Funderingar kring MHL

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Nerre, 1 jan 2015.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag köpte en MHL-adapter till mig själv i julklapp, har aldrig använt en sån förr och när jag testade så dök det direkt upp en del funderingar...

    Fråga 1: Hur kommer man åt TV-mode utan att ansluta en MHL-adapter? Om man t.ex. vill komma åt och ändra inställningar och sånt känns det ju lite onödigt att behöva plocka fram MHL-adaptern... Jag antar att det är exakt samma sak som med Car mode, det verkar också bara gå att aktivera genom att ansluta rätt typ av docka? Finns det appar som gör att man kan dra igång dessa utan att behöva ansluta nåt?

    Fråga 2: Vad styr vilka appar som går att lägga till i TV-menyn? MX Player verkade inte gå att lägga dit och Google Filmer använder jag inte... Så hur kan jag från TV-mode kolla på filmer som ligger på mobilen? Måste jag leta rätt på nån videospelar-app som är kompatibel med TV-mode?

    Fråga 3: I inställningar TV-läge så står det att jag ska kunna använda TVns fjärr för att styra mobilen. Fick det inte att funka, krävs det särskilt stöd i TVn för det? Min TV har inga inställningar som verkar ha med det att göra vad jag kan se och på mobilen verkade det inte gå att ställa in nåt utan det var bara informationssidor om vilka knappar som gör vad.


    Jag vet inte om svaren på frågorna är specifika beroende på telefon, jag googlade lite och det verkar i alla fall som vissa mobiler har stöd för att komma in i Car mode från Notifieringsfältet, därför ställde jag dem här (då jag har en Z1 compact).
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Efter att ha googlat lite så har jag nog löst fråga 3 i alla fall. Funktionen finns redan i HDMI (så den är inte specifik för MHL) och heter formellt sett CEC. Däremot har nästan alla tillverkare egna namn på den (de flesta heter nåt med "link", t.ex. Simplink, Smartlink). Jag hittade aldrig nåt i inställningarna på min TV förut, men nu när jag visste vad det heter kunde jag kolla i manualen och det finns en helt egen knapp för CEC på fjärrkontrollen.... *doh*

    TVn är upptagen just nu men jag antar att jag med den knappen kommer åt inställningarna.

    Utöver att styra en enhet med TVns fjärr så kan den också göra såna saker som att automatiskt slå på TVn när man slår på sin DVD-spelare och byta till rätt ingång och såna grejer. Men man verkar som sagt var behöva konfigurera enheterna.


    De övriga frågorna kvarstår dock...