Fråga: Funkar det att "Tracka" Apple Airtag med Android-telefon.

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Wiktork86, 8 aug 2024.

1. Wiktork86

Wiktork86 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

Har en dotter som till hösten börjar skolan och kommer behöva skolskjuts.
    Där har tanken dykt upp att köpa t.ex. Airtag med tillhörande armband, för att kunna följa när hon är på väg hem från skolan..

Då jag lever i ett hushåll där jag är Android-användare rakt av och min fru motsvarande fast med Apple, så behöver vi hitta en lösning som passar oss bägge.

Jag har försökt googla mig till huruvida jag som Android-användare kan se på en karta / app var någonstans Airtagen befinner sig, men blir inte riktigt klok. Ser att Android stöder Airtag på något sätt, att man kan få varningar osv.

Det är säkert jag som läser och förstår dåligt. Men önskar klarhet i om någon vet om man kan få Apple´s Airtag att lira med min Google Pixel, så att även jag kan följa dotterns resor?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det fungerar inte i dagsläget eftersom det inte är möjligt att spåra airtags via webben/webbläsaren, så du kan inte hitta taggens position på en Android-telefon.

Det skulle ev. kunna fungera med en LTE-uppkopplad Apple Watch som ni sätter i family sharing/kids mode dock, men i sådana fall krävs Telia som operatör: Så här använder du Apple Watch som mobilklocka för barn - Telia.se - någon som vet om Apple Watch dyker upp på webben? Edit: Jo, skall fungera, så går att spåra både på Apple och Android (via Chrome då): https://www.xda-developers.com/how-find-apple-watch/

Ett alternativ är att använda Googles mostvarighet till airtags, men tyvärr är det nätverket rätt bristfälligt och inte så pålitligt i dagsläget vid jämförelse med airtags (för airtags ingår i princip alla iOS-enheter automatiskt i nätverket, medan Google kör "opt in", så täckningen är inte jämförbar). Dessa går nämligen att spåra på webben med, så då skulle din fru som har Apple behöva använda webbläsaren för att spåra taggen, medan du kan använda Find My Device-appen för Google: Share & manage devices with Find My Device - Android Help. Exempel på Google-kompatibla taggar: Google Find My Device. Detta är nog den billigaste/enklaste lösningen om man behöver spåra något över flera plattformar, men täckningen är som sagt ett frågetecken.

En annan möjlig väg att gå är väl att skaffa en Pixel Watch eller Samsung Watch som är LTE-uppkopplad, men i jämförelse med Apples klocka+Telia, så krävs i sådana fall att ni skaffar ett extra mobilabonnemang+smartwatch-abonnemang för att det skall lira, vilket ju blir kostsamt.

Annars finns ju slutligen de där Xplora-klockorna som är poppis, men även de kräver ett abonnemang förstås: Xplora | Trygg och hyllad smartklocka för barn från 4-12 år. Har ingen erfarenhet av dessa själv, men deras app finns för både Google Play & Appstore, så ej låst på plattform. Går att spåra på webben med tror jag (?).

Last edited: 8 aug 2024
    Wiktork86 gillar detta.
  3. Wiktork86

Mottagna gillanden:
    0
    Ajdå! Tack för informationen och dessvärre bekräftandet av att detta inte skulle bli helt enkelt att lösa..

Tack för bra inspel och förslag i övrigt, ska kika vidare på detta och se vad vi landar i.

4. slarre

slarre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 046
    Telefon:
    Motorola Moto G84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Vi köpte GPS-klocka från Safekid och billigt mobilabonnemang från Wifog så vi även kan hålla kontakten genom att ringa om det skulle behövas. Nackdelen är appen som kunde varit bättre.
    Klockan lämnas in till läraren, precis som med mobiler, vid skoldagens början.

bernard gillar detta.
  5. cyberfriend

cyberfriend Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Tile fungerar väl på båda.
    Men om det inte är många andra användare i närheten lär det inte fungera så bra.

6. Wiktork86

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för förslag, får kika vidare.. Har börjat med att köpa en airtag, i värsta fall får vi köra varsin tag / puck.

GPS-klocka är ett alternativ vi funderat på. Men då vår dotter har autism och inte gillar för stora saker som sitter fast / åt på armar så är det nog ett problem. Förhoppningsvis kan vi uppdatera till en klocka längre fram.

Förhoppningen är att hon finner sig i det tunna armbandet och airtagen på armen, annars får airtagen bo i ryggsäcken till en början.

7. Nerderer

Nerderer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Går också i tankarna på hur man ska lösa det här med vår dotter.

Några av kompisarna har Xplora, men jag själv anser det vara ocker för vad man får.

Funderade på om man helt enkelt skulle köpa en sådan där mini-android som man kan hitta på Amazon för typ 500:-, den borde säkert få plats i någon ficka någonstans samt att man kan använda valfritt abonnemang/kontantkort.

8. Barret

Barret Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    bernard gillar detta.