Funderar på att roota (+ custom ROM), vad bör jag tänka på?

Diskussion i 'Hero' startad av miii, 8 feb 2011.

1. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag har på senare tid funderat på att roota telefonen och slänga in en custom ROM. Jag har läst runt på nätet efter olika root-guider (även den i wikin) och förstått mig på hur man gör på ett ungefär. Men innan jag försöker mig på att göra det så vill jag vara helt säker på vad jag gör, och vilka konsekvenser de får.

Att bara roota telefonen verkar ju vara busenkelt genom en s.k. "instant root". Bara att installera en app verkar det som?

Men det är sen när det handlar om att slänga in custom ROMs i luren som jag blir lite kluven. Jag förstår mig fortfarande inte på guiderna helt och många guider som finns säger dessutom olika, olika metoder, vilket gör mig lite förvirrad.

Jag vet att man tappar garantin på luren men även hört att det ska vara lätt att ta bort. Måste man fabriksåterställa luren från grunden för att få tillbaka "non-root-rättigheter"? Eller finns det nåt likt "instant root" appen som gör att rooten försvinner? (antar att fabriksåterställning är det enda alt.?)

Om jag har en custom ROM och fabriksåterställer luren via bootmenyn, kommer då orginalromen (1.5/2.1) installeras efter eller kommer jag ha custom ROMen kvar? Kommer även rooten ligga kvar?

Sen ang. valet av ROM, vilken föredrar ni? Ser att många använder "sina egna" och har sällan samma... vilken är "bäst" enligt er?
    Personligen gillar jag gingerbread-UI't men vill samtidigt ha en ROM som är stabil och fungerar som den ska. Har sett här på swedroid, framför allt i hero-forumet att elelinux är rätt bra och clean, men vill samtidigt ha en stabil och inget halvgjort och som sagt gärna gingerbread-UI.
    Notera att ROM'en ska fungera på min hero!
    Jag föredrar svenska och vad jag har förstått så har elelinux svensk översättning?

Om ni vet någon bra nybörjarguide som beskriver hur man lägger in sin egen ROM på telefonen så får ni gärna länka. Jag har redan läst den här på swedroid men tycker inte den är tillräckligt enkel att förstå för en nybörjare som mig som gärna inte vill göra misstag. Länka gärna en engelsk guide, enda kravet är att den ska vara beskrivande, annars föredrar jag svenska.

Och nandroid backup, vad jag förstår så tar den backup på HELA luren och sparar den på minnet (sd). Vad jag aldrig lyckas hitta är att om nånting går fel och jag vill återställa hela luren mha nandroid, hur gör jag då?
    Måste jag ha luren rootad för att kunna återställa nandroid-backupen?
    Vad gör jag om jag måste lämna in luren, och det inte går att lämna in en rootad lur? Fabriksåterställning enda alternativet?

Sen har jag sett att för att apps2sd ska fungera så måste man skapa en partition på minnet. Alla guider jag läst är lite "luddiga" och jag får inte riktigt grepp på hur man gör. Det beror givetvis på vilken ROM man väljer men eftersom jag vill ha en ROM med 2.2+ och apps2sd så behöver jag veta lite mer om det.

En videoguide vore helt perfekt, framför allt från ROM-utvecklarna själva så man, steg för steg, får se allt i bild. Men eftersom det krävs att nån filmar samtidigt som den återställer sin telefon från grunden & gör hela processen inför kameran...

Till sist så vill jag bara påpeka att jag inte vill ha någon ROM som överanvänder hårdvaran i luren genom s.k. överklockning. Hellre har jag en aning slöare lur än att riskera att den pajar. Jag menar inte att överklockning är förbjudet, men att de isf ska ske på testad och rekommenderad nivå enligt er, inte på gränsen till att paja luren... om det nu är en del av ROMen? Kanske missuppfattat det?

Har ni några övriga tips till mig? Skriv gärna...

(Många frågeteckan från mig, jag vet, men det är dom jag inte fått besvarade i guiderna. För att hjälpa andra i framtiden kan ju dessa frågor hamna i nån slags FAQ i guiden.)

Uppskattar all hjälp jag får!

2. MrLeopoldStotch

MrLeopoldStotch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag rootade nyligen utan förkunskaper och använde denna guide som de redan tipsat om på forumet:

http://rootmydroid.co.uk/guides/hero/howto-root-your-htc-hero-new/

Den romen jag kör är Cronos ginger 1.0.1 och den är snabb och smidig, har fått FC på något program men i stort funkar den bra.

