Fungerar alla adapters till alla Android-lurar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av DreamHawk, 5 apr 2011.

1. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Eftersom att jag inte fick någon, europeisk adapter med min Nexus, är jag lite handikappad känner jag. Men eftersom jag alltid har en laptop till hands så kan jag alltid ladda telefonen.

Men, jag har en adapter ifrån min Desire, och sambon har en laddare (ingen adapter) till sin Blade.

Sladdarna är olika tjocka. Men..

Kort och gott, det är samma uttag på alla telefoner, oftast skeppas de med en adapter till eluttaget, fungerar dessa adaptrar med alla telefoner??

Försökte hitta Nexus S original-laddare igår. Men utan resultat.

2. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Det beror nog på att sladden i laddaren endast har två ledare för strömmatning, medan USB till micro USB-sladden du ansluter till USB spänningsadaptern även har ledare för data som gör den tjockare. Vanliga USB-uttag är specade för max 500 mA, medan USB spänningsadapterar som används som mobilladdare brukar kunna ge mer än det och kräver då troligen också tjockare kabel.

Den huvudsakliga skillnaden mellan olika USB spänningsadaptrar/laddare är vilken ström de kan leverera. Alla levererar 5V, så det ska inte vara något problem att använda valfri, iaf så länge de är av bra kvalité.

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Varför jag nämde tjockleken var bara en tanke jag hade, Sambons laddare till bladen är, supertunn... Medans min desire-laddsladd är lika tjock som en strömkabel nästan.

Men jag tänker om adaptrarna spinner upp volten lite, t.ex att en HTC-laddare spinner upp strömmen till usb-kabeln så den är anpassad efter htc-telefoner.

För jag har sett att folk med MW600-laddare använder dessa till, t.ex Nexus S. Så i praktiken borde jag kunna köpa en laddare från, HTC Accessory Store, och den fungerar till min Nexus S, Samt sambons blade?

4. Largeman

Largeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Svar ja, du kan använda laddaren från Desire till din Nexus. Jag har använt en hel uppsjö olika laddare och adaptrar till alla möjliga telefoner.

5. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Dock tar olika lång tid att ladda beroende på hur hög ström laddaren förser telefonen med.
    T.ex. ger MW600-laddare endast 550 mA, medan en del andra laddare ger det dubbla.

6. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Laddaren jag fick med till i7500 gav 0.7 A. Laddaren som kom tillsammans med Desire ger 1.0 A. Laddar alla möjliga mobiler (hero, desire, i7500, i9000) på de olika laddarna utan problem.

7. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det har blivit en standard (tycker mig ha läst att det blev en uttalad standard) för USB-laddare att dataledarna i kabeln sammankopplas för att indikera för telefonen att det är en väggladdare, inte en vanlig USB-port och att det därmed är ok att dra mer än 500 mA. I princip alla nyare telefoner utom iPhone använder detta sedan ett tag så du kan utan problem blanda laddare som du vill. Laddare som inte gör detta tolkas som en vanlig USB-port och låter dig ladda med 500 mA.

Själv köpte jag en billig mini-USB -> micro-USB-konverter som jag har på nyckelknippan då jag upplevt att dessa kablar fortfarande ibland är vanligare hemma hos många, samt på många arbetsplatser. Blir lite skön "ghetto mod"-känsla över det hela när man kombinerar exempelvis en iPhone-laddare med kabeln från en USB-disk samt denna konverter. :D

Last edited: 6 apr 2011
  8. Cervantes

Cervantes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

laddaren till nexus ger 5v - 700mA (enligt google) du bör använda en som ger lika mycket eller mer för att inte korta ner laddningstiden. Du kan aldrig ha en som ger för mycket ström telefon tar bara det den behöver.

Last edited: 6 apr 2011
  9. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Desire och Wildfire-laddaren jag har ger 5v - 0.2A om jag inte minns fel.

10. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Använder olika laddare till min HTC Tattoo. Har Ericsson laddare på jobbet + en hemma. HTC Orginal laddare samt en laddare till Jabra BT 3030 men den är inte den snabbaste då den inte ger mer 200mA om jag inte minns fel men fungerar i brist på annat. Cigkabel har jag Ericsson och en noname ( Ullared ) med två USB utgångar. Samt att jag laddar ifrån datorerna fast det känns som det tar längre tid.

11. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vad har du för, Output på din original-laddare då?Om du har den tillgänglig nu :)

12. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Oftast gör dem det.

Om inte annat, kolla in dessa extremt billiga reseadapterna här.