Galaxy 3, 5, S och MMS

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Nallefon, 1 apr 2011.

  1. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Vet att några skrivit om liknande problem i andra trådar. Med detta sagt, över till ämnet.

    Min Galaxy 5 vägrar ta emot MMS. Innan Froyo gick det endast - trögt - att ta emot från en Telenorkund, nu efter Froyo går det inte alls. "Laddar ner" heter det bara. Har följt råd och tips från detta forum, andra forum på nätet samt Comviqs egna felaktiga anvisningar. Inget hjälpte.

    Ringde under torsdagen till Samsungs support, tjejen som svarade var hjälpsam (och inte lite anti mot Comviqs felaktiga instruktioner). Hon mailade över de rätta inställningarna, som tyvärr inte hjälpte de heller, tvärtom det syns inte ett skvatt efter tryck på spara, som om det var delete istället.

    Sitter här med en 1300kronorslur som inte kan ta emot MMS, kunde lika gärna ha slängt stålarna på en Ajjfån 2, den har ju inte mms-funktion men Äppletalibanerna kräver 1000 spänn för en begagnad (tappad i golvet, jailbreakad och haft minst 3 ägare).

    Endast vetskapen om att jag inte har råd med en ny lur hindrar mig från att slänga den i väggen...

    Finns här någon som har lyckats uppfostra sin Galaxy så den tar emot mms utan gnäll?

    Återpostar här Samsungtjejens instruktioner, ifall nån eventuellt blir hjälpt av dem.

    --------
    Guide för manuella internet och mms-inställningar till Galaxy 3, 5 och S

    Gå in på: Program - Inställningar - Trådlöst och nätverk - Mobila nätverk - Åtkomstpunktsnamn.
    Klicka på Meny-knappen och välj "Ny APN".



    Internet-inställningar:



    Namn: Tele2 SE WAP
    APN: internet.tele2.se


    Proxy: *Inte inställt*
    Port: *Inte inställt*
    Användarnamn: *Inte inställt*
    Lösenord: *Inte inställt*
    Server: *Inte inställt*
    MMSC: *Inte inställt*
    MMS-proxy: *Inte inställt*
    MMS-port: *Inte inställt*
    MCC: 240
    MNC: 01
    Verifieringstyp: PAP
    APN-typ: internet



    När du lagt in alla parametrar korrekt klickar du på Meny-knappen och väljer "Spara".
    Sedan väljer du att skapa en ny APN igen och lägger in nedan inställningar för mms.



    MMS-inställningar:



    Namn: Tele2 SE MMS
    APN: mms.tele2.se


    Proxy: *Inte inställt*
    Port: *Inte inställt*
    Användarnamn: *Inte inställt*
    Lösenord: *Inte inställt*
    Server: *Inte inställt*
    MMSC: http://mmsc.tele2.se


    MMS-proxy: 130.244.202.030
    MMS-port: 8080
    MCC: 240
    MNC: 01
    Verifieringstyp: PAP
    APN-typ: mms

    Klicka även här på Meny-knappen och välj "Spara".
    Nu bör både internet och mms fungera.
     
  2. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, har dessvärre inte heller lyckats och har hela tiden trott att det berott på att jag fått knappa in det manuellt. (Parlino har inga inställnings-sms att skicka till telefonen och jag fick inställningarna av deras support.) Har gjort precis lika, fast med Parlinos inställningar.
    Får väl ta tag i det och se vad som kan göras, är rätt irriterande att inte kunna ta emot och skicka MMS!

    Följer tråden med stort intresse och hoppas någon har bättre erfarenhet!
     
  3. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Jag fick inställningar från tre, fungerar utan problem.... har inte telenor så att de skickar ut via hemsidan???
     
  4. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Svar till båda:
    * Nej, inte Comviq heller. "Den modellen stöder inte inställningar via sms".

    * Det är alltså Comviq och Parlino hittills, inte Telenor.

    Dock funderar jag på att låsa upp den för några hundra i en butik som oftast låser upp det mesta och testa alla operatörers kontantkort. Det som fungerar får bli min nya.

    Comviq får vara hur billiga de vill, i och med detta har de gjort sitt.
     
