Problem: Galaxy Nexus Sprint Bad ESN!

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Extaz, 5 jul 2012.

1. Extaz

Extaz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tja! Har köpt en Galaxy Nexus billigt från ebay(Sprint modellen) med Bad ESN. Undrar om jag på nåt sätt kan använda den på svenska operatörer och hur jag går tillväga isåfall. Har hört att man kan flasha om den på något sätt?

Tack på förhand! :)

2. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Verkar inte så enkelt att få dit ett sim iallafall:

"Perhaps the most conspicuous change is the lack of a SIM slot... or at least a visible one. There's a small flat square of smooth plastic above the battery, where the SIM slot would be located on the Verizon Galaxy Nexus, that's actually a door preventing the user from swapping the micro-SIM on his or her own. With the right tools, we're sure the panel could be pried up, but you won't be switching accounts without a serious fight."

Citerat från: http://www.engadget.com/2012/05/10/sprint-galaxy-nexus-review/

3. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Det där var nog inte så lyckat. Sprint har ju som sagt inga sim-kort i sina telefoner, dem är liksom bundna till ett nummer från början. Sen så fungerar de bara på sprints WIMAX nät (har för mig att det heter så). Så det finns inga nät i Sverige som den kan använda. Men jag kanske har fel...kanske går att flasha om, men jag är ytterst tveksam. Det är ju en annan radio-hårdvara i...

4. Extaz

Extaz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som tur han jag göra refund innan han skicka den. Såg inte från början att det var bad esn.

5. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Nu vet jag inte vad esn är men det hade med största sannolikhet inte fungerat även med en good esn ;-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

6. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Sökte lite snabbt on Googlenet och hittade detta (http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_serial_number) om ESN och ett gäng svar som alla rätt entydigt pekar åt detta rörande just "bad ESN": "A bad esn means that the phone CANNOT be activated on another line. This usually happens if the phone was found on the street or elsewhere and has been put on the carrier's lost/stolen list. It's pretty much only good for parts and such."

Det fanns även lite kommentarer att om enheten blivit nedlåst av operatören pga att ägaren inte betalat sina räkningar, skulle det kunna finnas en chans att få den upplåst om man betalade den förra ägarens obetalda avgifter.

Och du har förmodligen helt rätt i att den inte skulle fungerat här, främst om det som fireon skriver stämmer.

7. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag vet inte om detta stämmer, men jag har hört att operatörer är EXTREMT kinkiga med att låsa upp stöldlåsta mobiler även om man faktiskt betalar förra ägarens skuld.

8. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Härligt! Tur där :)

9. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Om du vill använda en telefon i Sverige så är det i princip aldrig någon idé att köpa en telefon tänkt för CDMA-operatörer som Sprint och Verizon. Ska du importera en telefon så är det Europa som gäller främst. Telefoner från T-Mobile och AT&T kan ju fungera dock men det är enbart om de utöver frekvenserna de operatörerna använder även har stöd för de vi använder i Europa, vilket inte är garanterat.

Den omflashning du hört talas om är troligen om hur du kan flasha den för att mindre nogräknande operatörer som Cricket etc. ska acceptera den på sitt nät. Om jag minns rätt ligger det inom en legal gråzon och borde nog inte ha dikuterats här, även om telefonen faktiskt hade fungerat i Sverige (vilket den inte gör).

Last edited: 6 jul 2012
  10. Festan

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag tror att man är garanterad 2g/GSM i Europa om man importerar telefoner från dessa operatörer men inte säkert att 3g fungerar. Don't quote me on that though :-)

11. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nej, det är man inte. Om inte telefonerna råkar ha stöd för GSM för att vara "world phones" som de brukar kalla det så får man ingen anslutning annat än wifi. Det handlar om helt inkompatibla standarder.

Det finns en obskyr liten svensk operatör som har ett CDMA-nät men om de kör på frekvenser som de amerikanska lurarna klarar är mer tveksamt. Att de har vettig täckning över hela landet är också högst tveksamt.

CDMA: USA och vissa länder i Asien
    GSM: Resten av världen

12. Festan

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

T-Mobile och AT&T kör inte CDMA. Det är Verizon och Sprint som gör det. Sen exakt vad dom kör är jag inte 100 på men jag tror dom har samma GSM som varandra (och resten av världen) men olika 3G nät.

Om ingen av dom stora operatörerna stödde GSM hade Google inte kunnat sälja GN i USA, vilket dom gör via Google Play Store. GN har en GSM/Penta band 3G radio. Den fungerar för T-Mobile och AT&T och sen har ju Verizon och Sprint sina egna varianter.

Vad US Cellular kör har jag ingen aning om men jag gissar att dom kör någon GSM variant :-)

Last edited: 7 jul 2012
  13. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Ja, jag vet mycket väl att det bara är Verizon och Sprint av de stora operatörerna som kör CDMA. Att jag inte skrev ut det specifikt var för att jag kom på att diverse mindre aktörer som Cricket samt en del regionala operatörer också gör det. I ett tidigare inlägg skrev jag ju också specifikt att telefoner från T-Mobile och AT&T kan fungera, förutsatt att de har stöd för fler frekvenser än de själva använder. De kör GSM/UMTS/HSPA+ (samt även LTE i AT&Ts fall) fast de gör det på andra frekvenser än Europa.

14. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Av ren nyfikenhet: vilken är denna obskyra svenska cdma-operatör?

Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2

15. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Net1 (tidigare ice.net) använder sig av CDMA-tekniken. Dock enbart för datatrafik

16. Festan

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Okej, då var det helt enkelt ett missförstånd bara. Jag svarade på ett inlägg som nämnde T-Mobile och AT&T specifikt och det var till detta inlägg jag svarade att man var mer eller mindre garanterad att få det att funka med just dessa operatörer :-)

17. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Ja, det var ett missförstånd troligen orsakat av att jag försökte förenkla lite för mycket. :)

Jag skulle inte säga att man är garanterad att få det att fungera 100% men oftast delvis åtminstone. Man får helt enkelt titta om den stödjer de frekvenser vi använder, det är inget man kan förutsätta. I fallet Galaxy Nexus har den som du redan nämnt väldigt bra stöd för i princip hela världens GSM- och UTMS/HSPA-nät.

18. Lillin

Lillin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bad esn?

Om man hittar en telefon i USA som är "Unlocked AT&T" (dvs GSM) men med "Bad ESN", går den att använda i svenskt GSM-nät?
    Snälla, svara den som VET, och inte den som TROR....