Fråga: Funderar på att köpa en SXS - bör jag tänka om?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Kalven, 18 jun 2012.

1. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har under många år varit en SE-hatare, men fick idag se en SXS in action och blev förtjust! Men här på forumet verkar ju SXS inte direkt unisont hyllad. Är det ett fåtal högljudda kritiker som hörs och syns eller är det så att den faktiskt ÄR en modell att hålla sig borta från?

Har tidigare bara haft mobiler med repskyddat glas (typ Gorilla Glass) men SXS verkar sakna det? Jag blir inte riktigt klok på det... Behöver jag med andra ord skaffa ett skärmskydd till mobilen?

Batteritiden verkar enligt många vara ett problem... Eftersom jag laddar varje natt så räcker det om jag klarar mig från morgon till kväll, det bör jag väl göra?

Gul skärm... Är detta problemet löst eller riskerar man att få en sån mobil även i dagsläget?

2. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Displayen är reptåligt mineralglas med ett splittetskydd ifrån början som även skyddar mot repor du får även ett extra lager med ifall du skulle vilja byta.

Batteritid kommer du lugnt klara dig med på en dag sålänge du inte sitter flera timmar med displayen igång

XS är en riktigt bra telefon enligt mig bry dig inte om alla quadcore mobiler då ingen är optimerat för det ändå. Sen finns det folk som gnäller på allt bara för de kan, det är upp till dig själv att ta beslutet om vad som är kritik och gnäll. Gula fläcken är fixat för ett bra tag sen sålänger du inte får en mobil en tidig leverans vilket är en extremt liten chans till.

Sent from my LT26i using Tapatalk 2

Last edited: 18 jun 2012
  3. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Quad core spelar ingen roll för min del egentligen, jag klarar mig fint på dual core.

Jag är nog trög men jag fattar inte grejen med skärmen ändå! Den är alltså repskyddad OCH har någon form av skärmskydd utanpå? Är det utbytbara skyddet gummiaktigt? Jag gillar inte Invisible Shield och den typen av skydd nämligen så hoppas att det inte är som IS-skyddet.

4. Arvid719

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Det är ett splitterskydd som sitter på. Mineralglas är ganska lätta krossa, de är det splitterskyddet skyddar mot så det håller bättre samt så det inte ska bli glasplitter om det nu väl skulle krossas.

Nej det är det inte,det är helt "stelt" samma med det som sitter på, du kommer inte ens behöva skydd om du låter det som sitter på ifrån början sitta på, skyddar som sagt vad bra mot repor också, har alltid mobilen i jeansbyxor och har fortfarande inte fått den minsta lilla repet på skyddet.

5. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag rekommenderar att du sätter dit skärmskyddet. Skulle splitterskyddet bli allt för repigt så måste du ta av det för att sen sätta på det "vanliga" skärmskyddet. Men, är du rädd om mobilen och har den i väska/fodral så behöver du inte oroa dig.

Och, jag kan också rekommendera dig att köpa luren :-). Bland det bästa med denna lur är pixeldensiteten. Underbar upplösning. Klarar inte av min gamla Arcs upplösning längre, blivit "bortskämd" på sistone.
    Skickat från min LT26i

Last edited: 18 jun 2012
  6. Agorazo

Agorazo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Har haft min SXS i ca två veckor nu och är nöjd hittills.

Antar att det är så att gorilla inte har ensamrätt på att göra glas som inte repas:P För även om SXS inte har gorillaglas så ska det vara repsäkert. I vilken omfattning det gäller vågar jag inte svara på.

Vid "normal" användning klarar jag en dag utan att ladda.

Kan rekommendera den!

7. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Och skärmskyddet du pratar om, är det gummiaktigt eller har det lika bra glid som om man kör utan skydd? Höhöhö..... :cool:

Är splitterskyddet lika reptåligt som ex gorilla glass eller är det känsligare? Märklig lösning det här!

8. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Men du har inte det extra skärmskyddet på?

9. Agorazo

Mottagna gillanden:
    19
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Köpte ett extra när jag köpte telefonen så det har jag på nu. Men leker med tanken att ta bort det och köra "commando". Då jag absolut håller med dig om att det blir mycket skönare glid utan. Visste inte förrän i detta inlägget att det redan satt på ett skärmskydd när jag köpte den. Så jag skulle ge det ursprungliga skärmskyddet bra betyg i glid då jag inte märkte av det alls!