  5. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är på väg att byta till 3, så det verkar lovande att det funkar med dem!

    Fick till svar från både Comviq och Parlino när jag försökte få inställningarna via sms:
    "Du kan inte wappa eller skicka MMS med din telefon. Skaffa en ny så att du också kan skicka MMS, spela spel , läsa nyheter med mera!"
    Lite lustigt i allt missnöje.. :D
     
  6. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @Nallefon:

    Jag har lyckats. Men jag fattar inte att du ska ha två APN???? Man måste ju välja en för allting eller är jag helt ute och vimsar nu?

    Jag har Galaxy S och 5, och har följande:
    Allt följer de inställningar du angav först (för internet) förutom nedanstående:
    MNC: 07
    Verifieringstyp: ingen
    APN-typ: internet + mms

    Och då fungerar MMS.

    Jag har iofs ett APN-konto där de tre MMS-inställningarna har data ifyllt, men det kontot är ju inte ikryssat och används väl då inte alls. Kontot har samma uppgifter som det jag beskriver ovan, men har verifieringstyp PAP, samt de tre MMS-inställningarna ifyllda. Om jag kryssar i att jag vill använda det kontot, så fungerar inte MMS.

    P.S. Jag har haft problem med MMS med alla mina telefoner (har Comviq/Tele2). Och Tele2/Comviq skyller ALLTID, utan undantag, problemen på att det är problem med just den telefonmodellen eller just den telefontillverkaren. Inte förrän jag hamnade på detta forum som jag började fatta att de bara hittar på den där ursäkten.

    Skulle också gärna vilja byta, men de är ju billigast trots allt. Tyvärr får man väl vad man betalar för...

    Vet inte vilken operatör som anses bäst med support och med att allt fungerar, vet du eller någon annan kanske?
     
    Last edited: 1 apr 2011
    Nallefon gillar detta.
  7. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    @lijoli.

    Ja jag funderar på 3 jag med. Verkar ju som om de blivit bra sen sist.

    @Nummerskivan.

    Schysst, jag undrade själv över det där med 01 istället för 07. Ska genast ge luren en ny omgång.

    Två APN har jag aldrig fattat vitsen med, vadå ska man gå in på inställningar och välja en av dem beroende på om man vill ut på nätet eller om ett mms är på ingång? o_O

    Jag har haft sjukligt många mobiltelefoner av olika märken och testat nästan alla operatörer. Telia, Europolitan som blev Vodafone som blev Telenor, Comviq, 3. Samt de allra första virtuella, dvs Djuice som hyrde in sig hos Vodafone, Halebop som hyrde hos Telia och Tango som hyrde hos Comviq. Endast Comviq har klåpat sig med mmsinställningarna, det är standard. Min gamla S-E K750i (upplåst i butik) strular som fasen om jag trycker i ett Comviqkort, testar jag med Telia sitter allt som en smäck, sms med inställningar rasslar in automatiskt.

    Lite mysko är det dock att Samsung prånglar ut en lur som inte fixar "inställningar via sms", eller är det samma för alla Androider?

    Jag ångrar att jag inte la nån hundring till på en Blade istället. Kanske skärmen inte är kolsvart i dagsljus på den, dessutom...

    Billigast (kontantkort) vet jag inte riktigt. Läste nåt om "alltid gratis surf med smartphones" hos Telenor, men om det gällde abonnemang eller kontantkort minns jag inte. En gammal regel från mobilens barndom gäller dock än idag: Telia är dyrast (och har inte bäst täckning i storstäder).
     
    Last edited: 1 apr 2011
  8. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @Nallefon: Min son har en Galaxy 5, och jag har en Galaxy S, och båda fick sina inställningar automatiskt utan att jag behövde skicka efter per SMS (jag fick förstås byta dem med hjälp av minns ej vem, härinne, innan det fungerade). Fast du kanske menar om man raderar och vill beställa nya?

