Gå från iPhone 7 plus till S8+ era erfarenheter

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av andyman11, 11 maj 2017.

1. andyman11

andyman11 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Hej på er.
    Måste ställa frågan hur ni har hanterat detta ilandsproblem.

Jag har en iPhone 7 plus och funderar starkt på att byta till S8+
    MEN!
    Då hela familjen kör iPhone så har jag lite svårt att släppa iMessenger och Facetime.
    Grymt smidigt att utan ens behöva tänka så skickar man gratis meddelanden samt lika smidigt köra Facetime.
    Enn annan sak jag funderar på är Ios flyt. Är lite fundersam till microlaggen som jag jämt stöter på i en android telefon. Har varit så på alla nya Android jag klämt på.

Ni som konverterat till den nya S8´n, hur har ni hanterat övergången?
    Bra eller anus?:)

bernard gillar detta.
  2. oussi

oussi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej

Ska jag vara ärlig? Jag ångra mig helt och hållet.
    S8+ är snygg telefon men lagg kommer aldrig försvinna från samsung eller i helhet av android.
    Jag märkte att min iPhone 7 Plus är bäst. Har aldrig haft problem med iPhone 7P:an.
    Håller på fortf testa Samsung och ger den en vecka till annars blir det försäljning på blocket :)

andyman11 gillar detta.
  3. Oneplus2

Oneplus2 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    989
    Telefon:
    iPhone 8 plus

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag står lite med samma problem. ( har ip7 plus just nu )

Varje gång jag köper ett flaggskepp med Android ( och det är MÅNGA gg ) så blir jag helt frälst och lovar att aldrig gå tillbaka. Men efter någon vecka eller 2 så sitter jag med min iPhone igen. Kan inte sätta fingret på vad det är då jag verkligen inte är fast i apples ekosystem heller. Jag kör mest google appar även på min iphone.

Jag tycker tom att de flesta google appar funkar nästan bättre på min iPhone.

andyman11 gillar detta.
  4. Droid96

Droid96 Guest

Om du gillar din iPhone 7 Plus blir övergången till S8+ en stor omställning. Om du kan vänja dig eller inte låter jag vara osagt. Jag kör alltid en iOS och en Android-enhet just för att jag inte kan välja...

Jag älskar både iPhone 7 Plus och S8+ men av helt olika anledningar.

Vad iPhone är bättre på:

* Bättre prestanda, framförallt i spel, men även rent generellt i operativsystemet som helhet
    * Bättre tangentbord. Samsungs eget är det bästa Android-tangentbordet jag testat, men det är inte lika laggfritt som iOS-tangentbordet och jag skriver oftare fel.
    * Färre buggar. Allt fungerar.
    * Mer enhetlig design i operativsystem och appar. Känns mer polerat.
    * Appar fungerar bättre och utnyttjar den större skärmen på ett smartare sätt än i Android (mer innehåll istället för bara större)
    * Bättre vibrationsmotor och användande av vibration i operativsystemet

Vad Samsung är bättre på:

* Ergonomi. Ergonomi. Ergonomi. iPhone 7 Plus är jobbig att hålla i när man är van vid S8+.
    * Design. Visserligen subjektivt men min tidigare favorittelefon känns nu nästan ful i jämförelse med S8+.
    * Skärmen. iPhone 7 Plus har visserligen en mycket jämnare vitbalans och mer korrekt skärm, men den ser grå och tråkig ut jämfört med S8+. Storleken är också till S8+ fördel - film och spel blir mycket roligare.
    * Always on display. Väldigt smidigt att kunna kolla klockan, datum, notifications utan att behöva väcka displayen.
    * Batteritiden. S8+ spöar just nu min iPhone 7 Plus med nästan en timme mer screen on time
    * Snabbladdning och trådlös laddning.
    * Hörlursuttag

pmugghc, Larsgmb, bernard och 1 annan gillar detta.
  5. andyman11

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Har hämtat ut en S8 på netonnet då man har 30 dagars öppet köp även på mobiler. Vilket jag tycker är väldigt bra. Måste säga att jag inte är hundra bekväm med S8án. Tycker skärmen är för lite. Lätt åtgärdat genom att byta till en S8+. Men shit va jag saknar imessenger och Face time. Jag vet att alla Android fantaster kommer att klaga på att man inte kan släppa Apple. Men det är två funktioner som är en stor del av ens vardag att använda. Fortfarande väldigt kluven. Blir nog att lämna tillbaka mobilen och vänta på den nya iPhonen och se om dom har skapat något fräscht

bernard gillar detta.
  6. andyman11

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Fast! Kanske skulle byta s8án till en s8+ och testa den stora varianten innan:) Sådan beslutsångest så hälften hade varit nog.

