Fungerar din Hero efter 2.1-uppdateringen OTA?

Diskussion i 'Hero' startad av anderssoncarina, 11 jul 2010.

?

Fick du problem med din Hero efter 2.1-uppdateringen OTA?

1. Nej, inga problem överhuvudtaget

39 röst(er)
    73,6%
  2. Inte nu längre, hade problem med facebook- och kontakt-synk men det löste sig av sig självt

2 röst(er)
    3,8%
  3. Inte nu längre, fick dock göra fabriksåterställning efter uppdateringen

2 röst(er)
    3,8%
  4. Ja, fungerade dock att köra in 2.1 via usb från datorn

2 röst(er)
    3,8%
  5. Ja, var tvungen att gå tillbaka till 1.5 (via usb från datorn)

0 röst(er)
    0,0%
  6. Ja, min Hero är helt död.

4 röst(er)
    7,5%
  7. Annat: specificera i en kommentar

4 röst(er)
    7,5%
  1. anderssoncarina

anderssoncarina Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    Hej

Jag funderar på om det är värt att uppdatera till 2.1 på min Hero? Efter alla problemtrådar jag läser här på forumet blir jag lite smått nervös att något ska gå galet...

Därför tänkte jag att det skulle vara intressant att få en lite bättre överblick över hur många som fått problem efter OTA-uppdateringen till 2.1 och hur många som inte fått några problem alls?

Tacksam för eventuella kommentarer till era svar också! (t.ex. om ni kört rootat tidigare eller bara original)

/Carina (har bara kört original sedan jag köpte telefonen i sept/okt 2009)

Edit: Så, nu är poll:en på plats också.

Last edited: 11 jul 2010
  2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 660
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    nej för fasen, kör på.

Du får en helt ny mobil, både vad gäller användarvänlighet och snabbhet

3. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Sålänge du inte rootat mobilen så ska allt fungera perfekt. De flesta som fått problem gör helt enkelt fel, vad jag har förstått.

4. Lucke

Lucke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

min är rootad och det ända jag har problem med är en del FC på tredjeparts program :P så allt fungerar klockrent för mig :D

5. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Kör på. Många av de med problem har bara behövt köra en factory reset så är allt frid och fröjd, undertecknad inkluderad.

6. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Jag valde att innan uppdatering göra en fabriksåterställning av telefonen + en formatering av minneskortet (efter att ha sparat musik och foton) för att få en så "ren" telefon som möjligt.
    Slängde in LauncherPro och satt sen och njöt av att ha fått en "helt ny" telefon.

7. Dendu

Dendu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kör ju dock en rootad 2.1a men det är definitivt värt att uppdatera, ingen nackdel men massa nya bra saker.

8. JkJ076

JkJ076 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Hade lite småstrul direkt efter update, gjorde systemåterställning.... Nu fungerar telefonen helt perfekt....!!!

9. spunken

spunken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

När denna uppdatering kom, sa ja till min kompis att uppdatera direkt, när jag sen frågade om det blev skillnad fick jag som svar: "jävlar,
    Som dag och natt"

Sent from my HTC Desire

10. anderssoncarina

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    Okej, 12 som svarat att de inte fick några problem överhuvudtaget, och 3 som svarat att deras telefon är helt död - men ingen kommentar från någon av de 3, det hade ju varit intressant att läsa vad de misslyckats med... (såg en tråd om att någons telefon var helt död dock)

Men än så länge verkar ingen som haft de flesta fel man läst om här ha svarat...

Just ja, med tanke på detta:
    Det verkar vara lite sisådär med infon om vad som finns kvar i telefonen och vad som försvinner, tycker mig ha sett folk som skrivit att det-och-det försvann medan en del verkar ha haft allt kvar? Vad försvinner egentligen om man inte tar någon slags backup på sakerna innan? Alla appar? Alla sms? Alla kontakter? Alla bilder? All musik?

F'låt om det blir många "simpla" frågor, men jag är rädd om min lilla hjälte <3 :D

11. Tarfik

Tarfik Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag valde annat, då jag upplever min Hero som otroligt seg efter 2.1 uppdateringen. Handcent är hur segt som hällst, går knappt att öppna ibland.

Ibland när jag "scrollar" mellan mina home screens så får han för sig att helt plötsligt bli vit i hela skärmen med en grön HTC logga. Det blir då att han laddar om alla home screens..mycket irriterande.

Att trycka på ring knappen för att ringa går bra men när man gör det så skall man ju få se ens telefonbok(alla kontakter) detta tar ett litet tag för att det skall dyka upp.

