Funderinga kring allrisk (lite långt)

Diskussion i 'Legend' startad av Aja, 28 sept 2010.

1. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Hej!
    Ikväll var olyckan fruktansvärt nära!
    Dottern i familjen (1 år, vild som få) fick på något otroligt sätt tag i min Legend som låg i fickan när jag tagit av mig byxorna inför en dusch!

Plötsligt hör jag hur det blir alldeles tyst i lägenheten och förstår direkt att något hyss är på gång! Går ut i köket och hittar dottern med telefonen i högsta hugg redo att doppa den i vovvens vattenskål :eek:

Allt gick bra dock och ingen skada skedd!

Men detta fick mig att fundera.
    Mitt försäkringsbolag ersätter min telefon med 100% om den är upp till ett år gammal. Priset spelar ingen roll utan det är prestandan/funktionen de går efter när det gäller en likvärdig produkt.

Som vi alla vet är legend pg a sin AMOLED skärm hyffsat svår att få tag i. I affären som mitt bolag använder sig av har den varit slut i hela riket under en längre period. De har få telefoner i "Legend" kapacitet i affären. Faktiskt få mobiler överhuvudtaget om man ser till vissa andra elkedjor.

De telefonerna som någorlunda stämmer överens med Legend är endast HTC Desire och Wildfire och wildfire skulle jag bara vägra om olyckan var framme pg a skärmen. Detta baserar jag på minne, processor, kamera, skärm och till viss del priset (det skiljer 350 spänn på Legend och Desire tex i butiken snabbt räknat)

Min fråga är således.

1. Om min telefon fortfarande finns på marknaden fast ej i lagret när olyckan är framme. Har jag rätt att få en ny telefon i butiken jag är i eller kan jag behöva vänta x-antal veckor på leverans alt. bli ombedd att åka till annan butik i regionen?

2. Tror ni att butiken/bolaget hade ersatt mig med en Desire om min telefon hamnat i plurret idag eller hur
    "lågt" kan de gå (nokia 3310 :P)? De skall ju endå ersätta produkten med en ny eller likvärdig?

Handläggaren på bolaget visste inte svaret på detta då hon ej kunde svara på hur skadereglerarna skulle hantera ett ärende där telefonen finns på marknaden men är svår att få tag i.

Vad tror ni? Liknande erfarenheter?

2. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu vet inte jag riktigt vad som gäller här men för det första, har du försäkringen via din hemförsäkring eller via en försäkring som du tecknat i butik?

Jag hade en vän förut som hade ganska snabb omsättningstid (kraftigt underdrivet) på sina mobiltelefoner, den där Nokia 3310 har han haft minst 20 av (jag skojar inte). Jag har för mig att han ibland fick en lånetelefon i väntan på en ny likvärdig telefon, detta med försäkring som var tecknad i butik. Jag tror att butiken hade ersatt dig med en likvärdig telefon men att du själv har möjlighet att påverka lite vilken det skulle bli, eventuellt då med en enklare lånetelefon under väntetiden.

Jag föreslår att du snackar med butiken om det här, kan ju vara ett bra sätt att få reda på hur pass service-inriktade de är samt att det är skönt att veta vad som gäller.

3. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Tack för svaret!
    Precis, jag har försökt prata med både butik och bolag (är hemförsäkrings-allrisk jag har) men ingen kan riktigt svara på detta utan det får skadergleraren och butiken ta om olyckan är framme uppger de.

Däremot sade försäkringsbolaget att om det är väntetid på telefonen från centrallagret så kan de ju inte kräva att jag går runt och väntar på just den modellen.

Det känns redan nu som det kan sluta hur som helst om det skulle hända något så jag får helt enkelt ta och kevlar skydda min telefon sålänge ;)

Hade varit förbannat tråkigt att glida omkring med en kass lånetelefon på "obegränsad" tid igen!
    Varför jag skriver igen är för att jag fick bara ha min legend i 5 dagar innan den var tvungen att ta semester på Anovo en månad. Dock fick jag en helt ny telefon men det var otroligt tråkigt på min helt nya! o_O

4. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Å fy fan, efter 5 dagar...då har man ju knappt hunnit knappa sig igenom den där första "knappa-igenom-perioden", sen vänta en månad :(
    Usch, vet hur jobbigt det var när min telefon skickades hem till mina föräldrar istället för mig (min pappa stod tidigare på abonemanget) och jag fick vänta två veckor innan jag fick lägga fingrarna på den, oerhört frustrerande när man vet att man "egentligen har fått den". Men när man nu har hunnit leka av sig lite så kanske det går bättre, å andra sidan så har man nog blivit lite beroende av den...lite som att bli utan internet eller så, man använder den ju till allt möjligt, styra musik, hitta bussen, kolla vad som är på TV, kolla mail, kalender...etc...etc...

5. calle_d

calle_d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Kanske löser försäkringsbolaget det hela på ett enkelt sätt.

1. Du köper en HTC Desire och visar upp kvittot för handläggaren.
    2. Handläggaren betalar ut pengar till ditt konto motsvarande vad en Legend kostar (minus självrisk då förstås).

6. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Fast om olyckan är framme kommer jag få en rekvisition från bolaget till affären att plocka ut en likvärdig telefon för. Om nu inte samma modell finns inne dvs för då blir det en sådan. Affären som gäller i sådana fall är onoff och deras mobilutbud är ju sådär. Jag ser inte många likvärdiga legend men det kanske är för att jag inte vill se? :-)