Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Yurinho

    Yurinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    57
    Detta fick jag för en tid sedan. Tolkar det som att det inte är säkert att jag skulle få återbetalning av amazon nästa gång det strular med tredjeparts-säljare.

    "Hej!

    Vi har noterat att du har gjort anspråk på A-to-z Guarantee för ovanligt många marknadsplats-beställningar på Amazon.se, eftersom du har rapporterat att du inte fått din beställning.

    Vi är medvetna om att enstaka problem med beställningar kan förväntas uppstå i en normal affärsverksamhet. Men det ovanligt höga antalet anspråk på A-to-z Guarantee som du har lämnat in överstiger denna förväntan.

    Därför kan vi inte garantera leverans för dina framtida beställningar hos marknadsplats-säljare på Amazon.se.

    När ovanlig kontoaktivitet som denna kommer till vår kännedom utvärderar vi varje konto från fall till fall för att avgöra om ytterligare åtgärder eller kontostängning är nödvändig. Om problemet fortgår kanske vi inte längre kan tillåta dig att köpa på vår webbplats."
     
  2. ComicSans

    ComicSans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    334
    Frågan är huruvida det är lagligt..? Jag har försökt begripa mig på hur lagstiftningen reglerar marknadsplatser såsom CDON och då även Amazon men inte hittat något som övertygat åt varken det enda eller andra hållet. Jag tycker att det är en problematiskt för både konsument och företag när sådana här marknadsplatser frånsäger sig ansvar men gladeligen fortsätter ta emot ens pengar.

    Att Amazon varnar om avstängning är ju en sak men att de avsäger sig sina egna villkor lite hipp som happ är ju... dumt?
     
  3. slarre

    slarre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    504
    Mottagna gillanden:
    1 805
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Telefon 2:
    Poco M3 128 GB Cool Blue
    Telefon 3:
    Motorola Moto G(7) Play Fine Gold
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Platta 2:
    Apple iPad Mini
    Jag förstår vad du menar men för tydlighetens skull kan vi skriva att det gäller felprisade varor.
    Normalprisade från 3:e-part har jag sällan haft problem med.
     
  4. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 024
    Mottagna gillanden:
    1 152
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Ja, men felsatt pris på varor från 3:e part antingen avbokas eller skickas med fejkade kolli id etc. Paketet kommer med andra ord aldrig fram, så det är inte värt besväret.

    Det är därför helt onödigt att folk tipsar om Ej FBA produkter här
     
    frpl, idgn och joker1976 gillar detta.
  5. FinKaffe

    FinKaffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2021
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    112
    Speciellt en butik med massor av felprisade varor som redan är populära produkter.
    Det stinker amazon refund-scam långa vägar.
    Men det får ju gilla-markeringar sååå..
     
  6. Menace_4k

    Menace_4k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung S21
    Platta:
    iPad Pro (2020)
    Det har jag flertalet gånger. Men nu beställer jag inte icke-FBA längre och köper dessa varor hos svensk e-handel
     
    hejhoppar gillar detta.
  7. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Jag har också fått ett mail om att jag returnerar för mycket, med hot om avstängning.
    Jag svarade att titta på retur/inköp så är det inte så mycket. Jag håller nu på att köpa vandringsutrustning och då måste måste jag ta hem 8-10 kängor och prova så de sitter bra.
    Sedan har jag cancellerat flera som inte skickat i tid.
    Så jag får tänka mig för lite.
     
  8. Menace_4k

    Menace_4k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung S21
    Platta:
    iPad Pro (2020)
    När man talar om trollen, nu fick även jag detta hot. Jag har kanske begärt pengarna åter pga utebliven leverans från Kina max 3-4 ggr (detta runt jul) Hur som helst, tycker det är ett trist tonfall från Amazon....vilka jag tycker ska ha bättre koll på dessa icke-fba scammers.
     
    muSPK, DroidJunkie och larsen6 gillar detta.
  9. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 131
    Mottagna gillanden:
    350

    MINA ENHETER

    Samma här. Fick även ett sådant mail från amazon... Använt A-Z garantin ca 3-4 gånger i år..
     
  10. Bubb123

    Bubb123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Fick nu min order avbruten av säljaren, lite trist men bättre lycka nästa gång!
     