    Jag brukar låta det gå ett försök på det automatiska, sedan ger jag upp direkt och tar det manuellt :)

    Det som känns mycket märkligt, är att MMS bara fungerar om man inte fyller i något i de tre inställningarna för MMS. Hoppas någon kan förklara det :D Testade nu för säkerhets skull, och jag fick lätt iväg ett MMS med mitt APN som saknar MMS-inställningar. Hoppas på att få ett MMS-svar så jag vet att det fortfarande fungerar åt båda håll.
     
  9. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    @Nummerskivan:

    Nä, jag menar att så fort man sätter i simkortet skickas ett, tydligen gratis, sms om att luren vill ha inställningar, sen smattrar en radda sms in från operatören. Det började min gamla S-E med också, när jag återaktiverade den som reservlur med nytt simkort. Men med Galaxy 5 och Comviq heter det bara att denna modell inte kan ta emot såna sms.

    Ser i andra trådar här att det finns två varianter av Galaxy (5): de som kunde ta emot Froyo och de som inte kunde det.

    Börjar tro att det finns de som kan ta emot mms och de som inte kan det (som min). Skicka fungerade nämligen alltid, iaf till andra Comviqlurar, jag frågade de jag skickat till...
     
    Last edited: 2 apr 2011
  10. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Konstigt, för hos oss verkade det komma automatiskt. Sonen bara började surfa utan vidare när han satte i kortet.

    Sonens 5:a kunde uppgradera till froyo.

    Och det MMS jag testade nu, var till en annan med Comviq (fick fungerande svar) så jag får leta efter någon utan Comviq/tele2 och testa igen...
     
  11. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Har försökt pilla mer med inställningarna. Bad en med Comviq att skicka ett mms. Samma sak som alltid: laddar ner - forever.

    Vet inte om det är Samsung eller Comviq som borde piskas offentligt, men man ska inte behöva sitta och dribbla med massa jäkla inställningsdravel för nåt så basic som mms på ny mobil inköpt år 2011...

    Eller är det Android som är boven? Läste att ZTE Blade-folket har samma problem: nada mms.

    Biter snart i det sura äpplet (!) och skaffar en begagnad Ajjfån. :mad:
     
  12. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nä jag vet inte heller vem som behöver bonk här...

    Jag testade lite till nu. Och nu skickar varken sonens eller min MMS längre. Fattar inget... det gick ju bra med min förut. Men jag lät den iofs dra ut batteriet tills den dog, och startade bara sedan igen. En del problem har uppstått när jag har gjort så, vilka har försvunnit om jag stängt av riktigt, och sedan startat om. Ska testa det också...

    Det fungerade ju med MMS till en med Comviq förut från min, men inte nu - nu går det inte ens iväg från luren.

    Kanske beror problemen både på slarviga Comviq/Tele2, men också på den kassa mjukvaran som det automatiskt blir när man sprutar ut tusen modeller hela tiden.


    *Startar om*
     
  13. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Uppdatering: Min SGS fungerar efter omstart, medan 5:an inte fungerar.

    Detta måste ha hänt efter uppdatering till froyo, för det fungerade innan dess.

    Kollar och testar lite olika inställningar och återkommer om jag kommer på en lösning.

    Har du kollat här: https://swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inställningar#Tele2 Där står att man ska ange två konton (men jag fattar inte hur det fungerar eftersom man alltid väljer ett av dem...)

    Kolla även inställningar på Comviqs och Tele2s hemsidor.
     
  14. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    @Nummerskivan:

    Tack, jag känner igen det där med dra ur batteri. Eller, la mig att sova med stapeln "en pinne off", på morgonen var luren avstängd och noll batteri kvar. Fattade nada men undrar om den inte strulat ännu mer sen dess.

    Har testat Comviqs officiella, de från Samsung, de från Swedroid FAQ, samt dina små tips. MMS "laddas ner", det är allt. Nu är försökspersonen Comviqanvändare själv, ska i morgon försöka få en Telenor, och en Teliaanvändare att skicka, så får vi se vad som händer.

    Comviq strular ofta, det är inget nytt, men i kombination med ett operativsystem som mobiltillverkaren varit inne och kladdat i verkar vara ren katastrof. Man frestas ju att kika på Nexus med sin rena Android, men det är ju Samsung som gör även den luren...

