Fråga: G-Suite eller FamilyLink konton för barnen

Diskussion i 'Allmänt' startad av Djingis, 26 nov 2018.

1. Djingis

Djingis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Gör det stora switchen från IOS till Android. Har börjat med att köpa 3 nya telefoner till barnen som de ska få i julklapp. De två äldsta har iPhone sedan tidigare och den yngsta ska få sin första telefon.

Sedan lång tid tillbaka kör hela familjen Google Apps (gratis prenumerationen av G-Suite) och alla barnen har sina e-post adresser via G-Suite.

Vill gärna styra skärmtid, godkänna köp av appar osv på samma sätt som jag gjort tidigare med IOS och tänkte testa FamilyLink. Tyvärr funkar inte FamilyLink alls med G-Suite konton. Även om jag inte skapar nya vanliga gmail konton till alla barnen och ett extra till mig så kan jag inte ens lägga till barnens g-suite konton i Gmail appen.

Vad rekommenderar ni som är gamla Android användare med barn som har Android telefoner? Ska de sluta helt att använda sina g-suite konton och bara köra familylink konton eller finns det någon bättre lösning?

Det jag primärt vill kunna göra är styra skärmtid, godkänna köp av appar, dela köp av appar och sätta enklare begränsningar.

Ledsen om det är en massa newbie frågor från en IOS användare.

bernard gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tyvärr en av baksidorna med Android/Google. I Sverige är tyvärr Family Link lite begränsat; tror tex YouTube Kids inte finns ännu för Family Link, så de kan inte se på YouTube med ett sådant konto (någon får gärna rätt mig om jag har fel...).

Kör ni den gamla gratisversionen av G Suite eller kör ni G Suite basic? För om du kör betalvarianten kan du alternativt välja att administrera telefoner via G Suite:s MDM-funtioner (mobile device management).

3. Djingis

Mottagna gillanden:
    3
    Vi kör den gamla gratis versionen av G Suite, så MDM funktionalitet är inte inkluderat. Tycker inte det är värt att uppgradera till privata basic konton.

Gillade skärmtids funktionen i IOS. Gör barnen medvetna om tiden de spenderar med enheterna.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag är också kvar med den gamla gratisversionen. Är så oerhört smidigt att hantera familjens konton genom det, så det är väldigt synd att Family Link inte stöds.

Nej, för att få den funktionalitet du eftersöker återstår nog då endast Family Link som i sin tur kräver Gmail-konton som du redan konstaterat.

Finns en tråd här för family link: Google familjegrupper / Google Family

5. Djingis

Mottagna gillanden:
    3
    De inställningarna man kan göra med ett MDM eller typ FamilyLink kommer ju någonstans ifrån. Går det inte att lägga in dem manuellt och skydda dem med en kod? Eller behöver man en tredjeparts app för det (liknande ”Begränsningar” eller konfigurations profiler i IOS)

6. Djingis

Mottagna gillanden:
    3
    Kikade på den tråden innan jag postade min fråga här. Verkar som att det är väldigt mycket begränsningar i FamilyLink och försöker förstå om fördelarna med FamilyLink är tillräckligt bra för att man ska skapa vanliga gmail konton istället för de G Suite kontona man har och använda några andra begränsningar istället.

7. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Det är ju fullt möjligt att man kommer kunna koppla G suite till Family Link senare. Problemet för dig är att barnen har olagliga konton. De behöver vara 13 år och det har varit uppe innan att det blir problem nu när man försöker vara ärlig och gå över till riktiga konton. Utifrån den aspekten kan det finnas en poäng att helt migrera över till vanliga konton och låtsas som att det regnar :)

Family Link tycker jag fungerar bra för oss. Det gick lite halvkasst innan möjligheten till att dela på app-biblioteket kom. Men nu funkar det, så hurra för det. Det finns också lite småbuggar som att den delade familjekalendern heter "familjefilm". Petade lite skämtsamt på Google om det, men har inte fått något svar :)

Största problemet nu är som sagt att för barn gäller YouTube Kids, vilket inte finns i Sverige. Det ska väl gå att köra YouTube i webbläsaren och komma runt problemet. Men har inte prövat själv. Barn under 13 år får heller inte använda Play Music/YouTube Music, vilket också är en tråkig begränsning.