Gå till roten med "3G-buggen"

Diskussion i 'Allmänt' startad av Festan, 19 feb 2011.

?

Drabbas du av "3G-buggen"?

1. Ja, Tele2

13 röst(er)
    23,2%
  2. Ja, annan operatör

4 röst(er)
    7,1%
  3. Nej, men har gjort det, Tele2

4 röst(er)
    7,1%
  4. Nej, men har gjort det, annan operatör

1 röst(er)
    1,8%
  5. Nej aldrig, Tele2

5 röst(er)
    8,9%
  6. Nej aldrig, annan operatör

29 röst(er)
    51,8%
  1. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Nu har jag börjat tröttna på "3G-buggen" så jag tänkte vi kunde försöka göra en någorlunda vetenskaplig undersökning här för att gå till roten med detta problemet.

"3G-buggen" är att om man varit nedkopplad från datanätet ett tag (x antal timmar) så kan man inte koppla upp sig igen. Man måste "döda" radion för att få igång det igen (flygplansläge, omstart).

Det jag har läst om den tidigare här på forumet är att det verkar vara ett Tele2+Android problem, därför ser omröstningen ut som den gör. Beskriv gärna era erfarenheter om den och hur ni eventuellt löste den. Svarar du ja, annan operatör så skriv gärna vilken operatör du har.

Min egna resa med 3G-buggen är ganska konstig. Först hade jag den, sedan så släppte HTC någon uppdatering och om jag inte minns helt fel så försvann den. Efter jag rootat dock så har jag inte lyckats bli av med den, hur många radios jag än har testat.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

ja, i samband med tele2 & wifi hemma. flygplansläge löser problemet men visst är det störigt, det uppträder dessutom intermittent.

4. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

5. Festan

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Ni som röstade att ni har haft det, hur löste det sig?

6. Nickr

Nickr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 6
    ROM:
    iOS 8
    Jag upplever tyvärr denna bugg själv. Jag har dock en Spica med Telia. Ska följa tråden.

7. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det var länge sen jag hade det på min nexus, men det var när jag körde v2.1/2.2. Kom inte ihåg när det slutade men nu nu kör jag v2.3. Har bytt från Tele2 privat till tele2 företag också under resans gång.

8. Festan

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Okej, tänkte köra ett test men behöver en vänlig själ som kan hjälpa mig.

Kan någon som inte har det här problemet och matchar följande ge mig en liten stund av sin tid så vore jag tacksam :)

Du ska ha:
    Tele2
    HTC Desire
    CM7 RC1
    Senaste radion (5.14.05.17)

Fråga till den som matchar, flashade du in någon RIL efter du körde in CM7?

Skulle du även kunna skriva dina APN-inställningar du har så kan jag kolla om det kan ha något med saken att göra.

Någon mer som kan komma på något annat som detta kan bero på? Radio och APN låter vettigt när det gäller detta problemet så det är därför jag frågar efter dom.

Skulle det vara så att någon/några stämmer överrens med allt annat utan radion så är ni också välkommna att skriva ner era apn-inställningar. Glöm inte att säga dock vilken radio ni kör också och om ni flashade in en RIL efter CM7 flashen eller inte.

Tack på förhand.

9. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag kör Desire, Cm7 rc1, senaste radion. Min 3g fungerar perfekt. Men den gjorde inte det först.

Det jag gjorde var: inställningar /åtkomstpunktsnamn - Där hade jag två stycken varav jag raderade den undre. Den översta som heter Tele2 gick jag in på, gjorde inga ändringar men tryckte på spara. Sedan tryckte jag på "cirkeln" längst till höger om Tele2. Startar om och efter detta har det aldrig strulat. Jag ber om ursäkt om beskrivningen är dålig men så blir det efter whiskyprovning hehe.

Edit. Jag har inte flashat in RIL.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

10. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Ja, med Tele2 både på Hero och Desire Z.
    Kört de flesta radios och romar på heron.
    Efter byte till Telenor så har problemet försvunnit från båda telefonerna.

Har två personer på jobbet med Desire och Tele2, båda har problemet.
    Så det är definitivt ett fel hos Tele2.
    En workaround som fungerade för mig var att enbart tillåta 3G-nät.

11. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Får det hela tiden, det funkade bra med stock rom på min HTC Desire, men sen dess har det varit stök på alla Gingerbread rom's. Ibland funkar det som det ska, men i de flesta fall när jag lämnar lägenheten och åker till jobbet så märker jag halvvägs att jag inte har datatrafik...

Kör Tele2

12. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hade detta, men det försvann när jag ställde in telefonen på att endast koppla upp sig mot 3G-nätet, och inte 2G.

13. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har skrivit om att jag inte kan koppla upp mig mot datanätet, men telefonnätet, här på flera trådar. Har felanmält till Tele2 som i vanlig ordning först påstår att det är fel på min telefon och i varje fall inte på deras nät efter ha undersökt felanmälan kan de inte hitta något fel som vanligt.
    Måste vara världens sämsta tekniska avdelning eftersom de alltid återkommer utan att ha hittat något fel. Märkligt nog brukar det dock försvinna 2-3 dagar - 1 vecka efter felanmälan.

Att jag förlorade datatrafiken 2 februari berodde antagligen på att de gjorde en ändring i nätet mellan 1-2 febr som påverkade de gamla Tele2-inställningarna som skickats automatiskt och installerats när man sätter på telefonen första gången med simkortet.
    De funkade inte riktigt längre. Dessutom verkar deras nätkörning ha slagit ut hela 3G-nätet i centrala Stockholm den 2 febr och säkert på fler ställen också.

Jag fick igång datatrafiken genom att sätta på WiFi utan att ansluta till något nät och sedan stänga av WiFi igen.

Men det enda säkra man kan göra är en fabriksåterställning så Tele2-inställningarna raderas och sedan när man startar om mobilen med simkortet får man automatiskt nya inställningar som installeras.
    Funkade för mig i alla fall!

Tror att problemet också kan beröra Telia kunder för om ändringen skedde i 3G Sweden-nätet så är det samma nät för båda operatörerna.

Last edited: 21 feb 2011
  14. Razzay

Razzay Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har själv lidit av 3G-buggen sen Cyanogen Mod RC 6.1. Nu sitter jag på 7:an Nightly. Löste problemet genom att ändra WCDMA inställningen från 3G only till prefered. Löste alla problem. Hoppas det hjälper.

15. Steefzar

Steefzar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Jag råkar ut för på min LG Optimus 2X att den går i Roaming hela tiden. Ibland förlorar jag nätet helt. Har testat att ställa om inställningarna men det funkar aldrig. Fick också ett nytt SIM kort då mitt var 4 år gammalt. Hjälpte fortfarande inte. Så nu undrar jag vart fan problemet är? För idag var jag ute en tur till Ulricehamn och jag bor i Aneby. Men han gick ständigt i Roaming hela tiden imellanåt. Brukar hjälpa med omstart. Vad är detta jobba problem?