Problem: Fuktskador och kostnadsförslag för reparation

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av 4official, 7 feb 2012.

1. 4official

4official Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Hejhej

jag behöver er hjälp för har verkligen klantat till mig den här gången, det är så att jag tappa min galaxy i snön som jag sedan snabbt tog upp och naturligtvis så var det snö på den, det kom in snö i usb uttagningen där man laddar telefonen jag lyckade få bort all snö och touchskärmen fungerade.

Men Problemet är att min mobil beter sig annorlunda nu, t:ex när jag inte någon usb inkopplad så kommer det upp på skärmen och det säger att den är inkopplad fast den inte är? och så dör mitt batteri skitfort också den rebootar sig ibland, dessutom så kommer den här voice talk upp rån ingenstans på mobilen jag blir grymt irreterad jag försöker att torka min mobil med hårfön men lyckas inte så bra med det, detta hände igår kväll och nu sitter min mobil på laddning där jag laddar den medans den är av.

så jag behöver verkligen er hjälp att fixa detta... kan det va en fuktskada så jag måste lämna in det problemet är att jag varken har försäkring eller garanti då jag köpt luren i asien då jag inte kan lämna in den. men jag har den här warranty kortet som medföljer när man köper luren kan det va till någon hjälp eller?

jag hoppas att jag får någon svar och om mobilen kan lämnas in vad kan det kosta?<3<3

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Garantin täcker dessvärre inte självförvållade skador. Har du en drulleförsäkring?

Passar på att ändra rubriken till en mer beskrivande.

4official gillar detta.
  3. husebuse

husebuse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Först och främst så testa att försiktigt rengöra insidan av usbporten. Ta tex tandpetare och fukta lite med sprit och försök att skrapa på ovansidan (mot skärmen) på inneranslutningen. Om det är så att det inte hjälper så lär du får lämna in den. Tydligen känt fel att flexkabeln till usb:n sitter utsatt och är känslig för "yttre" påverkan. Har du tur så har "fuktgivaren" (ett läskpapper typ) inte hunnit bli fuktig, och då kommer Samsung att byta ut den på garanti. Om du är händig så finns usb-flexkabeln att köpa som reservdel och kostar ca:40kr vill jag minnas, men då ryker övrig garanti. Har hört allt från att det tar 5min att byta och kostar ca: 200kr till att det ska kosta uppemot tusingen och tar nästan en timme. Oavsett så får du lycka till!

Glömde att länka till en finfin guide!
    http://www.youtube.com/watch?v=aChzv3IzxsU
    Säg till om jag ska leta upp reservdelen på ebay till dig.

Mvh
    Martin

Last edited: 7 feb 2012
    4official gillar detta.
  4. 4official

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    jag har nu torkat mobilen mer, med hårtork(hårfön) och testat med tansdtickan och nu ligger min mobil på laddning och jag kommer återigen tillbaks för svar..... men vore tacksam om du kan skicka länk på reservdelarna uppskattas mycket ifall jag behöver det!

5. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

4official gillar detta.
  6. 4official

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Nu har jag testat ett par grejer torkat mobilen med hårfön(varmt) i usb uttagningen dessutom använt tandsticka och nu måste jag säga att min mobil fungerar som vanligt än så länge! inga reboots inga battery drain och sånt måste tacka er alla speciellt husebuse ( martin ) :D

7. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det var ju gött att höra! Får vi hoppas att hon håller! Testa att stänga av telefonen. Om den stänger av sig och håller sig avstängd så har du med största sannolikhet inga fel alls. Om den automatiskt startar sig själv eller ännu värre, om laddningsbilden tillsammans med en triangel med en termometer i kommer upp så får du försöka rengöra den igen! Lycka till!

Mvh
    Martin

4official gillar detta.
  8. 4official

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Jaa så var det ju när jag stängde av luren förut så omstarde den sig själv automatiskt då visste jag att det var något fel, men nu flyter allting som smör igen nu stängs luren av helt som vanligt måste passa på att tacka dig igen martin!

9. Hazzlare

Hazzlare Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skaffa en drulleförsäkring omedelbart!

Fick enligt Anovo (företaget man skickar sin telefon till för reparation) fuktskada på min tre månader gamla Galaxy S. Jag fick betala 300 kronor för att ens få tillbaka telefonen från dem, annars skulle dem "skrota" den, pga att fuktskada ej täcks av garantin. Jag hade ingen drulleförsäkring heller så fanns inget att göra.
    Som tur det va var endast kameran trasig efter detta och gick ej att använda. Men resten fungerade bra i nästan 1½ år, tills jag nu sitter med en S2 sedan några veckor tillbaka.

Lämna alltså inte in till Anovo för det slutar med att dem ändå inte gör något, samtidigt som du får betala 300 kronor för att få tillbaka den.
    Och skaffa drulleförsäkring!

Hoppas du klarade dig den här gången!

10. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Drulleförsäkring ingår generellt i hemförsäkringen. Dock är har man oftast självrisk från 1300kr och uppåt, och det är ju rätt sura pengar, speciellt när man säkert kostar mindre att få det fixat själv.

Mvh
    Martin

11. Freddemann

Freddemann Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fuktskador är dock jävligt sporadiska, en telefon som har tappats i en sjö kan fungera i kanske en dag eller ett år, men när väl rosten sprider sig till rätt kretsar så slutar den fungera.

Om dom verkligen kan laga det så är det bara att köra på, betala reparationen och var glad att du inte behöver köpa en helt ny mobil.

12. AndersE

AndersE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Rosten sprider sig??? Hallå, även luften vi andas är fuktig, så om det skulle kunna rosta för att man fått vatten på den skulle den lika mycket kunna rosta av vår luft.

Visst det är ju inte bra att den blir BLÖT, men elektronik brukar klara sig om den får torka ifred minst ett par dagar innan man använder den igen.

Jag hittade en mobiltelefon i ett dike förra vintern. Den var söndertrasad, med sprucken skärm och såg ut som om nån kastat ut den genom fönstret på en bil. Nyfiken som man är så försökte jag ju få igång den. En ericsson var det med samma laddsladd som min dåvarande telefon.
    Det gick utmärkt, på samtalsloggarna i den kunde jag se att det var minst 1 år sen den användes sist. Så troligen hade den legat där utomhus i ett år innan jag hittade den.
    Så en telefon (elektroniken) klarar mer än man tror.

13. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    På ces mässan i lasvegas visade ett företg upp en s2 ip4 en tab 10.1 i en balja med vatten. Dom va helt under vattnet! Inga skydd eller så. Företaget har en process där dom besprutar elektroniken med nån skyddande hinna så komponenterna blir helt vattentäta.

Företaget vill sälja tekniken till de stora tillverkarna. Tänk dig om s3an kommer med gorilla + detta skydd. Mmm fina säljargument skulle jag säga iaf :D

14. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Å aldrig mera fuktskadad teknik!

Last edited: 10 feb 2012
  15. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Motorola Razr har redan det.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=MGgJTrEYhQE

Last edited: 10 feb 2012
  16. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

nej, allrisk ingår generellt inte i hemförsäkringen...det är oftast ett tillägg man måste göra som kostar (lite) extra om man vill ha det.