  11. GroundX

    GroundX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Har också fått mail med hot från Amazon. Deras analysmodeller borde vara mer avancerade än att börja hota kunder vars ordrar efter mycket om och men blivit återbetalade av scammers. Borde det inte vara Amazon som gör en bättre grundkoll på säljare innan de släpper in dem på plattformen?
     
    muSPK, Petra jensen, sprotakk och 2 andra gillar detta.
  12. nexus^6

    nexus^6 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    1 352
    Mottagna gillanden:
    3 118
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Man kan nog inte förvänta sig mer då de själva är "Scammers", fick idag 1 stycken
    "Bingo Bag" FBA amazon-amazon
    som jag fyndtipsat om vilken tydligt visar 12 stycken i "Technical Details" och som då inte är något "fynd" utan bara normalt pris. Har dock redan 3 st Bingo Dabber pennor och det räcker med en sådan Bingo Bag till dem så jag skickar nog inte tillbaka den i Retur, har fö massor med pennfodral från ett "riktigt" super fyndtips sedan tidigare men de är en färgade utan text, kan iof skriva ut en ettikett med "Bingo" på men det blir inte lika färgglatt som den här Bingo Bag som jag tycker ser trevlig ut.

    Jag försökte fö att få amazon kundtjänst att ringa mig i måndags men det gick inte, trots att det stod att det var tillgängligt. Jag var noga med att välja den svenska huvudsidan vilket funkat tidigare men provar nu amazon Prime en månad så huvudsidan ser annorlunad ut, brukar ju ha engelsk text för jag gillar det bättre

    ..och all text vara på svenska men när jag trycker på på knappen för att de skall ringa upp kommer inte mitt mobilnummer upp och är blankt, trots att det finns i min profil, och efter jag matat in det stod de att det "något gick fel försök igen". Testade flera gånger och provade istället chatten som var någon utlänning men skulle koppla mig till den "svenska" chatten.

    Fick vänta en stund och sedan kom det någon som typ hette nafralul som var segare än sirap så det var nog en som använde google translate men det var inte smidigt på något vis.
    Det var fö för en order som visades som leverarad men i fel stad typ 40 mil bort som jag hade velat ta upp per telefon med amazon kundtjänst.

    Jävla scammers.


    Nåväl jag har beställt en del Ej FBA som inte levererats som jag skall begära Refund/återbetalning på så det skulle inte förvåna mig om det kommer amazon hot email till mig med.

    Annars har jag inte hittat så mycket super deals från FBA amazon-amazon nu när jag har Prime utan bara billigt skrääp.

    Är inte sur utan bara lite grinig på dåliga deals.

    Den här Newest Arrivals FBA har ju vait ett dåligt skämt i veckor med bara miljioner massa tomma antecknings block med en bild på för 60 kr.

    Andra siter som tex DX dx.com (Dealtime Extreme) har ju enomorma massor olika produker som kommer in varje dag, tycker det är märkligt att det är stendött på amazon, inte tex en mikrovågsugn sedan start, märkligt.


    PS fyndtipsade om kockmössor FBA amazon-amazon
    som verkar var en bra deal för 100 stycken enligt spec men skulle inte förvåna mig om det kommer 1 styck, får se på fredag vad det blir.

    //end of rant
     
    Last edited: 22 jun 2022
  13. almost-famous

    almost-famous Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    426
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Tack så mycket, gjorde mitt första köp på amazon nu.
    Signade upp för ett gratis 30 dagars Prime.

    Vad kan man förvänta sig? Kommer man få produkten?

    Edit: Man kan väl inte få betala mer än det man godkänt i början?
     
  14. MultiMan

    MultiMan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    546
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco X3 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    @nexus^6@nexus^6 : Tyvärr har jag fått samma problem med den tidigare smidiga och välfungerande kundtjänsten. Även chatten som jag tvingats använda var inte särskilt bra.

    Det började i våras med att om man ville bli uppringd utanför svenska kontorstider (tysk order på tyska Amazon) så blev det också tillfälligt fel och inget funkade, enbart chatt. Man blev då hänvisad till att själv ringa ett tyskt nummer istället, nej tack!
    Tidigare var den metoden klockren sedan flera år, oavsett när man vill ha kontakt pga fel med leveranserna från Tyskland (sönderslaget/hål i emballage och försvunnet innehåll). I jan-feb så fick jag fixat flera trasiga tysklandsleveranser vid uthämtning på lördag eftermiddag, genom uppringning från tyska kundtjänsten.