Larsgmb gillar detta.
  7. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag kommer inte klara bytet tyvärr. Gillar S8+ skarpt men fingeravtrycksläsaren plats blir helt fel för mig, har telefonen liggandes på bordet på jobbet och det innebär att jag måste lyfta upp luren för att låsa upp den. Men det är det enda som jag inte klarar av. Älskar luren i övrigt. Skärmen är fenomenal och då gillar jag inte edge kanterna egentligen. Batteritiden bra. Hyfsat laggfritt även om det inte Iphone flyt på den men nästan.
    Satan att det ska vara så svårt o_O

andyman11 gillar detta.
  8. andyman11

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Precis. Hur svårt skall det egentligen va?:) Men jag skall ge den en till chans men då med en S8+. Får bli att åka till netonnet och lämna tillbaka denna jag har och hämta ut en ny.

9. Droid96

Droid96 Guest

Om man är en flitig användare av Apples ekosystem, dvs Facetime, iMessage och iCloud (keychainen t.ex...) så tvivlar jag på att bytet kommer bli en trevlig upplevelse. Ekosystemet en av Apples största fördelar (allt bara funkar) och Samsungs egna alternativ är riktigt usla i jämförelse.

Själv använder jag mest Google-produkter vilket gör att det funkar bra att köra iOS/Android/macOS parallellt.

inact_0018, andyman11 och bernard gillar detta.
  10. Droid96

Droid96 Guest

Jag glömde en sak som iPhone totalt dominerar på: Ljudet.

Då pratar jag både om de inbyggda stereohögtalarna på iPhone 7 Plus som totalt krossar S8+. Men också om hur mina Bose Silent Comfort 35 låter över bluetooth. Med iPhone så låter det kraftfullt, rent och behagligt. Med S8+ så upplever jag inte att musiken "släpper", det känns tillbakadraget och man måste höja mycket mer. Skillnaden hörs även till mitt ljudsystem i bilen (Passat 2016).

Även samtalsljudet är bättre på iPhone på båda sidor av konversationen.

dannejanne, andyman11 och bernard gillar detta.
  11. andyman11

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Nu ger du mig ännu mer huvudvärk:)
    Varför skall man ens byta till en Android?
    Svårt att motivera ett byte för 8-9000:- pga mobilen S8/S8+ är sjukt snygg.

12. Droid96

Droid96 Guest

En faktor är "friheten" som du får med Android, dvs att du kan installera vilka appar du vill, byta launcher, låsskärm och få telefonen helt personlig. iPhone ÄR tråkig. Det är en plattform för att köra appar på bästa möjliga sätt. Android kör appar lite sämre men tillräckligt bra och är dessutom roligt i sig.

Jag spenderar tio minuter på bussen varje morgon med att testa nya ikon-teman, byta bakgrundsbild, leka med widgets. Askul och väldigt användbart. En ny telefon varje dag :-)

Ett argument för att lämna Apples ekosystem och istället köra Google är att du då har valfriheten att byta hårdvara helt fritt.