Annars verkar ju Elelinux_7.0.0_RC0_Hero_v0.5.1 vara popis och den skulle jag nog testa idag om jag skulle göra om det.

Eller Elinux FROYO_2.2.1_Final_Android_Stock som de flesta som vill köra 2.2 verkar gilla.

Det finns ju trådar hör på forumet som beskriver återställning men då jag inte testat kan jag inte uttala mig om hur enkelt och smidigt det är.

3. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack!

Kollade länken och den beskrev verkligen tydligt hur man skulle göra. Ska se om jag gör det eller inte... vill höra lite mer om hur enkelt/svårt det är att återställa den sen.

En sak ser jag inte inte i guiden, om ROMen i fråga behöver/använder apps2sd behöver väl jag skapa en partition på minneskortet? Hur?

Tack åter igen för länken, verkade busenkelt ju! :)

4. MrLeopoldStotch

MrLeopoldStotch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja det är enkelt och kul.

Efter du gjort nandroid-backupen i guiden kan du välja att partionera ditt minneskort i bootmenyn direkt, det är jättenkelt. Jag valde default storlek och Ext2. Alltså du gör det i bootmenyn från telefonen innan du lägger in det nya romet.

Återställa verkar inte så svårt om man bara ser till att ladda om till ett CustomROM som grundats på ett HTC-ROM först.

Kör på bara, det gav iaf min telefon lite ny livskraft ;).

5. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Vill du ha en riktigt stabil ROM så ska du inte satsa på en gingerbread-rom idag. Den mesta funktionaliteten är väl igång men det finns en anledning till att romarna uppdateras så gott som varje dag..

Själv kör jag elelinux froyo i väntan på att utvecklingen ska lugna sig lite på gb-fronten och se om det faktiskt är nån mening med att byta. Än så länge så verkar gb-romarna inte lika snabba som froyo och UI kommer ju inte va någon större skillnad eftersom jag ändå kommer köra Launcher Pro och Dialer One etc..

Något du kommer sakna från Sense är dialern och foto-appen, men i övrigt kommer du bara bli så grymt nöjd vad du än skaffar ;)

6. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag kör Elelinux FROYO_2.2.1_Final_Android_Stock sedan december och är ruskigt nöjd.

Som Ziq skriver så kommer du sakna några saker från Sense. Dialern saknade jag, men det löste sig genom att jag la in DialerOne https://market.android.com/details?id=kz.mek.DialerOne Finns säkert andra bra alternativ.
    Jag la även in SwiftKey som tangentbord.

7. Skirner

Skirner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som det står i nån annan tråd här nånstans så måste man ha htc sync installerat i datorn, man ska dock se till att det är avstängt när man rootar.

8. Roq

Roq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jag var i samma sits för någon månad sedan. Hade börjat tröttna lite på fonen och ville kunna trixa och ställa in allt precis som jag ville. Det började bra och första ROMen var inne på nolltid. Det var en GB rom och den krånglade lite men det kunde man ha överseende med. Ganska snabbt ville jag dock köra in en mer fungerande ROM då småsaker gick en på nerverna allt som oftast.

Nu har jag https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=32871 och det är flera saker jag retar mig på här med. Jag tycker den är slö såtillvida att det laggar hårt när man gör något så enkelt som att skriva ett sms. Detta är GRYMT irriterande. Som någon nämnde ovan är kameran också kass. Jag är ingen mästerfotograf men man kan knappt ta en bild där man ser vad det är. Detta verkar gälla för alla romar jag haft. Hittar ingen bra fotoapp heller. Dialern är också dålig. Det är flera extra steg i jämförelse med stadardromen för att ringa någon. Man kan ladda ner DialerOne (som beskrivs som slö på market) eller göra genvägar men jag retar mig lite på det.

Bara lite att tänka på :) Jag känner mig som den enda med denna känslan men någon kanske kan styra upp?

Just nu letar jag efter en verkligt stabil ROM alternativt ett sätt att lägga tillbaka den gamla orginalromen. Får hursomhelst bli HTCs nya produkt de tillkännager nu i nästa vecka.

9. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag har kört TastyFroyo 1.2 nu ett bra tag och bara positivt att säga om den! Snabb, inga FC, inget lagg eller frysningar! Try it!!

