Fuktskadad O2X ska räddas av telefonbutiken i hörnet.

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Flexxy, 29 jul 2011.

1. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag är inte mycket för att skapa nya trådar, och ska verkligen försöka att inte få detta till en gnällig tråd.

Tänkte bara langa lite tips till er som precis som jag använder min telefon till allt 24/7.

Min Optimus 2X valde att begå självmord efter en varm fuktig dag i början på juli månad. Skärmljuset slutade fungera som det skulle så bilden var helt svart fastän allt annat fungerade på telefonen.
    Jag misstänkte tidigt att det var en fuktskada även om jag vet med mig till 1000% att telefonen aldrig kommit tillräckligt nära vatten eller annan vätska för att något sånt skulle sabba den. Efter 48 timmar i en rispåse startade jag telefonen igen utan någon lycka.

Begav mig till Tele2 butiken där jag köpte den och skickade in den till Anovo, efter 3 veckor av ingenting från Anovo så ringde Tele2 upp mig och sa att de fått som svar från Anovo att det är en fuktskada. De kommer inte fixa telefonen och det kostar 350 kronor om jag vill ha tillbaka den.

Få se nu, jag betalade typ 3700 kronor för telefonen 3 månader sen, tro fan att jag vill ha tillbaka den, speciellt när allt annat fungerar.

Anovo skickade med en bild på spektaklet och visst ser det ut som en liten skada på vad jag antar är krets som leder till lampan.

Tog kontakt med Anovo för lite mer information och skadan och vad de kunde utläsa så har fukten kommit typ via simkortet. Så själva skalet som har varit stängt har släppt in fukt och via luckan där simkortet är så har det flutit ner i telefonen finare delar.

Surt som fan såklart.

Fick tillbaka telefonen igår och tänkte direkt skruva upp den och börja rensa skadan med isopropanol som många har rekommenderat på forumet.
    Men ringde en bekant som äger en liten shaddy telefonbutik i Angered och frågade om de brukar fixa sånt, nedan följer dialogen.

Jag: Tjena det är John Rambo, jag har en LG optimus som inte fungerar, brukar ni fixa sånt?
    Han: Inga problem vi fixar den.
    Jag: Det är en fuktskada, jag har skickat in den och de vill inte fixa den.
    Han: Inga problem, jag fixar den.
    Jag: Även om det är en fuktskada?
    Han: jaja jag fixar den, hämta den bara, jag fixar den som ny.

Nu vet jag att han jobbat jävligt länge med telefoner men är ändå jävligt skeptisk till hur bra det kan gå. Tänkte lägga upp denna tråden mest för att varna er andra, vår totally awesome LG Optimus 2X kan släppa in fukt hur lätt som helst, så man kanske inte ska ha den i badrummet när man duschar och liknande.

Jag återkommer när jag fått den fixad hos telefonsnubben, förhoppningsvis slipper jag köpa en ny telefon.
    Använder en HTC desire idag som jag tycker är riktigt nice, men så fort jag fick tillbaka O2X så ville jag använda den istället..

Fan vad jag skrev av mig nu då...

Bifogade filer:

• LG 2X.JPG
      LG 2X.JPG
      Filstorlek:
      20,3 KB
      Visningar:
      245
  2. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Otur :( Ska bli spännande och se hur reparationen går iallafall!

3. jollelund

jollelund Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Tjenare. Hur gick det med telefonen? Man blir ju lite nyfiken.

4. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Kan någon berätta till mig varför man ska ha sin telefon i badrummet när man duschar? makes no sense...

musik? skaffa någon gammal dumbphone för musik..

du får skylla dig själv helt enkelt när du har din lur i badrummet när du duschar

5. Fredd

Fredd Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kanske skönt att kunna nås även vid duschen tycker jag! Min gammle hero är med mig överallt

6. Statsminister

Statsminister Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Min telefon är med överallt, klart den ligger med i badrummet när jag duschar och gör sig fin inför kvällens äventyr. Makes all sense in the world!

7. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Sorry att det inte blev någon uppdatering på denna tråd. Men här kommer den:

Efter många turer hos mobilbutiken runt hörnet så kom de fram till att det inte var så lätt att laga den som de trodde. De behövde en krets som skadats och en sån hade de inte. Jag har tagit tillbaka telefonen och har lyckats koppla den till tvns HDMI-uttag, så nu har jag en väldigt dyr DVD/blueray-spelare.

Jag hade tur i och med att frugan tydligen har hemförsäkring med drulle via sitt jobb, gjorde en anmälan dit, mitt krav va 3800 kr eftersom det va priset jag gav för telefonen, förvånande nog gick de med på det och jag fick ut, efter 1200 i självrisk, 2600 kronor.

Nu går jag självklart i tankarna om vilken nästa mobil ska bli, ska man dra till på en SII eller är det bäst att vänta, tror jag väntar.

Precis som herr statsminister sa, min telefon följer med mig överallt. Jag har den inte med mig in i duschen såklart, men mitt badrum är stort så den är på handdukshyllan 2 meter bort.

8. Perra82

Perra82 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Galaxy S8
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Onda V40 DC
    Övrigt:
    Chromecast+Chromecast2
    Jag lär ha med min lur i badrummet också då jag har jourvecka på Brandstation... Så att folk har olika anledningar att ha med sig mobilen överallt förstår jag och tycker absolut inte att han får skylla sig själv...

9. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Äh jag bryr mig inte särskilt mycket om såna kommentarer, kommer alltid ha med min mobil med mig överallt.
    Att mobilen pajade berodde förmodligen på fukt i luften och att det var nästan 30 grader ute. Jag tycker att det är totalt värdelöst att en mobil inte klarar av sånt, men det var inte mycket att göra åt saken, skönt att försäkringen betalade ut en hel del..

10. r1000

r1000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Normal eller förhöjd luftfuktighet är inga problem för en mobiltelefon. Eller menar du att det regnade och den blev blöt?

11. Flexxy

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Det var luftfuktighet en varm fuktig sommardag, telefonen ska klara av det, men min kände inte för att göra det tyvärr...

Försäkringen gav tillbaka 2600 kronor, så jag köpte en begagnad för 2200 kronor, blev bra i slutändan ändå!

12. miffo858

miffo858 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag duschade faktiskt med min O2X... eller ja, jag sträckte ut en blöt hand ur duschen och svarade på ett sms och det blev för mycket för den :P det var väldigt lättfixat dock, plockade isär hela telefonen, blåste på alla delar med hårtork, torkade av med t-röd och lät den ligga på tork i ett dygn innan jag monterade ihop allt. Efter det fungerade den igen och fungerar lika bra fortfarande! (köpte telefonen direkt när den släpptes i sverige och olyckan inträffade ca 2 veckor efter det...)