Hade tidigare köpt en automatisk tvålpump efter fyndtips och den var toppen med skum/foam och funkade bättre än de andra jag köpt til normalpris som bara pytsar ut tvål med troligtvis någon skruvpump design.
Den slutade fungera för några dagar sedan och när jag bytte batterier kom det ut brunt tvålvatten ur den. Den är inte vattentät så jag har varit relativt försiktig med att inte skvätta vatten på den etc och den har stått "skyddad" på kattlådan under tvättstället.
Har dock duschat och sträckt ut en näve men ändå inte tagit på den etc så jag tycker det borde varit okej.
Nåväl när jag tiltade tvålpumpen rann det ut en massa brunt tvålvatten.
Idag så har jag tagit isär den och det var mycket brunt gegga på många ställen dock ej på elektronik kretskorten som såg bra ut, och elektroniken funkar med en blinkade lampa och man kan av/på men den blinkar sedan enligt den obefintliga manualen snabbt för att visa "Standby" läget för att visa att det är något problem.
Gjorde rent den inuti och sedan drog jag upp pumpen som var i en slags plast cylinder i mitten och metallen i motorn var helt täckt i brun grov rost i en tvål gegga.
Det bruna var alltså grov rost som runnit ut.
Kollade alla silikonslangar och alla såg bra ut, inget läckage.
Försökte rengöra den med borsta bort det värsta med en lite funktig tandborste, flera gamla, så det blev lite bättre.
Pump motorn hade dock bara en kabel som var fastlödd bra, det fanns dock en lös gul kabel men det var svårt att se lödkontaktanslutningen för den men lödde fast den igen.
Testade men nä, den är död, synd det var en bra tvålpump men höll bara i ca 7 månader, edit; beställd 24 Maj 2021, levererad 31 maj, dvs 6½ månad, så rätt bra gissat.
Den här var ju fyndtipsad så inget jag gråter över och en bra test om man vill köpa någon automatisk tvålpump med foam/skum. Men om man vill ha något som håller i flera år då får man nog betala för en dyr vattentät modell.
Dessutom är automatisk tvålpump i duschen en dålig idé då man ofta inte ser var man sätta händerna när man blundar. Har testat med min andra automatiska tvålpump (utan foam/skum), ord pris, med vattentät IPX7 och den funkar bra när man sätter händerna på rätt ställe men som sagt när man blundar är det en dålig idé.
Hur som helst det var en bra produkt så länge den varade.
RIP
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B08PBJVC6V/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1
Hittar en nästan identisk, om det inte är samma modell, för ca 300 kr
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08F2JFKGH/ref=sr_1_2&qid=1639401483&sr=8-2
Men tyvärr inget jag lägger 300 kr per halvår på när det är dålig design och rostar sönder.
Last edited: 13 december 2021
amandahalo och safadino gillar detta.