Det finns många fördelar. iOS är verkligen inte bäst. Jag föredrar min S8+ framför iPhone just nu, men jag skulle inte vilja göra mig av med iPhonen.

andyman11, jnsson och bernard gillar detta.
  13. andyman11

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Bytte min s8 till en S8+ igår. Köp på Netonnet. Måste ge dom en eloge då man har 30 dagars öppet köp även på mobiler. S8+ känns så mycket bättre än s8. Då i storlek. MEN nu kvarstår faktumet att jag måste försöka avgiftas från imessenger och facetime:)

Larsgmb gillar detta.
  14. jakobwango

jakobwango Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Tror generellt det är väldigt svårt att bara byta mobil OS (platform) sådär. iPhone har ett grymt bra ekosystem. Den motsvarighet av iMessage och Facetime som finns i Android skulle nog kunna vara Hangouts / Google Allo.
    Sen förstår jag inte riktigt meningen med iMessage,(finns ju sms, fb messenger), samma med Hangouts(rätt onödigt) eftersom "många" har gratis sms numera. Men förstår dom som inte har de, då är imessage och hangouts användbart.

Att byta till Android ger vissa fördelar och möjligheter helt klart, men då tappar man självklart vissa saker som är bra med iOS.

jnsson gillar detta.
  15. Larsgmb

Larsgmb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    723
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Har också ett byte på gång, från min felfria S8 till S8+, från NetOnNet. Ligger redan hos PostNord nånstans.:)
    Lite orolig är man ju, för rosa skärm o annat:eek:
    Hur är din?

16. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    723
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Fast med Always On Display behöver man ju inte väcka telefonen för att kolla tiden eller om man fått någon avisering m.m. Och ska du ringa eller något annat behöver du förmodligen lyfta telefonen ändå, och kan låsa upp med fingeravtryck, ansikte eller Iris etc.

andyman11 gillar detta.
  17. andyman11

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Min är toppen. Inga som helst problem.

Larsgmb gillar detta.
  18. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    723
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Min med:) Hämtade den precis. <1 dygn efter jag beställt den. NetOnNet var snabba <3

19. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Intressant diskussion.

Själv hade jag nog inte bytt ut iOS mot Grace UX om det nu var så att jag satt med det förstnämnda idag och det beror på att jag (trots att jag verkligen inte är ett iOS-fan) ändå tycker att det är trevligare ifråga om helheten än Samsungs Androidbaserade system.

Skall man på allvar köra på Android rekommenderar jag onekligen en enhet som kör en förhållandevis ren version av det, alternativt är utvecklarvänlig så man enkelt kan köra stabila vanillabaserade ROMar. Jag skulle aldrig byta ut RR o.dyl mot iOS - MEN står det mellan Samsungs Grace UX och Apples system hade jag tagit det sistnämnda, helt klart. Mer polerat, mindre bloatware, flyter bra (sålänge man inte uppdaterar för långt s.a.s, alltså försöker köra senaste iOS på tre-fyra år gammal hårdvara) och med största sannolikhet mer pålitligt. Framförallt slipper man dubbleringen mellan G-Appar och S-Appar för att inte tala om Knox o.dyl (eller SIM-regionlåset).

Dock måste jag säga att skall vi börja diskutera anpassning till stora skärmar hade jag snarast kört på en iPad Mini än iPhone (föredrar generellt iPad före iPhone i.o.m att jag hellre tar det mer datorlika tabletgränsnittet som iOS har där vilket utnyttjar skärmen bättre).

Eftersom jag inte använder operatörstal- eller SMS utan IP-tjänster är en iPad Mini en fullt fungerande "telefon" för min del, d.v.s behovet av en iPhone föreligger ej.

Så i korthet: Står det mellan endast Apple och Samsung kör jag hellre Apple.

Är övriga märken med i leken tar jag dock t.ex OP5 istället för en iPhone.

Glider vi in på diskussionen om anpassning till större skärm - tablet med andra ord tycker jag en iPad Mini är en utmärkt lösning, framförallt om man vågar ta steget från operatörstal/SMS till förmån för IP-tjänster.

andyman11 gillar detta.
  20. Oneplus2

Oneplus2 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    989
    Telefon:
    iPhone 8 plus

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Ja allt beror på vad man använder sin telefon till. För mig finns allt jag behöver på både iOS och android . Det som skulle tala för android är igentligen att jag gillar android wear bättre än Apple watch .

Men med ip7 plus , apple watch 2 och mina airpods är jag så nära en komplett setup jag kan komma . Saknar igentligen inget mer än känslan av att pilla på en ny pryl .

andyman11 gillar detta.