    Anyway, nu sitter jag med fabriksåterställd lur x2, samt petade på "återställ standardinställningar" under åtkomstpunktnamn, vilket kickade ut allt jag laborerat med och endast ett "default" finns kvar. Har ett mms på ingång - som laddar ner, laddar ner och lite laddar ner.

    :cry:

    Vad gäller ha två inställningar när man bara kan välja en fattar jag inte heller vitsen med...
     
  15. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @Nallefon: Eftersom jag är nästan 100 på att MS fungerade före froyo, så kanske det ändå lutar åt att det är Samsungs fel. Men det är väl lögn i #"¤¤%% att få dem att erkänna och ännu värre, åtgärda.

    Men nu står det ju i Kies att Galaxy 5 inte kommer att uppdateras mer. Och man kan ju föreställa sig vad Samsung säger om folk ringer dem och säger att MMS inte fungerar... Man får väl andra inställningar varje gång man ringer, med rådet "testa och återkom om det inte fungerar". Om det sedan inte fungerar, så skyller på Tele2/Comviq, och tvärtom.

    Under min korta tid som aktiv här nu när jag skaffat 3 androider (till mig och barnen) så har jag insett hur utbrett det är med saker som inte fungerar, och hur folk inte får hjälp. GPS:en på SGS, MMS på Galaxy 5, specialsnickrade inställningar för MMS ska fungera alls på diverse lurar, minneskort som unmountar sig och där folk måste testa 5 olika innan det fungerar, kraftig lagg i 5,5 kKr-lur m.m. m.m. m.m. Hur operatörer slarvar och ger ut felaktiga inställningar o.s.v.

    Det krävs för mycket att tjafsa så tillräckligt att man sedan kan anmäla tillverkare och operatörer till KO eller vart man nu ska vända sig. För egentligen så är det väl inte acceptabelt att det fungerar så här illa med så många saker som man kan läsa om på det här forumet.

    Eller jag kanske borde ta kontakt med KO (eller dit de hänvisar mig om det är fel) och fråga vad som gäller. Det kan ju inte vara rätt att kunder till två företag (tillverkare + operatör) ska sitta med dyra telefoner där funktionerna inte fungerar.

    EDIT: Jag kollade mer på inställningarna som Tele2 listar.

    För vissa modeller står det att proxy ska anges, för andra inte. Kan sådant verkligen skilja mellan olika modeller. Sedan har vi problemet att för Galaxy 5, så är det egentligen en Galaxy 3 på bilden, och instruktionerna är för en Galaxy 3, så kanske inställningarna är helt fel för Galaxy 5 (med tanke på att det skiljer en hel del mellan modellerna, som det med proxy, men också att vissa ska ange två konton, andra ett).

    EDIT 2: Mailade Tele2 IGEN om de felaktiga inställningar de anger (för Galaxy 3 på Galaxy 5, och har inte Galaxy 3 i listan = sammanblandning). Var ganska hård i tonen och krävde att de vidarebefordrar till någon ansvarig (kommer ej att ske - och hur fan får vi konsumenter kontakt med de högre upp???).

    Mailade också närmaste KO och beskrev problemet och hur de skyller på varandra (operatör - tillverkare). Frågade vad man kan göra åt problemet, och beskrev hur många som har problem med så många olika saker (beskrev vårt Galaxy 5-MMS-problem mest, men påpekade all annan skit man läser om). Så länge ingen anmäler, så brukar ju företagen kunna få fortsätta med sitt trams och skyllande på varandra. Ska bli intressant att se om KO har något vettigt att säga om de här utbredda problemen (folk som köper telefoner för 1500-6000 kr och får telefoner som inte fungerar med diverse funktioner och aldrig kommer tillrätta med problemen, alternativt måste få hjälp av utomstående som hittat egna lösningar).
     
    Last edited: 2 apr 2011
  16. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har läst detta förr i dina inlägg och hänger inte riktigt med. Var i Kies står det att 5:an inte kommer att uppdateras mer? Kollade nyss igen och i min Kies står det bara att det är den senaste versionen..
    Nu anar jag ju att det knappast lär bli så väldigt mycket uppgraderingar att göra, men uppdateringar lär det ju iaf bli några framöver kan tyckas. Efterhand som buggarna upptäcks så kommer de ju att behöva åtgärdas och även om jag har en del att önska gällande Samsung så tror jag nog inte de skippar att fixa de fel som uppdagas..


