bet jag i det sura äpplet och gjorde en uppgradering från HTCs hemsida till Perfect SPL Rom som lades upp 28e oktober 2009. Inget av detta hjälpte. Efter kontakt med HTC så fick jag veta att det bara var att skicka in telefonen till Anovo. Efter någon dag fick jag ett mail av Anovo som innehöll ett kostnadsförslag då telefonen var fuktskadad via läckage vid trackballen. Jag bifogar foto: http://www.anovo.se/repairimages/4957147_1.jpg Nu till frågan: Tror ni att en fuktskada skulle kunna leda till den problematik jag mött? I min värld så leder fuktskadan nästan alltid till en mer omfattande problematik än att en specifik funktion börjar krångla. Eller har jag haft så otur att just antennen exempelvis blivit skadad och vad föreslår ni isåfall att jag gör. Bråka som sjutton med Anovo eller ta hem telefonen för kostnaden 450kr eller skrota den kostnadsfritt? Man blir ju lite lätt irriterad när man skickar in sin telefon för ett ganska enkelt fel som påverkar en begränsad del av dess funktion och får tillbaka att garantin inte längre gäller och att man får betala för att ens få tillbaka sin trasiga telefon. Skulle bli mycket glad för era synpunkter och expertis! MVH Hampus Wikenholm
Jag tror det är möjligt att det kan uppstå ett sådant fel på grund av fuktskada.. MEN, Om du inte har utsatt den för någon typ av fukt (regnväder eller likande) så ska det gå på garantin. Om du inte har gjort något dumt med din telefon så ska den inte bli fuktskadad.
Är den fuktskadad så är den väl det. Lär väl inte vara så att teknikerna säger att den är det bara för att jävlas. Jobbar själv i butik och kan säga att de flesta (utan att vara dömande) inte fattar hur det fuktskadan kan ha uppstått. Telefoner är känsliga och det kan räcka med så lite för att de ska få en fuktskada. Sen handlar det ju säkert om hur mkt otur man har, men är alltid tråkigt när det händer. R
Anovo bra på garantier, vart där et par gånger men även rykt ihop med dom 1 gång då jag lackade ur pga av en liknande sak. Dom ändrar sig inte, dock slapp jag betala för avgiften då dom inte upplyste mig om den i butik.
En fuktskada går aldrig på garanti. Dessutom är det så att om Anovo upptäcker en fuktskada så spelar det ingen roll om det är den som orsakar dina problem eller inte. Dom kommer inte att reparera den.
Telefonen är påförd en skada, helt enkelt, oavsett fel. Garantin täcker produktionsfel. Reklamation däremot är något helt annat, där kan du ställa producenten mot väggen. Dock tror jag det är relativt svårt när skadan är bekräftad. Man kan ta det ännu längre med nått förbrukarråd osv, tex att "den ska tåla mer" osv, men tror det är svårt att få nånting på detta.
Det som orsakat fuktskadan är fukt, vätska i någon sorts form. Det är allmänt känt att elektroniska prylar inte tål vatten. Dvs de ska inte utsattas för fukt i någon form. Pratar du med telefonen ute i regnet så kan du glömma garantin, om du tar i telefonen med våta händer etc.. Producenterna är ganska stenhårda på det här, men alla har rätt att prova reklamationsrätten.
Vaddå ingen vätska, jag filtrerade en hel mugg kaffe genom min magic, fungerar utan problem fortfarande efter 6 månader.