Funderar på att köpa en 8.9, har nybörjarfrågor

Diskussion i 'Samsung' startad av axxxel, 17 feb 2012.

1. axxxel

axxxel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Vilka olika varianter av galaxy tab 8.9 finns det? Jag ser variablerna svart/vit och 3g+wifi/wifi, men det tycks finnas sifferkombinationer också och de har jag inte begripit innebörden av.

Hur funkar detta med ICS-uppdateringen? Är det så att alla 8.9-ägare inom ett par månader kommer att få en gratis uppdatering till ett nytt operativsystem? Är ICS snabbare och smidigare eller bara snyggare?

Hur känns en galaxy tab? Jag har bara fipplat med iPad 2 och uppskattar verkligen aluminiumchassit, dock är stillbildskameran, det höga tillägget för 3g och inkompabilitetsfestivalen (i form av iTunes, avsaknad av minneskortsplats o.s.v.) riktiga turnoffs för mig. Jag har en iPad 2 på väg mot mig nu(från Alinas rea) men jag kände på en i butik och kameran gav mig en tankeställare. För cirka en femhundring till får man 3Mp-kamera, 3g-mobil, minneskortsplats och PC-kompabilitet. Det enda jag kan tänka mig att jag skulle sakna är chassit men om man ska ha plattan i ett fordral så gör det kanske inte så mycket...

Jag ska i första hand ha plattan som skolhjälpmedel och då är en kamera ett praktiskt sätt att fulscanna ett par sidor från ett kompendium, en lösning av en uppgift eller en föreläsares anteckningar på tavlan. Med iPad så verkar nästan alla dessa uppgifter uteslutna.

Last edited: 17 feb 2012
  2. janwin

janwin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skillnaden på dom som säljs i Sverige just nu är enkel.. 3g och wifi (7310) eller enbart wifi (7300). Samt 16 GB eller 32 GBs minnekapacitet.
    4g har inte börjat säljas ännu.

ICS-uppdatering kommer att komma, dock verkar ingen veta när. Finns en hemmagjord ROM att lägga in om man är sugen..

Kameran på 3,2 megapixlar tar helt okej bilder.

Plattan känns rejäl och gedigen när man håller i den, inte alls plastig.
    Ifall du har en smartphone så kan du dela ut 3g ifrån den till plattan. Så sparar du några kronor ;)
    Det finns ingen minneskortplats på den här plattan heller.

3. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Först och främst, Galaxy Tab 8.9 och 10.1 modellerna saknar också plats för minneskort. Det går dock att koppla in m.h.a. extern adapter. Finns lite olika varianter.

Angående kameran så har jag testat den väldigt lite. Kör mest inofficiell ICS på plattan och där fungerar inte kameran.

Kan dock bidra med lite information om de olika modellerna:

P7300 Wifi+3G
    P7310 endast Wifi (en sådan har jag)
    P7320 Wifi+4G (detta är baserat på en helt annan CPU och denna är snabbare och den bästa modellen om priset inte har någon betydelse). (Denna modell heter SGH-i957 i USA)

Tror alla modellerna finns i en svart och en vit variant. Den vita har en vit baksida men planerar du att använda någon form av fodral som täcker baksidan så har färgen inget större betydelse.

När det gäller känslan så tycker jag den är bra. Den är tunn och förvånansvärt lätt. 8.9 formatet gör att man med kan navigera runt hyffsat med båda tummarna om man har den i ett tvåhandsgrepp. De flesta med 10.1 plattor måste använda ett annat grepp där man håller plattan med en hand och navigerar med den andra.

Jag är har även en Xoom med 10.1 tums skärm och den är mycket tjockar och tyngre. Dock en trevlig platta den med, men formatet på Samsungs 8.9 tummare är svårslaget.

Beroende på hur ditt behov av minneskortplats ser ut får du överväga om den är ett alternativ eller inte. Stora fördelen är formatet, nackedelen är de dåliga anslutningsmöjligheterna. Gå in på en butik och känn på några olika plattor innan du bestämmer dig.

Någon annan kanske kan ge lite mer info om hur bra eller dålig kameran är.

EDIT: Filade visst på det här svaret så länge att någon annan hann emellan. Men kanske iaf skall tillägga att 4G varianten säljs av Telia. Dock är den, imho, snuskigt dyr sist jag kollade.

EDIT2: Ang. officiell ICS så har Samsung räknat upp ett antal enheter som skule få under Q1 och "the rest will follow" och i det senare var Galaxy Tab 8.9 och 10.1 inräknat. Många tolkar det som Q2. Samtidigt finns det andra uppgifter (via Samsungs facebook in något land om jag inte minns fel) om Q1 även för tabbarna.

Last edited: 18 feb 2012
  4. axxxel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan nog leva utan minneskortsplats. Just nu är ställningarna enligt nedan:

Galaxy Tab 8.9"
    +jag är bekväm med android
    +android hatar inte Windows
    +Kamera
    +en ny mobil på köpet
    -plast
    -ICS känns väldigt vaporware just nu

iPad 2
    +Aluminiumchassi
    +iOS verkar coolt och stabilt
    +Min kära mamma som beställt den åt mig känner sig uppskattad:-*

Tack för råden, i takt med att sjukdomsförloppet för min beslutsångest fortskrider så kommer jag tillbaka.

5. Kurre

Kurre Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Värt att tänka på ifall man tycker att den vita är plastig är att den svarta har en matt lite gummiaktig yta.
    Jag tog den svarta av det skälet. Känns inte det minsta plastig.

6. s-talker

s-talker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Glöm inte:
    Galaxy Tab 7.7"
    +Kamera
    +Ny mobil på köpet
    +Aluminiumchassi
    +Minneskortsplats
    +Skärm: Super AMOLED Plus
    +Vikt 335 g

https://swedroid.se/samsung-galaxy-tab-7-7-uppackning/#comments

7. axxxel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sorry swedroid, detta skrivs med en iPad! I slutändan var det alinas lagerhållning som avgjorde. Tack för råden!

8. kungensbror

kungensbror Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Må små söta kameler kissa på din cykel. ;)
    Lycka till med den där andra produkten du köpte!