Funderingar angånde Android (operativsystem)

Diskussion i 'Allmänt' startad av agneos, 2 jan 2012.

1. agneos

agneos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

jag har några frågor om Android operativsystem det jag underar är varför tar det längre tid för android att uppgradera om man jämförer med ios och kan man göra det på egen hand eller man måste vänta tills google göra det? kan man göra en mobil och köra den med andorid eller man måste köpa licens och varför tar det olika tid för de olika mobil tillverkare för att uppgradera deras mobiler till senaste andorid operativsystem?

(jag vill bara få svar på frågorna, jag vet att det är nästa omöjligt och uppgradera en operativsystem ensam och att det behövs mycket pengar och kunskap för att göra en mobil telefon men vi bortser från det)

MVH Agneos

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Första frågan om tiden det tar att uppdatera är lite svår att svara på då jag inte vet om jag tyder frågan korrekt. Är det alltså de olika versionerna som 2.3 till 4.0 för just Nexus telefonerna är talar du bara generellt om de olika släppen? De brukar trots allt släppa de hyffsat ofta med diverse olika små uppdateringar. Du kan om du är duktig kompilera den själv direkt och lägga in det så fort källkoden släpps, eller låta andra göra det som CM och installera det på det viset för att slippa vänta på tillverkaren.

Du kan om du vill bygga din telefon och kompilera källkoden själv och köra Android på den. Det tillverkare behöver göra är att få sina telefoner godkända för att de ex ska kunna skickas med Google Apps. (Maps, Market osv). Jag låter det vara osagt om det är en licenskostnad men det tvivlar jag på. Det är därför alla sk "Kina-tablets" har hacks för att få in ex Android market.

Att det tar olika tid för de olika mobiltillverkaren är väl just därför för de är olika tillverkare. De har sina egna programmerare som då gör saker olika lång tid. De har även andra koder då de flesta företagen lägger på saker uttöver Android. Som touchWiz för Samsung och TimeScape eller vad det nu heter för Sony Ericsson. Sedan har inte alla samma grunder i telefonen, drivrutiner och liknande som kan behöva uppdateras. Men den stora tidsfaktorn om man läser vad som skriver är att de ska porta allt de har "på"/"över" Android så att säga.

3. Ijey

Ijey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Först och främst är väl förhållandet på uppdateringar precis tvärtom?
    Androidversioner släppta under 2011:
    2.3.3
    2.3.4
    2.3.5
    2.3.6
    2.3.7
    3.0
    3.1
    3.2
    3.2.1
    3.2.2
    4.0.1
    4.0.2
    4.0.3

Samtidigt som Apple släppte 5.0 och 5.0.1.

Att det tar olika lång tid för tillverkare är för att de vill differentiera sig på marknaden genom att göra olika tillägg till operativsystemet. Dessa tillägg kräver olika mycket kodning samtidigt som tillverkarna lägger olika mycket resurser på det, därför tar det olika lång tid. Vissa gillar tilläggen, andra inte. Gillar du det inte kan du roota din telefon och då får du samtidigt möjlighet att snabbare ta del av nya androidversioner.

4. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Google gör inte den kompletta mjukvaran (nu bortser jag från Nexus-telefoner såklart), de gör bara Android-ramverket som levereras till telefontillverkarna som källkod, sedan är det telefontillverkarna som tar sina drivrutiner, modem-sw, touchwiz/sense/etc och en massa annat och kompilerar ihop med android-ramverket från google till en komplett firmware. De gör också normalt sett ändringar i Android-ramverket av olika anledningar.
    Detta innebär en hel del jobb, inte minst så tar test & certifieringsjobbet en hel del ledtid som är svårt att korta ner.

Så det är en helt annan affärs & utvecklingsmodell än vad Apple har. Apple gör självklart samma jobb, men allt sker innan någon information blir publik.

5. Oldskool

Oldskool Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Google gör massor av bra uppdateringar till din telefon. De görs tillgängliga till din telefontillverkare, som kanske väljer att gå vidare med uppgraderingen. Detta är ett visst jobb för dem, eftersom de har "specialanpassat" android till vad de nu vill ha på sina telefoner. I nästa skede så är det operatören som bestämmer vilka av tillverkarens uppgarederingar som de skall skicka ut i sina nät. Därför är det här med uppdateringar lite av ett problem.
    Det hade varit bättre om uppdateringarna hämtades direkt ifrån Googles servrar, så funkar det t.ex. med Windows Phone. Men då hade inte varje telefontillverkare kunnat göra sin egen "look and feel" för sina telefoner.

6. agneos

agneos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det jag tycker inte med andorid är att nya version kommer och du får den inte på grund av din telefontillverkare så det blir lite tråkigt om man kunnde göra allt själv så skulle det vara perfekt om själva telefontillverkare uppgraderade android och inte vänta på googles ramverk så jag tror de skulle lyckas mer. för att om du jämförer med ios och andorid så ios är redan 5,0 och andorid har nyligen komit till 4,0.

7. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du kan ju inte jämföra versionsnummer på detta sätt, det beror ju bara på vad man kallar dem, annars skulle ju Microsoft vara bäst, de är ju uppe i 7.5 :)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Nu blir det väldigt svårt att följa din text. Använd gärna skiljetecken mer och förbättra formateringen.

Some Toneloc säger så kan du absolut inte kolla på versionnummer för att se vilken som skulle vara längre i utvecklingen, allt beror ju på hur tillverkaren uppdaterar och vilka nummer de nämner sina releaser som. Förstår jag det rätt släppte Apple ex bara 5.0 och 5.0.1 under 2011 för iphones etc.

Det är i princip inget som förhindrar att du kan fixa det själv, minns jag inte helt fel så är SEs bootloaders inte längre låsta, Asus verkar dock låsa sina och då blir det omöjligt tills någon har löst det.

Eftersom det är så många tillverkare som jobbar utifrån Android skulle det inte fungera om tillverkarna själva "uppdaterade" Android/Ramverket eftersom det skulle lite kalabalik om det inte finns ett styrande standardiserade organ, likt så Google gör för ram-verket.

Vill du ha allt först så köp Nexus-telefonerna, kan du acceptera att vänta så kan du välja valfri tillverkar. Men tänk på åldern på telefonen. Vill du inte vänta så länge så köp en telefon som många ROM-utvecklare på ex XDA har.

agneos gillar detta.