Funderingar kring smart belysning

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Dadde, 11 okt 2018.

  1. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Hej,

    Jag har börjat snegla lite på att bygga ett smart hem. Framförallt för att kunna styra belysning. Dock märker jag att det är en djungel och jag skulle gärna ha en så smidig lösning som möjligt.

    Skriver ner lite tankar om hur jag vill göra och lägger till lite frågor.

    Utomhus har jag ca 30 st spotlights som jag vill kunna styra via Google Assistant och via mörkersensor. Idag tänds och släcks dessa via några olika strömbrytare runtom i huset.

    Har även ca 15 spotlights inomhus på övervåningen som jag skulle vilja kunna styra.

    Då det är så stort antal spotlights så kommer det ju bli väldigt dyrt att köpa så många lampor som samtidigt ska vara uppkopplade. Därför funderar jag på om det finns smarta strömbrytare. Har försökt att googla lite men hittar bara smarta tryckknappar som trådlöst styr belysningen (tror jag...jag är inte så bra på detta). Jag tänker mig alltså att man byter ut nuvarande strömbrytare till en som är smart och som både kan tändas, släckas och dimmas med knapp eller via Google Assistant. Finns det?

    Vidare så kan jag tänka mig att byta ut andra lampor i huset och lysrör i köket till smarta lampor. Det hade på sikt även varit smidigt med fler uppkopplade prylar.

    Det jag gärna vill undvika är att man sedan sitter med flera olika appar för att styra alltsammans. Främst vill jag använda Google Assistant till detta (gärna utan att behöva säga Ok Google.. . Prata med "bla bla") och eventuellt en app på telefonen som kan styra allt. Vill kunna säga typ "OK Google... Släck utebelysningen".

    Har kollat lite snabbt på en Athom Homey som verkar ha stöd för en massa olika enheter.

    Homey | Everything at home connected

    Den ska även ha stöd för Google Assistant.
    Är detta vad jag borde skaffa för att slippa ha massa olika styrenheter och appar?

    Om jag köper en sådan kommer jag då kunna styra allt via Google Assistant och slipper jag säga "OK Google.. Prata med Homey"?
     
    indika, ducken och bernard gillar detta.
  2. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Hej igen,

    Har kommit ett steg framåt tror jag. Hittade denna och liknande produkter på Kjell & Co:

    Nexa Infälld fjärrströmbrytare 2 kanaler - Infällda brytare | Kjell.com

    Så då kommer några frågor till :)

    Är detta något man får installera själv?

    Kommer det gå att styra denna direkt via Athom Homey eller måste jag ha någon Nexa-produkt för detta?

    Finns det någon som har en Athom Homey, har kopplat den till Google assistant och vet om det går att prata svenska med Google assistant och få den att tända och släcka belysningen?
    ...och framförallt, måste man säga "Ok, Google..let me talk to Homey"/"Prata med Homey" innan man kan be den att tända/släcka?
     
  3. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag tänkte direkt när jag läste ditt första inlägg att det är en infälld fjärrströmbrytare du behöver, men den hittade du själv :) Jag har länge använt mig av Telldus med bl.a nexas mottagare och det har funkat jättebra. Imorgon får jag hem en Athom Homey och vad jag har förstått så ska det inte vara något problem att para ihop nexas prylar direkt med homeyn.

    Jag skulle kunna skriva här när jag har testat hur det gick.

    Jag har installerat alla mina prylar själv, har du koll på vad du gör så är det upp till dig vad du gör i ditt hem.
     
    Dadde och bernard gillar detta.
  4. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Tack för svaret.

    Du får jättegärna återkomma med hur det fungerade. Hade du tänkt koppla den till Google Assistant också?



    Nu står jag lite och väger mellan om jag ska köpa en Athom Homey eller en Animus Heart. Heart kostar trots allt hälften så mycket som en Homey. Hur resonerade du när du valde Homey?
     
    Last edited: 16 okt 2018
  5. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Ja, jag tänkte använda Google assistant nu när den kommit på svenska.

    Ska jag vara ärlig så kände jag inte till Animus Heart :P men jag valde Homey för att den kommunicerar med så många och flows verkar väldigt smidigt. En bekant har Homey och han är väldigt nöjd med den. Men läs på om båda, jag tror du säkert blir nöjd i slutändan oavsett vilken du väljer :)
     
  6. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Har du hunnit testa något? Hur funkar kopplingen mellan Google Assistant och Homeyn?

    Aha, okej. Det gjorde inte jag heller. Sprang bara på den när jag googlade runt efter olika hubbar :)
     
  7. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag har hunnit testa lite grann, zwave fungerar klockrent. Några 433mhz prylar fungerar inte för det saknas stöd i Homey,

    Google assistant har jag inte testat alls än.

    En kort sammanfattning så är jag nöjd, Homey verkar vara en riktigt bra controller. Flows som deras "schemaläggare" heter verkar bra, kan nog göra riktigt coola grejer där.
     
    Dadde gillar detta.
  8. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Har förstått att SmartThings listar alla ens enheter när den ansluts till Home-appen (tyvärr har den inte stöd för 433 MHz). Detta är inte fallet med Athom Homey.

    Vad gäller Animus Heart så vet jag inte. När man kollar på Animus Homes hemsida så står det att Google home är "Fully compatible". Såg även på deras Facebooksida att att någon under veckan har frågat när Google Home-integrationen kommer och fick följande svar:

    "Hej, vår förhoppning är att den ska publiceras under nästa vecka." Alltså kommande vecka!

    Skrev på Facebook och frågade hur detta fungerar. Håller tummarna och återkommer med svar!
     
  9. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Fick bekräftat från Animus att det fungerar (kommer att fungera) på samma sätt som SmartThings. De skrev att integrationen nu ligger hos Google för certifiering och att de har fått besked om att den läggs upp på Google Assistant på torsdag. :)
     
  10. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Tänkte uppdatera lite med hur det har gått.

    Jag bestämde mig till slut för en Athom Homey då den verkar lira bäst med Philips Hue och kändes mest framtidssäker (en känsla bara). Köpte även några nexa-strömbrytare men har inte hunnit prova detta än då jag tänker att jag tar hjälp av en elektriker först.

    Enda tveksamheten jag hade gentemot Homey var stödet för Google Assistant men jag tänkte att detta kommer säkert så småningom. Blev därför riktigt glad när jag förut såg detta i ett blogginlägg från Athom:

    "Last but not least: we’ve created Dutch support for Google Home, and Google Assistant Smart Home support, which allows you to control most of your devices without saying Hey Google, ask Homey to. They’re both under review at Google and when all goes well, will be released next week."

     
    joström och bernard gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Om man vill ha en enkel och billig wifi-lampa som kan tändas med Google Assistant, vilken skulle ni rekommendera?

    Helst att man inte behöver ha någon tredjepartsapp installerad, utan kan ta bort lamptillverkarens app så fort kopplingen till wifi-nätverket och assistenten är färdig.