Gå från iPad till Android-platta.. Varför?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nimbe, 20 dec 2011.

1. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Howdy folks,

Jag har en Samsung Galaxy S2 som jag är otroligt nöjd med. Gick från iPhone 3Gs till S2'n, och jag har aldrig ångrat det bytet.

Nu funderar jag skarpt på att även byta ut min iPad 1 mot en androidplatta av liknande snitt och prestanda. Men eftersom jag har varit så kalasnöjd med min iPad så känns detta bytet lite mer kämpigt att få igenom rent mentalt. Finns det några forumkamrater som har suttit på iPad-tåget precis som jag, men som har tagit det där steget över tröskeln och bytt?
    Isåfall, vart ser ni de största skillnaderna, och vilka är dom största fördelarna med Android i en platta istället för iOS?

Men viktigast av allt, varför kommer jag inte ångra bytet ?

Schyssta, rena och informativa svar önskas :)

2. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Som läget är för tillfället:

Flash player.

Öppenhet.

Det räcker för mig, men ipad har en högre mognadsgrad som man också ska beakta. Framförallt har den ett högre pris :D

3. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Varför ska du byta om du nu är så nöjd med din I-platta? I och för sig har iPad2 kommit, men det har inte hänt så förtvivlat mycket i utvecklingen på läsplattefronten i förhållande till den platta du har, varken med Apple-modellerna eller bland Android-modellerna. Just nu har det väl hänt mera på telefonfronten med 1.5 GHz-processorer och dubbla kärnor etc.

4. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Nåja, skillnaden mellan rk2818 o 2918 t ex är ungefär dubbla klockfrekvensen på en typisk platta och dessutom en senare generation av ARM-implementationen så klockfrekvensen är inte ens jämförbar rakt av, plus att GPUn är otroligt mycket bättre ("dubbla kärnor" skulle vissa kalla CPU + GPU men det är vilseledande tycker jag, även om det tekniskt inte är direkt felaktigt.) Även RAM-minnet verkar ha dubblats rakt av sedan förra julen.

Andra tillverkares CPUer har jag sämre koll på, men det ser säkert ungefär likadant ut

Du kanske är bättre påläst än jag, men min bedömning är att hårdvaran som Android körs på förbättras i samma takt som på telefonerna, medans priset står still eller sjunker...

5. MarQz

MarQz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag sitter i liknande tankar och är rädd att utbudet för tablet-applikationer är betydligt bättre i apple-store än androidmarket. Finns det några belägg för det?

6. kryddan

kryddan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Jag tror Market börjar komma ikapp när det gäller antalet appar att erbjuda. Sen om Apple-store är bättre eller sämre än Market är väl en fråga om tycke och smak. Min personliga åsikt är att Market är trevligare och bättre. Sen är det ju samma på båda att kanske 75-80% av apparna är sånt som ingen av oss kommer ens att nosa på. Jag gick från 3GS till Xperia Arc t.ex. Det är en liten övergångsperiod, men jag ångrar mig inte. Får min platta om allt går väl nu på fredag (sony tablet s).

7. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Ja säga vad man vill om Flash, men ibland behöver man kommer man inte undan, och dom gångerna är man otroligt glad över att köra en mobil enhet som klarar det.

Nu vet jag ju att Market inte alls är så farligt långt efter, men ändå är jag lite tveksam. Rätt löjligt egentligen, jag vet ju vad Android går för.. Det är nog mest hårdvaran jag är lite orolig för.

Men samtidigt så köpte jag ju nyligen en DmTech 820 som fungerade ögonbrynshöjande bra. Och då ska tilläggas att den kostade 1595kr :)

8. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är nog snarare jag som inte läst på ordentligt :o kanske delvis pga bristande intresse för surfplattor. Jag inser ju att nånting måste ju tillverkarna göra för att locka konsumenterna att lägga ut ytterligare en femtusing för att ersätta nånting dom redan har och som fungerar fullt tillfreds för det den är avsedd för. Det finns dock fortfarande en del begränsningar med en surfplatta jämfört med en mera traditionell dator. Jag tror t.ex att det lär dröja ett tag innan det går att spela Battlefield 3 eller Need for Speed en surfplatta. Men det kanske inte är så långt bort ...
    Frågan var ju annars varför trådskaparen vill byta om han nu är så "otroligt nöjd med sin Galaxy S2"

Last edited: 21 dec 2011
  9. PsyDonia

PsyDonia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

finns ju need for speed till android säkert till ipad med.
    som ser riktigt nice ut.
    dock inte lika nice som till en dator. men när en platta har 24tums skärm så lär det vara riktigt bra need for speed där med.
    Men med tanke på storlek på skärmarna så är N4S riktigt nice.
    och även andra resurs krävande spel. det som är bra är ju att android är väldigt resurs snålt om man jämför med windows så man behöver inte lika mycket dator för att kunna lira bra spel.

10. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Nu ligger min iPad på blocket. Hoppas jag får napp. Samsungs 8.9" platta lockar mycket efter mina pengar :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

11. slarre

slarre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 046
    Telefon:
    Motorola Moto G84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Hur gick det?
    Vad blev det?
    Vad är din åsikt nu?

Jag själv har gått från iPad till en LG Optimus Pad v900 och tycker att iPaddan är mycket mer "smooth" att använda. Rappare och mjukare i GUI:t helt enkelt. Jag saknar den precisa och skarpa responsen i paddan.

Flash finns förvisso i min nya platta men det är inte bara bra erfarenheter.
    Man blir irriterad då det kan gå väldigt trögt att surfa runt på flashtunga sidor.