    Nu sedan någon vecka så fungerar inte svenska uppringningen alls, även vid order på svenska Amazon under kontorstid. Sidan säger att den ringer, men inget händer. Har felanmält flera gånger, men utan effekt. Man måste även själv fylla i sitt nummer varje gång, trots att det finns inlagt, precis som du säger, men trots den ändringen så funkade uppringningen alltid ändå tidigare.

    Inte provat bli uppringd denna veckan, så vet inte om det fungerar nu eller inte, men innan fungerade det alltid, till 100%, så något har hänt.

    Om Amazon försämras sin kundtjänst så faller en av grundpelarna till att jag valt att handla 50% eller mer av allt jag köper via internet, hos Amazon.

    Luktar sparbeting. Hoppas jag har fel, annars kommer jag omvärdera mina inköpsvanor.

    ***

    Apropå fel på mängd varor, även när Amazon säljer själva, så är de riktigt sega att fixa vid felanmälan. Fått beställa om en vara FEM gånger, innan de till slut rättade antalet på produktsidan. Fick återbetalt varje gång och behålla den enda produkten, men riktigt dåligt att Amazon inte har bättre koll.

    Jag har sluppit hot om avstängning, men handlar nästan inget utanför FBA längre, så kan bero på det. Har även väldigt låg procent a-z sett till totala antalet ordrar.
     
    bernard och nexus^6 gillar detta.
  15. gammgubbe

    gammgubbe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2021
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    116
    Jag fick också ett sånt är A-to-z guarantee mail:
    Jag har haft få reklamationer där nåt har varit trasigt eller byxor för trånga som jag returnerat. Sen är det några refund claims för beställda varor som inte har levererats. Brukar undvika non-FBA för är priset uppenbart fel brukar man inte få varan. Detta skrev jag till svar och fick ett engelskt svar tillbaka "We contacted you so we could better understand the activity on your account, and learn how to improve your shopping experience."

    Vet inte om det är "we are watching you" meddelande med tanke på vad andra har fått här (hot om avstängning) eller genuin omtanke - har ändå 140+ beställningar de senaste 3 månaderna så de borde vilja behålla en återkommande kund tycker jag.
     
    Menace_4k gillar detta.
  16. sprotakk

    sprotakk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Det här tipset, och flera andra tips nyligen, kommer från en säljare som heter Anthony Stephenson.

    Ser ut bara ha felprisade saker.
    Gissar att ingen kommer få leverans.

    Har en teori, man skapar en shop med väldigt bra priser, hoppas på mycket försäljning, skapar falska ordrar.
    Sen hoppas de på att en del inte ska orka anmäla för att få tillbaka sina pengar.
    För att då i slutändan tjäna några slantar.

    Eller skulle det inte funka?
     
    Last edited: 23 jun 2022
    Menace_4k och idgn gillar detta.
  17. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Det låter rimligt. Jag tror till och med att de kanske får pengar från Amazon från de som betalat. När köparna sedan använder A-Z-garantin så kan inte amazon föra kostnaden vidare eftersom butiken inte finns längre. Eftersom det här blivit vanligare så försöker Amazon begränsa köparnas vilja att anmäla genom att påpeka att de använt garantin ofta.

    Slutsatsen blir att vi bör sluta tipsa och köpa från de här butikerna.
     
    Sp1nde1n, sprotakk och idgn gillar detta.
  18. sprotakk

    sprotakk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Kan man anmäla en butik utan att handla i den?
    Borde finnas en sån funktion, typ som när man anmäler inlägg på Instagram eller liknande. Så får Amazon granska.
    Annars blir dom aldrig av med problemet.
     
  19. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Hittade inget när jag kollade runt snabbt. Vanliga kundtjänst finns ju alltid.
     
    sprotakk gillar detta.
  20. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Jag upplever att butiker som inte kommer leverera inte kan leverera till ett utlämningsställe. Jag kan så klart ha fel, men det är så jag avgör om jag vågar testa. Jag har beställt en borste och fått trackingnummer för postnord som visar på leverans till mitt utlämningsställe. Uppdaterar med hur det går.