Att skriva sms är också laggigt numera.. -.- (Även i den med följande sms appen)

Där jag har min klocka har jag ju som de flesta andra också vädret i en och samma, oftast visar den enbart "Sverige" och sedan vad det är, men jag har valt Umeå..men nee det visar den inte alltid iaf. Och många gånger står det bara Sverige men inget väder visas alls..

Att bläddra til en annan home screen där jag har så mina sms, syns på en hel home screen är också lite problematiskt. För numera står den bara och "Laddar" eller "Läser in meddelanden" tar bra länge för att det skall synas något, oftast orkar jag inte vänta ens.

jag kommer nog behöva göra en fabriksåterställning, men det känns segt de med..

12. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

En fabriksåterställning kan nog vara en bra idé när man gör en såhär omfattande uppdatering. Att formatera om minneskortet är lite väl drastiskt så det ska inte behövas. Förutsatt att du inte formaterar minneskortet är svaren på frågorna om vad som försvinner följande.

Alla appar?
    Ja men dom finns kvar på market och första gången du öppnar market så finns dom i hämtningslistan och kan enkelt laddas ner igen.

Alla sms?
    Ja

Alla kontakter?
    Beror på om du har sparat dom som telefonkontakter eller googlekontakter.
    Alla kontakter raderas men googlekontakter kommer att synkas igen så de finns kvar.

Alla bilder?
    Nej

All musik?
    Nej

13. kallekall

kallekall Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag antar att du svarar på frågan vad finns kvar efter uppdateringen, för alla mina sms och kontakter (sparade på mobilen) fanns kvar, men jag hade blivit av med: bilder (både de jag tagit själv och de jag lagt in på annat sätt), musik och videos

14. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det var nog lite oklart :)

Jag har skrivit vad som försvinner vid en fabriksåterställning/wpe.

Det är konstigt om du har blivit av med bilder och musik vid en uppdatering. Det ligger lagrat på minneskortet och ska inte påverkas av en uppdatering. Om allt har försvunnit borde det tyda på att minneskortet blivit formaterat och det är inget som ska ske automatiskt. Har du testat att stoppa minneskortet i en kortläsare i datorn? Om det bara är formaterat finns det recoveryverktyg som kan återskapa det mesta, du kan testa nått sånt.

15. kallekall

kallekall Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade som tur var gjort en backup på allt innan jag körde uppdateringen.

Allt försvann inte utan bara vissa bilder/filmer/mp3:or. Alltså har minneskortet inte blivit formaterat. Jag tycker inte heller att uppdateringen borde behövt utrymmet för jag hade mycket (ett par hundra mb) ledigt på minneskortet. Filerna verkar dessutom ha "valts ut" slumpmässigt. Jag kunde iaf inte hitta något sammanband mellan dem (Olika mappar och filtyper samt att jag kunde inte hitta någon gemensam nämnare i filnamnet eller när de senast skapats/ändrats). Helflummigt tycker jag, men men.

16. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Ja det låter helflummigt. Frågan är om minneskortet blivit skadat på något sätt och det bara är ett sammanträffande att det skedde vid uppdateringen. Det är några som har råkat ut för att minneskortet blir korrupt men då har det inte funkat alls och det har krävts formatering för att få igång det igen. Jag har läst att filsystemet FAT som finns på minneskortet är känsligare än NTFS och man ska vara noga med att avmontera/säker borttagning innan man rycker ut USB-sladden.

17. anderssoncarina

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    Okej, så de grejerna försvinner alltså vid en fabriksåterställning, men om man uppdaterar utan att göra en fabriksåterställning - är allt jag räknade upp kvar i telefonen?

(Jag var lite oklar från min sida, det var egentligen det jag ville veta - vad som försvinner när man gör uppdateringen till 2.1)

18. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Vid en OTA-uppdatering ska allt vara kvar men en backup är ändå att rekommendera eftersom det inte går att garantera att inget händer.

HTC har försökt göra en uppdatering där allt finns kvar men eftersom det är så stor skillnad mellan 1.5 och 2.1 kan vissa problem uppstå och man kan bli tvungen att göra en fabriksåterställning. Det som finns på minneskortet ska inte påverkas men som kallekall har erfarit så är inget 100% säkert. Vissa appar kan också krångla eftersom de är gjorda för 1.5 men om du avinstallerar dom och installerar igen får du rätt version. Appens inställningar kommer då försvinna men det är inte mycket att göra åt.

19. anderssoncarina

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    Ok, tack så mycket!

Med tanke på antalet som svarat i omröstningen att de inte fick några problem alls efter uppdateringen så blir det uppdatering för min del också, men om någon dag när jag har mer tid att fixa med grejerna om det skulle råka gå galet... :S

20. f76

f76 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Telefonen slocknar några minuter efter uppstart konsekvent, oavsett vad jag gör sedan 2.1 uppdatering. Inlämnad för reparation.