Fråga: Fungerar närhetssensorn för er?

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by RoadHazard, Feb 16, 2012.

1. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Jag har upptäckt att närhetssensorn på min GN inte verkar fungera. Eller rättare sagt så ignorerar telefonen värdet den ger.

När jag testar den i AndroSensor reagerar den (den visar dock aldrig några andra värden än 2 eller 0 tum - är det normalt?), men när jag ringer med telefonen slocknar inte skärmen när jag täcker över sensorn, och jag kan fortfarande trycka på skärmen.

Kör stock 4.0.2.

EDIT: Hittade förstås svaret direkt efter att jag skapade tråden. Telefonen måste tydligen vara i upprätt/vertikalt läge för att dialern ska släcka skärmen. Testar man med telefonen i en mer horisontell position släcks den inte. Vet inte om detta är en bugg i dialern eller om det är meningen (vilket vore riktigt dumt - får man inte ligga ner och prata i sin GN, eller...?).

Last edited: Feb 16, 2012
  2. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag gissar på att det är gränsvärden. Antingen är något för nära eller så är det inte det helt enkelt, det finns inget där i mellan som är halvnära, vad skulle det tjäna för syfte?

Jag har inte upplevt att den inte fungerar i liggande läge, kanske ligger konstigt ^^

3. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Nej, inget, tänkte bara att den borde kunna visa värden däremellan, och att mjukvaran som läser värdena då skulle få avgöra vad som är "för nära" (skulle även möjliggöra en användarinställning för hur känslig den ska vara - 5 cm är ju ärligt talat ett ganska stort avstånd i sammanhanget). Men uppenbarligen är den inte gjord så, utan snarare på ett binärt "av/på"-sätt, och det är väl inget problem så länge det fungerar!

Men om du testar att ringa upp någon med telefonen liggande platt (med skärmen mot taket) och håller över sensorn, släcks skärmen då?

Kanske är det ändrat/fixat i din ROM?

Last edited: Feb 16, 2012
  4. Blondyz

MINA ENHETER

Nej nu släcktes den faktiskt inte.. Brukar ligga med ansiktet mot taket när jag pratar liggandes, och då hamnar telefonen mer på sidan, kanske förklarar saken!

5. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Frågan är om det är en bugg i dialern eller om det är meningen. Varför skulle man inte vilja att skärmen stängs av under samtal när man håller telefonen på vissa sätt? Sensorn reagerar som sagt oavsett hur man håller telefonen, så det är inte där problemet ligger.

6. Blondyz

MINA ENHETER

Jag har faktiskt ingen aning. Hur det skulle kunna vara en bugg förstår jag inte, alternativ två låter inte heller vettigt. Detta förblir nog ett mysterium.