10. Arvid719

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Som jag sa förut är det inte mjukt, och ja det glider bra. Hur reptåligt det är hur du menar det blir inte repigt av man har den i byxfickan som de gamla " dumbphones" kunde bli.

Nej jag har inte extraskyddet på. Så för att förkorta det Hela sluta oroa det över repor bara ta upp ur kartongen och använda utan att behöva oroa dig över repor.

11. Cubenga

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Splitterskyddet drar lätt till sig repor. De är inte alls särskilt lyckat anser jag.
    Gällande skärmskyddet som följer med i paketet (som får monteras själv) är helt okej. Glider bra och känns inte plastig, gummiaktig osv.

Skickat från min LT26i

12. Arvid719

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Det som sitter på ifrån början är INTE ett skärmskydd utan ett splitterskydd även om de är ganska lika skulle jag undvika ta bort det.

13. Cubenga

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Det är ej något skärmskydd, det är splitterskydd. Den repas väldigt lätt.

Skickat från min LT26i

14. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

@Kalven

Skärmskydd, splitterskydd etc borde vara ditt minsta bekymmer med SXS. Om jag hade fått välja hade jag avvaktat med o köpa SXS.

Visst gulafläckar påstås vara fixade men du kommer fortfarande ha ett batteri på fjuttiga 1750mAh medans andra lurar som släpps har tex 2100mAh etc. Du kommer hinna hem oftast o ladda den varje kväll men det händer mig då och då när jag inte kommer hem direkt eller är ute o reser då det blir knappt något kvar. Detta med måttligt användande.. när jag pga jobbet belastar den (dvs använder GPS, maps, jada jada) utan att den laddas så sugs det mycket kräm och jag står där kl 18 med bara 10-20% kvar.

IMO efter några månader: Telefonen är för stor, tjock & tung för att bara vara 4.3" och ha 1750mAh Batteri.

Touchknapparna är inte 100%iga även om man vänjer sig/lär sig trycka hårt.. det händer oftast att man missar ändå.

Telefonen är inte helgjutet och ibland är man rädd för att ha den i fickan då när man går så blir det hävstångseffekt och efter ett bra tag så kommer den inte sitta kvar känns det som... min nedre del började glappa på ena sidan och det samlas allt möjligt i glipan.

Mjukvaran/gränssnittet är KANON.. snyggt, rapp, vacker och simpelt. Här är det ett stort plus men samtidigt tycker jag att den är för simpel.. saknar mycket inställningar, hoppas på förbättringar iom ICS.

Har du råd o vänta så vänta på uppföljaren (LT29i eller dyl) som troligen får bättre CPU (S4 mot S3 som sitter i SXS)... troligtvis bättre batteri (förhoppningsvis utbytbar), sd-kort slot mfl.

Telefonen är sjukt snygg dock :)

Summa summarum så tycker jag SXS är en lur som för min del faller innan mål linjen (inte på mållinjen :)). Så fort nästa highend lur kommer från Sony kommer jag byta till den. Anledningen till att jag föredrar Sony är just flytet, utseendet och stab i mjukvaran.

Kalven gillar detta.
  15. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Utförligt svar, det tackar jag för! LT29i är jag mest intresserad av, men den verkar ju aldrig släppas och jag är ju sugen på en telefon relativt snart. Hayabusa lär väl inte komma förrän i höst?

One X har Tegra och saknar minneskort, vilket är två stora minus. S3 har sjukt mycket bloat och en skärm jag inte gillar. Två stora minus där också. Nya LG:n verkar väldigt fin, men den har Tegra och LG:s track record vad gäller uppdateringar. Kvar finns alltså SXS vars (i mina ögon) enda riktiga nackdel är brist på minneskort.

Att det ska vara lika jäkla svårt varje gång att hitta en mobil! :)

16. Agorazo

Mottagna gillanden:
    19
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Jag menade att jag leker med tanken att ta bort det skärmskydd jag köpte och satte på när jag köpte telefonen. Alltså inte splitterskyddet

17. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Tänk om! :)

Skickat från min PROTAB2XXL via Tapatalk 2

18. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har du lust att utveckla lite? Jag antar att du inte är nöjd? :)

19. robin92

robin92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

bättre mobil runt 4000 kr hittat du inte :)
    Skit nöjd med min och sonys lanucher är den bästa. Hade samsung innan.

20. Lumetzky

Lumetzky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det bästa med SXS är skärmen, man blir glad varje gång man tänder den! Tycker den är mest prisvärd av alla telefoner just nu.