    För övrigt läste jag att du tog upp problem med "tappat/unmountat" minneskort. Hade det fenomenet med 2.1 men det verkar (peppar peppar) ha fixats med 2.2! Tycker jag har sökt runt utan att få klarhet i att detta är ett vanligt fel/problem och har kontaktat Samsung som hänvisade mig till återförsäljaren. Väl hos återförsäljaren ringde de på plats sin sin service och snubben där trodde det var fel på kortläsaren. Problemet var att de behövde 3-4 veckor på sig att skicka på service, vilket jag inte var värst sugen på. Har därefter provat med flertalet olika kort, utan resultat. Förrän 2.2 kom in i telefonen, alltså..
    Intressant att detta ändå verkar vara ett vanligt förekommande fel.
     
  17. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @lijoli: När jag kopplar till Kies, så står det numer inte det vanliga "vilken version jag har och vilken som är senaste", utan "den här enheten kan inte uppdateras". Någon annan på forumet (var väl Nallefon?) skrev om samma sak i sitt Kies.

    För min Galaxy S däremot står det så som du skriver, vilken version jag har, och att det är den senaste.

    Det retar mig något enormt att det strular så mycket med allting nu för tiden. Galaxy 5 är ju ingen svindyr telefon, men vissa dyrare har ju också problem som är lite horribla (tänk GPS med hårdvarumissen på Galaxy S).
     
  18. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skumt! Låter som om det kan vara nåt buggigt med Kies tycker jag..?
     
  19. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Kanske det. Jag får väl kolla närmare på problemet och fråga Samsung om det dyker upp någon ny uppdatering som jag inte kan få.
     
  20. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Först av allt, tack Nummerskivan för att du redan gör vad jag funderat på men inte orkat (dunderbrakförkyld i nån vecka) - det är dags att gå till botten med detta. Nån av alla slappskallar som bara skyller ifrån sig måste ta sitt ansvar - annars gäller det som är standardåsikten bland fotbollsnördar: AVGÅ ALLA! :D

    Skämt åsido, det stämmer ju att Comviq skyller på Samsung, Samsung skyller på Comviq - men har icke fungerande inställningar själva. Vem största boven är låter jag vara osagt, men:

    Luren är låst till Comviq, ännu ett kontankort (som hamnade i skrotlådan) ingick i köpet. På ren svenska: hur F-N tänker de rent PRmässigt? En telefon låst till dem men mms fungerar inte, och deras godtyckliga inställningar (och inställning!) hjälper föga.

    Samsung Support fnyser åt Comviq samt skickar ut mail med inställningar som inte heller fungerar.

    Ursäkta språket, men de verkar vara klantarslen hela bunten.

    Förresten, tjejen på supporten svarade lite torrt, ungefär: jag har haft alla Galaxyvarianterna och mms har fungerat på varenda en.

    Oh really? Vilka hemliga inställningar som bara personal osv får satt hon med då? Får mig att tänka på programmerare som lägger in bakdörrar och superfusk i spel/program osv.

    Följer intresserat denna tråd (jaja min egen) och om jag kan bidra med nåt i detta konsumentuppror (det behövs inser man snart när man läst runt lite här på forumet), let me know. Rösten är lite off och näsan täppt, men skriva/maila är jag bra på :cool:

    Angående Kies: jag har senaste så klart, köpte ju luren i februari. I början stod det inte att "enheten inte kan uppdateras", men numer står det så.

    Egentligen borde man väl skälla på The Phone House där luren köptes, men jag har just gått en runda med dem angående en annan sak och blivit helt matt av dessa nonchalanta antiservicemänniskor.

    By the way, Googla på t.ex. "galaxy mms", samma problem över hela världen och med operatörer vi aldrig hört talas om...


    Edit: min förra Androidlur, en hemsk Huawei, var Telialåst. Även den var lite buggig med mms, men några kom fram i alla fall, mer än man kan säga om Comviq...
     
    Last edited: 2 apr 2011