Roq, du kör ju en beta version av Elelinux Gingerbread ROM, inte konstigt saker och ting strular, den är ju inte färdig! Näe, kör antingen TastyFroyo 1.2 eller nån av Elelinux froyo ROMs, de är alla stabila! Jag är mest nöjd med TastyFroyo hittills, funkar klockrent!

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

10. Enborje

Enborje Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

..

Är inne på helt samma grej! :)
    Dock har jag tänkt cyanogen 6.1.0/6.1.0 för att kunna tethra mellan heron och min tablet.
    Guiden ser bra och förståelig ut men när jag nu ska ladda ner ROMen får jag välja mellan cdma och gsm.
    Är det gsm man ska ta? :s

11. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, CDMA är den amerikanska versionen och fungerar inte på svenska nät.

12. Enborje

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe okej.
    Har du vågat dig på rooten?

13. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Faktiskt! Förljde guiden som länkats tidigare och det gick helt smärtfritt.
    Har dock inte hunnit testa mobilen speciellt mycket än...

14. Enborje

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fan va gött!
    Du gjorde ingen backup eller?

15. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag gjorde nandroid backup och la in den på datorn samt gjorde backup av kontakterna via Lookout som jag sedan restore'ade nu efter. Sen gjorde jag backup på alla sms med "SMS Backup & Restore" och håller på att fixa tillbaka de nu. Tar en otrolig tid med tanke på att jag har 8000 sms att restora och den tar kanske 10/5 sekunder. Men det är som det är, jag ville ha tillbaka de även om det givetvis kanske inte va är nödvändigt.

Körde in TastyFroyo och verkar vara relativt bra vad jag känns på nu iaf. Har som sagt inte hunnit testat så mycket, försöker mest restore'a de saker jag behöver nu. Har dock märkt att market kör gamla versionen, men det kanske uppdateras snart eller finns nån fix på det?

16. Enborje

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe okej. Antar att de finns nån fix på det. Hittade tex ett google addon pack på cyanogens forum där jag laddat ner romen med google apparna.
    Gött att det verkar ha gått bra med rootningen.
    Ska ge mig på rootningen imorgon! ;)

17. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har stött på ett ordentligt problem nu...
    Luren blev slö så jag tänkte att jag testar starta om den bara för första gången med den nya ROMen. Kommer dock inte in på luren!

Sitter på herologgan i säkert 3 minuter och sedan börjar tastyfroyo-bootscreenen animera (laggar till en början). Men när jag väntat cirka 10 minuter så har jag inte kommit in...

Har testat rensa dalvik-cachen utan framgång. Ska testa wipa och börja om och hoppas att det löser sig :s

*EDIT*

Wipade och rensade cachen (dalvik) på nytt och nu va inte herologgan kvar alls lika länge. Däremot tog bootanimationen sin tid men det kan ju vara för att den blev helt återställd.

Efter detta vet jag inte längre om jag vågar lite på ROMen. Eftersom jag behöver telefonen tills imorn och måste sova nu så restore'ar jag min nandroid-backup som jag tog innan jag flashade. Kör tillbaka på gamla så jag åtminstone kan använda mobilen...

Får se om jag försöker igen nästa helg eller nåt...

Last edited: 13 feb 2011
  18. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Trodde innan jag utförde själva rooten att den skulle hänga med mig permanent, men nu ser jag att efter min nandroid-restore så hoppade rooten bort också. Kan ju vara bra om man vill tillbaka till non-root utan att behöva flasha ny ROM från htc.com.

Alltså, efter att jag restorat min nandroid-backup (som togs efter rootningen) så försvann även rooten och startade jag luren i recoveryläge så visades bara den klassiska mobilen med triangeln.

19. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Slängde in NEO ROM imorse men blev inte nöjd då den liknade min "förra mobil" väldigt mycket. Apps2sd verkar inte fungera heller (iom att ROMen var 2.1 antar jag?). Hursomhelst, drog tillbaka till orginal (nandroid-restore) kort därefter och sen på eftermiddagen drog jag in Elelinux 7 och den har fungerat helt klockrent. Har inte stött på några buggar hittills förutom en random-reboot en gång, vet inte varför men annars är den helt perfekt.

Gillar UI't på den och det känns som jag köpt helt ny mobil. Apps2SD funkar prima, likaså wifi tethering. Rekommenderar den även om den fortfarande ligger i betastadiet! :)

20. zebbot

zebbot Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER