Fråga: Gå från G2 till N5?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av alhal, 13 dec 2013.

1. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Har sedan en tid tbx kört en svart LG G2. Den har fugerat bra fram tills ett par veckor sedan då radion ant tackat för sig. Mitt i ett samtal går den från full mottagning till noll och "ingen service" samtalet bryts och jag tittar på telefonen, tar någon sek och mottagningen kommer tbx igen. Började med att den gjorde så någon gång ibland för att mot slutet göra det i princip vartenda samtal. Nu är den ivägskickad och min iPhone 5 får vikariera.

Jag gillar G2an och hade fram tills att jag kände på en N5 bestämt mig för att återgå till G2 när den kommer tbx. Now, not so sure...

Nexus 5 har marginellt mindre skärm men känns extremt mycket mindre och smidigare att hålla i, GUIet flyter på som smör och den känns allmänt premium.

Mitt problem nu är att jag inte kan bestämma mig, har vant mig vid monster batteritiden hos G2 och jag antar att jag kan säga byebye till den om jag byter till N5?

En annan aspekt är ju att jag inte är så sugen på att sälja min G2a för 3000:- och köpa en ny N5 32GB för 4500:-

Vad säger ni andra?

2. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Installera bara cm till din g2 då?

HenrikCL gillar detta.
  3. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Omedelbara uppdateringar och rent gränssnitt är bättre än batteritid och fler funktioner för mig. Jag kom just hem från jobbet med 70% batteri i N5an (vilket i sig inte säger nåt om hur den står sig mot G2) och man kan ju alltid köpa ett stödbatteri att ladda med om man skulle få tomt innan dagen är slut :)

4. smurfb

smurfb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aldrig i livet. Versionsrunkeri är aldrig mer värt än batteritid och bättre skärm.

5. Doflamin

Doflamin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Bättre skärm? Vafan snackar du om?

Jag tycker på att du borde köra på nexus 5 :P Har ingen direkt anledning till varför du borde göra det. Rekommenderar alltid den mobil jag själv har, ganska logiskt ;)

Last edited: 13 dec 2013
  6. Brödrost

Brödrost Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Jag har ingen erfarenhet av de två telefonerna, men har själv bytt fram och tillbaka några gånger mellan två telefoner med fantastisk respektive värdelös batteritid, note 2 och nexus 4.

Som mediakonsument (talböcker, musik, rss-flöden, facebook) tycker jag det är väldigt jobbigt att byta ner mig batterimässigt. Och även om det fungerar de flesta vanliga dagar, så är det skitjobbigt de där gångerna du hamnar utan laddmöjlighet och med en död telefon. Inte så kul att behöva undvika tjänster som google now, locations och andra uppdateringar för att spara batteritid heller.

Vid de tillfällena spelar android-version och byggkvalite ingen roll alls. :)

7. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ja jo... Jag skrev inget om det. Dels för att jag inte tror det spelar någon större roll vid dagligt användande och dels för att jag inte ville väcka ont blod... Men... Skärmen på G2 (bortsett från att den är försumbart större ) verkar onekligen något bättre än den på N5. Mycket bättre ur vinkel, bättre svärta m.m.

Hursomhelst har jag bara ett orosmoment och det är batteriet. Att äntligen ha haft en smartphone men acceptabel batteritid till att gå tbx till en mobil med batteritid som den alltid varit , dvs dålig

Skickas från min iPhone via Tapatalk

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

skärmen är sämre på n5.. kameran utforming är smått mongoloid men känslan på luren att hålla i är riktigt nice. jag står ltie i samma val och kval men behålle rnog min lg iaf och versionsrunkeri ligger i historian för mig dessutom ligger vanilla efter mot de flesta tillverkare nu anser jag. Minimalistiskt i all ära men nu är ajg gammal och bekväm ;)

9. swedem

swedem Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ta en titt på batteriforumet. Var i valet o kvalet mellan n5 och g2 just med anledning av batteriet i n5.
    Efter att ha ägt n5 i en vecka kan jag konstatera att sot på 3-4 timmar och standby på 24 timmar är helt sagolikt åtminstone för mig som kommer från en ett år gammal S3 med Franco kernel. Men som sagt ta en titt på batteriforumet så får du lite mer input.

Sent from my Nexus 5

Last edited: 13 dec 2013
  10. SHM

SHM Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    På papper är de väldigt snarlika. I verkligheten är Nexus 5 en klass för sig. Nexus 5 är den enda mobilen jag har testat som inte ens mikrolaggar.

HenrikLundqvist gillar detta.
  11. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag säger G2 iaf, bättre batteritid, bättre skärm, cm stabilt finns redan.

Hade nexus 4 tidigare, hann inte uppleva någon stor uppdatering alls typ innan jag bytte telefon.

Sen när det väl kom en uppdatering så hade man ju redan en annan rom, kernel och recovery så det blev ändå massa pill för att uppdatera..

12. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 111
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Denna fråga är ju verkligen som baken, ja delad. G2 har fördelar i batteriet, kameran som är väl marginellt bättre och en större och bättre? skärm. Men efter ha provat den så kom jag fram att jag inte gillade knapparnas placering alls och att telefonen känns för stor för mig och att den är hal. Men onekligen är det en grym telefon. Hoppas LG sköter uppdateringarna på ett godkänt sätt.
    Fick känna på en N5 igår och den satt som ett smäck i handen. Fantastiskt skön lur och hålla i, snygg, gedigen och grymt snabb, precis som nån sa, helt utan microlagg. Och trots det mindre batteriet jämfört med G2 så har N5 en bra batteritid.
    För min del så tror jag att det blir köp.......frugan kollade lite på mig och frågade om det kanske var nått som tomten skulle komma med. Ja den som lever får se vad tomten kommer med ;) :P :innocent:

galaxy81 och Englund81 gillar detta.
  13. dbpetrol

dbpetrol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag tappade min två månader gamla G2 i en stentrappa häromdagen och köpte en nexus 5 som ersättare och ångrar det inte en sekund!

G2 hade marginellt större skärm. Inget jag tänker på när jag nu sitter med nexusen. Övriga skärmegenskaper ser jag ingen skillnad på (men jag är inget proffs heller).

G2 har större batteri men med alla buggar som drar ut batteriet så spelar det ingen roll. På två månader har de inte lyckats komma med en enda uppdatering för att fixa det, något som andra tillverkare brukar göra ganska snabbt. Jag rootade och fixade lite själv men fick ändå inte bort allt drain. Det enda som funkade var att aldrig ha på gps/platstjänster och boota om telefonen så fort man märkte att den blev varm och drog batteri trots att man inte använde den. Ofta var batteritiden bra med G2 men att inte kunna lita på det och plötsligt ta upp en urladdad telefon ur fickan funkar inte för mig. Då försvinner hela poängen med ett stort batteri.

På pappret är kameran i G2 jättebra och i dagsljus på fasta föremål stämmer det men glöm att fota något annat! Allt som är levande och rör sig det minsta blir suddigt. Att fota barnen var omöjligt. Har bara provat några bilder med N5 men det är som natt och dag, även innan uppdateringen till 4.4.2. G2 hade säkert fixat det med en uppdatering av mjukvaran men det har inte hänt än iallafall.

G2 är snabb men microlaggar i t.ex tapatalk när man skrollar. Det gör inte min N5. N5 upplevs som snabbare.

Jag kom tyvärr aldrig överens med knapparna på baksidan på G2. "Knock-on" funkade men inte 100% och problemet var att skärmen tändes i tid och otid när man tog på skärmen (tog upp mobilen ur fickan eller bara höll den i handen).

N5 är grymt skön i handen. G2 är också skön men hal som en ål vilket inte faller just mig i smaken.

Jag bryr mig egentligen inte om att alltid ha senaste versionen av android men det känns ju inte fel heller ;)

Nu inser jag att jag sågat G2 ganska rejält men G2 är faktiskt en fantastisk telefon, eller iallafall har den potential att bli en efter uppdateringar av mjukvaran. Hade jag inte tappat min så hade jag haft kvar den länge. Å andra sidan, hade jag inte tappat den hade jag inte fått uppleva den, i mina nykära ögon, otroliga N5 :)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

14. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Enligt andotechs mätningar är N5ans skärm bäst kalibrerad av alla Androidtelefoner. Erica Griffin visade också hur felkalibrerad g2ans skärm är. Vi har felaktigt vant oss med amoled och gjort det till referens. G2ans skärm är kalibrerad för att efterlikna amoled. Betraktningsvinkeln på min N5a är det inge fel på. Enda gången jag kan se en försämring är med ljusstyrkan satt på väldigt lågt samtidigt ha en svart bakgrund och vinkla telefonen extremt.
    Nu är inte kameran något stort argument för att välja g2an heller.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Last edited: 14 dec 2013
    galaxy81 gillar detta.
  15. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Håller med att Nexus 5 har ett riktigt bra flyt

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk